Zoals toegezegd aan de bewoners die verhinderd waren, volgt hieronder een uiteenzetting wat er aan informatie gecommuniceerd is tijdens de bijeenkomst op donderdag 13 juni 2024 betreffende het aankomend onderhoud die volgens planning qua uitvoering zal starten in week 36, vanaf ± 2 september dus.
Voor hen die wel geweest zijn, is dit een soort naslagwerk om terug te lezen. Mocht ik iets vergeten zijn en/of wil je aanvullen, laat het mij weten zodat iedereen optimaal geïnformeerd is en blijft.
.
Zoals we kunnen zien zijn de werkzaamheden schematisch in drie fasen weer gegeven:
1. Werkzaamheden vóór de kozijnvervanging
2. De kozijnvervanging zelf, die onder verdeeld is in vijf dagen
3. Werkzaamheden ná de kozijnvervanging
In alle drie de fasen staat de mate van overlast vermeld, in lichtblauw, donkerblauw en rood, respectievelijk geen tot weinig overlast, matige overlast en veel overlast.
Voorstelronde:
Werkzaamheden die uitgevoerd worden cq. waar men bij betrokken is zijn als team:
* Uitvoerder Marcel, hij zal gedurende werkdagen aanwezig zijn,
* René Schonewille is de projectleider die de werkzaamheden goed monitort.
* June Jankie als contactpersoon van Woonzorg Nederland
* Linda Metselaar als bewonersbegeleidster gedurende het gehele project het aanspreekpunt bij vragen.
* Tenslotte Jelly Miedema is ook bewonersbegeleidster die t/m de bouwvak aanhaakt en daarna overstapt naar een andere route.
Presentatie is opgedeeld in:
1. algemene onderhoudswerkzaamheden die hoofdzakelijk buiten plaatsvinden,
2. wat er in de woning aan werkzaamheden plaats vinden, deze worden stap voor stap besproken.
3. De werkwijze dat er bijv. huisbezoeken plaats vinden, wanneer te starten qua huisbezoeken alsook de uitvoering.
4. Tenslotte is er gelegenheid tot vragen stellen
Ad 1. Algemene onderhoudswerkzaamheden
Deze starten volgende week, dus vanaf 17 juni 2024. Als eerste wordt bescherming in de liften aangebracht waarvan bewoners geen tot weinig overlast van zullen ondervinden.
Ook worden er voegwerkzaamheden aan het dak uitgevoerd (lawaaioverlast), er worden aluminium tochtstrippen aangebracht in de puien, dus bij alle toevoeren worden strippen deels geplakt en deels gemonteerd, ook mogelijk lawaaioverlast, vervanging van plafonddeuren (?) geen hinder, tevens vervanging van het glas van de kozijnen aan de kopgevels (=zijramen aan de kopse kant van de gevels). Betreffende bewoners krijgen persoonlijk een brief hierover.Vanaf donderdag 20 juni komt kozijnbeheer langs om het glas in te meten. tenslotte worden ook de eerste schilderwerkzaamheden gedaan.

Kozijnen van de kopgevel
Ad 2. Voorbereidingen qua werkzaamheden in de woningen, deze worden direkt na de bouwvakvakantie gestart. Hiervoor krijgen alle bewoners een brief qua planning wanneer SW langs gaat komen. Tijdens dit huisbezoek wordt alles nogmaals uitgelegd.
Bij de start van de werkzaamheden is het van belang dat het balkon opgeruimd is en geheel vrij moet zijn. Ook in de woning zelf moet werkruimte vrij gemaakt worden wat inhoudt dat 1 tot 1,5 meter ruimte gemaakt moet worden vanaf de bestaande pui. Tijdens huisbezoek wordt dit nogmaals uitgelegd alsook één dag voor de uitvoering komt SW nog even kijken. In overleg kan hierbij hulp geboden worden. Tijdens het huisbezoek wordt een inventarisering en er worden situatiefoto's gemaakt.
Speedloper ter bescherming van de huiskamervloer
Belangrijk om te weten is dat alle Ziggo-aansluitingen afgekoppeld worden!
Aansluitend de voorbereidingen buiten:
Evt. balkonschermen / aluminium afscheidingsstrippen worden verwijderd, zodat afzonderlijke woningen door de uitvoerders bereikt kan worden omdat per keer er drie woningen per dag voor onderhoud gestart wordt. Ook worden de zonweringen verwijderd, waarvan de stekkers worden doorgeknipt. Vrees niet, bij terugplaasting komen er nieuwe stekkers aan.
Voorbereidingen binnen: belangrijk is dat alle raambekleding verwijderd wordt. In de meeste gevallen kunnen die ook weer terug geplaatst worden. SW is ook hierbij bereid te assisteren, geef dit dan ook aan tijdens het huisbezoek. Ook de werkruimte moet vrij gemaakt zijn zodat er een speedloper gelegd kan worden ter bescherming van de bestaande huiskamervloer.
Het begin in de woning zal één dag voor de start van de sloopwerkzaamheden gebeuren. Het asbestscherm wordt geplaatst, daarna wordt het oude kozijn verwijderd. Wees gerust, de validering is in risicoklasse 1 gevallen (laag risico dus) wat inhoudt dat wij als bewoners gewoon in de woning kunnen verblijven. Willen bewoners dit niet, dan kunnen zij overdag in de recreatieruimte verblijven of logeerappartement.

Groene Ziggokabels
Zoals bovenstaande foto laat zien, komt na het verwijderen van het kozijn de groene Ziggokabels vrij te liggen. Deze zaten voorheen netjes verborgen in een kabelgoot die aan de buitenzijde bevestigd was aan een van de kozijnstijlen. Voor de bewoners die dus TV/internet/telefonie via Ziggo als abonnement hebben, die moeten rekening houden met 3 dagen géén aansluiting. Bij élke woning wordt standaard wel een aansluitng opnieuw aangelegd. Dit gebeurt door een Ziggo-monteur.
Aan het einde van de eerste dag zal er een open pui zijn, dus er wordt voor de nacht een harde wand als noodvoorziening geplaatst. Dat ziet er natuurlijk niet uitnodigend uit, echter de volgende dag worden de nieuwe kozijnen gepositioneerd.
Serieuze kanttekening hierbij is dat wanneer er slechte weersomstandigheden zich voordoen, de hijskraan niet gebruikt kan worden waardoor er vertragingen kunnen optreden in het plaatsen van de nieuwe pui. Mocht deze situatie zich voordoen, dan kunnen noodvoorzieningen verzorgd worden als bijv. elektrische kacheltjes voor de nacht omdat de bestaande verwarmingsradiatoren 'buiten' staan. Als noodopvang kan de recreatieruimte ingericht worden.
Als de nieuwe kozijnen geplaatst zijn komt de uitvoerder Marcel wederom langs om te kijken of er nog wensen zijn, moet er geholpen worden met het terug plaatsen van bijv. meubels of gordijnen ophangen.
Ook worden parallel aan de puiwerkzaamheden de balkonroosters in de betonnen vloer vervangen. Mocht het zo zijn dat er geheel nieuwe roosters geplaatst moeten worden omdat het binnenwerk stuk is, dan moeten er zware werkzaamheden van boren en hakken plaatsvinden wat veel geluidsoverlast zal veroorzaken. Ter zijner tijd zal dit aangegeven worden mocht het nodig zijn.
Daarnaast wordt de regenpijp vervangen (hemelwaterafvoer-HWA) die bij de start verwijderd en na de nieuwe kozijnenplaatsing terug gezet worden. Ook qua afwerking zal er schilderwerk uitgevoerd gaan worden.
Als laatste worden de zonweringen terug gehangen. Hou er rekening mee dat dit pas kan plaatsvinden nadat alle boven vernoemde werkzaamheden klaar zijn. Een apart bedrijf zorgt ervoor dat deze 'in treintjesvorm' eraf gehaald, en aan het einde ook weer in treintjesvorm terug opgehangen worden.
SW geeft aan dat dit hele project best vervelend kan zijn omdat je wel/niet in de woning kan blijven in verband met overlast. Kies er dan voor om elders te verblijven, hetzij bij andere bewoners op visite, bezoek de recreatieruimte, of indien nodig overnacht in het logeerappartement. Maar goed, daar kan slechts 1 tot 2 pers slapen. Zorg ervoor dat je dit tijdens de voorafgaande huisbezoeken kenbaar maakt bij de bewonersbegeleidsters. Alle aanwijzingen worden opgenomen als inventarisatie en SW neemt dit mee in hun 'planning op maat'.
Belangrijke data die reeds bekend zijn:
Ad 3. Huisbezoeken vinden plaats tussen 17 juni en 19 juli 2024 en die worden door Linda en Jelly opgepakt, mogelijk dat Rene en Marcel bijspringen. Alle bewoners krijgen hierover tijdig een brief met exacte datum, contactgegevens en instructie wat te doen bij evt. verhindering / verplaatsing van de datum.
20-22 juni starten met vervanging van het HR+glas in de kopgevels, betreffende bewoners worden per brief geïnformeerd.
In de week van 1 juli worden werkzaamheden op dak, de algemene deuren en tussenbalkons (de ruimte tussen het korte en lange gedeelte van het wooncomplex) uitgevoerd.

Tussenbalkons
26 augustus is de datum van de eerste week ná de bouwvakvakantie en dan zal de bouwkraan geplaatst en het ketenpark opgebouwd worden (opslagplaats voor materialen, keten waar geschaft kan worden op de parkeerplaatsen aan de Robbensant, dus de westzijde van ons wooncomplex).

Ketenpark
Vanaf die datum kunnen er werknemers al op verschillende balkons aanwezig zijn. Aansluitend de week erop (vanaf 2 september) zal in de woningen op de achtste etage gestart worden, beginnend op huisnummer 95, aan de 'lange kant' en per etage naar beneden werkend.
Planning is 3 woningen per dag te doen / 12-15 per week. Er zijn 96 woningen dus dat betekent minimaal 6-8 weken aan onderhoud, lees overlast! Nog niet eens de kozijnen / puien van de zakelijke huurders op de begane grond meegerekend.
Pas als de gehele lange zijde van ons wooncomplex voltooid is, dan zal de hijsgraan verzet worden naar de korte zijde en ook hier wordt van boven naar beneden gewerkt. Dit betekent dus dat de woningen nr. 7 tot en met 10 als laatste aan de beurt zijn.
Als alles meezit qua planning rekent SW einde oktober klaar te zijn, echter wordt rekening gehouden met niet voorziene omstandigheden zoals het weer, uitval van werknemers, enz.,met als gevolg vertragingen waardoor het einde pas in november verwacht wordt.
Linda zal als bewonersbegeleidster de bewoners zo veel mogelijk op de hoogte houden, er zullen vaste spreekuren zijn; dagen en tijden moeten nog ingepland worden, zodra die bekend zijn worden de bewoners hierover geïnformeerd. Zijn er vragen of onduidlijkheden in communicatie, maak dit kenbaar via telefoon en/of mail op Ma / Dinsd / Dond te bereiken zodat SW de begeleiding kan optimaliseren. Andere dagen is uitvoerder Marcel te bereiken.
Ad 4. Tenslotte mogelijkheid tot vragen:
Vraag:Waarom is gekozen voor start in het najaar (vaak onstuimiger weer) omdat dit soort projecten meestal in het voorjaar plaatsvinden.
Antwoord: Ook het voorjaar kan onstuimig zijn en SW als aannemerr is afhankelijk van de opdracht(gever).
Vraag:Voor de tussenbalkons zoals de bibliotheek; moet daar ook 1-1,5 meter werkruimte vrij gemaakt worden?
Antwoord: Ja, er is ruimte nodig om vrij te kunnen werken.
Vraag: De nieuwe hordeur; deze krijgen de bewoners dus kado van WZN, echter wanneer deze na verloop van tijd stuk gaat, wie draagt er dan de kosten voor reparatie? En bij wie moeten we daarvoor zijn?
Antwoord: De hordeur wordt eigendom van de bewoner, gedurende de garantieperiode zijn onkosten voor rekening van fabrikant, daarbuiten voor de bewoner zelf. Bij aanwezige bewoners zijn meningen verdeeld of het dus verstandig is om zo'n hordeur te laten plaatsen, te meer omdat verboden is om aan de nieuwe kozijnen te boren en/óf aanpassingen te doen. Voor wie reparatie doet c.q. vervanging wordt nog uitgezocht en SW komt erop terug.
Vraag: Kunnen we de gratis hordeur ook weigeren zodat ie niet aan de kozijnen vast gemonteerd zal worden?
Antwoord: Ja, dat kan. Belangrijk om dit op tijd kenbaar te maken bij de uitvoerder of bij bewonersbegeleider tijdens huisbezoek.
Vraag: De nieuwe ventilatieroosters kunnen de bewoners die zelf schoon maken? Oudere bewoners kunnen er ook niet bij. In het portaal kunnen ze ook niet makkelijk schoon gemaakt worden. Ook worden deze binnen anderhalf jaar vettig en moeilijk schoon te krijgen
Antwoord: Volgens René zijn dit andere roosters en zijn makkelijk te reinigen.
Vraag: Er zit ook een koof in de woningen; wat gebeurt daarmee?
Antwoord: Deze wordt verwijderd en na de plaatsing van de nieuwe pui wordt ook een nieuwe koof geplaatst, incl het terugplaatsen van evt. gordijnenrails.
Vraag: Bewoners met een Ziggo-abonnement welke gevolgen heeft dit voor de bewoner:
Antwoord: Voor hen is dit heel vervelend, want zij hebben drie dagen geen TV / Internet / telefonie. Alternatief is om in de logeerwoning TV te gaan kijken, echter als drie tot zes woningen tegelijk gaan gebruiken, dan wordt het problematisch. Voor een evt. oplossing, lees deze update!
Tot zover deze verslaglegging. Mochten er tussentijds nieuwe informatie voorhanden zijn, dan zullen deze als updates hier geplaatst worden.
Update 15 juni 2024: Een optie voor bewoners met een Ziggo-abonnement die gedurende het onderhoud wegens dringende reden niet zonder een aansluiting kunnen, denk aan het alarmeringssysteem van de thuiszorg, die kunnen ook overwegen om vóór de start van het onderhoud over te stappen op een andere provider. Zie deze reactie die vandaag op deze blog geplaatst is. Zie deze reactie die vandaag op deze blog geplaatst is.
Update 25 juni 2024: Voor menigeen niet onbekend, de weersvoorspellingen volgens de ENKHUIZER ALMANAK 2024, 429ste jaargang.
Voor wat het waard is, dus we gaan het zien.

Weersverwachting september & oktober 2024

Weersverwachting november & december 2024
Update 26 juni 2024: Brief van SW d.d. 44 juni 2024
Wat en wanneer?
Op 24 juni starten wij met de werkzaamheden aan uw complex. We beginnen met de werkzaamheden aan de algemene balkondeuren.
Vanaf 1 juli starten we met de werkzaamheden aan het dak. Het dak wordt gereinigd, voegwerk wordt hersteld en er wordt schilderwerk uitgevoerd.
Voegen verwijderen...;
is het voegwerk van het dak naar beneden gevallen?
8 Juli wordt het voegwerk aan de tuinmuren op de begaande grond vervangen.
Vanaf 15 juli wordt er beschermingsmateriaal aangebracht aan de deurkozijnen in de galerij.
Overlast
U kunt door de werkzaamheden geluidsoverlast ervaren. De bouwvakkers maken gebruik van de lift. U kunt ze hier tegenkomen.
Tijdens het SW-huisbezoek is gesproken over het verwijderen van de oude pui OOK OP DE VRIJDAGEN(!) wat concreet inhoudt dat de bewoners minimaal 3 dagen met een harde wand het weekend moeten doorbrengen....
Mijn vraag is: Mag dit en/of kan dit zo maar...? Te meer omdat de verhuurder richting de aannemer moet aangeven dat mogelijke overlast tot een minimum beperkt moet worden.
Het advies van een advocaat noemde het als volgt:
"...De verhuurder moet zich wel inspannen om het ongemak zo min mogelijk te laten zijn.."
Wie o wie weet hoe dit werkelijk zit..?
Update 12 juli 2024: Een eerste privacyscherm is geplaatst op het balkon van het proefappartement met betrekking tot renovatie, dus het logeerappartement op de vierde etage.
Nu is het op dit moment niet helder wie hierover een beoordeling c.q. goedkeuring mag geven, maar de meningen zijn reeds verdeeld, van mooi, best zo tot (veels) te hoog (± 1,90 meter), gevoel van plaatsing in quarantaine, we worden geïsoleerd.
Persoonlijk vind ik enige privacy wel prettig, echter dat er nu geen enkel visueel contact meer mogelijk is vind ik bezwaarlijk, zeker in de context van senioren die naast elkaar wonen in een wooncomplex als de onze.
Er komen berichten tot ons dat elders in den lande, óók wooncomplexen van Woonzorg Nederland, zij vergoedingen hebben afgedongen voor de overlast die de bewoners ondervinden van 'groot onderhoud'.
Update 26 juli 2024:
Nieuwsbrief SW
Betreft: Vakantie

Duiding plaatsen van ketenpark
Beste bewoner(s),
Wij gaan er even tussenuit en laten u de komende weken met rust. Maandag 26 augustus hervatten wij onze werkzaamheden.
Wat gaat er gebeuren?
Na de vakantie richten we het ketenpark verder in. Hier zullen we materialen opslaan en een keet voor onze werknemers plaatsen. Opbovenstaande luchtfoto, in het geel, kunt u zien waar we het ketenpark gaan plaatsen.
Update 29 juli 2024:
Het volgende wil ik onder de aandacht brengen bij alle bewoners van de Toutenburgh:
In aanloop naar de renovatie van onze puien aan de zuidzijde van ons wooncomplex heeft inmiddels iedereen een huisbezoek gehad van een van de SW-medewerkers die naast een aantal foto's ook tal van vragen gesteld heeft rondom de situatie in ieders woning.
Daarbij en afsluitend heeft, neem ik aan, iedereen digitaal getekend voor hetgeen besproken is, echter toen heb ik al een opmerking gemaakt dat ik NIET weet / kan zien waar ik voor getekend heb.
Nu heb ik inmiddels een verslag van dit huisbezoek toegestuurd gekregen en wat schetst mijn verbazing, zie hierboven, het volgende vastgelegd is:
"...Gaat de bewoner akkoord met het zelf verantwoordelijk blijven voor zijn of haar spullen en eventueel ontstane schade?..."
Waarop het antwoord met JA is aangevinkt.
Ten eerste is dit niet met mij besproken, wel dat ik spullen moest opbergen zodat het niet beschadigd zou kunnen worden, maar dat ik akkoord ga met het zelf verantwoordelijk blijven bij eventuele ontstane schade, daar is pertinent niet over gesproken! En los van dat, stel dat de muren, plafond, laminaat, radiatoren, enz. beschadigd raken, ben ik daar dan ook zélf verantwoordelijk voor? Ik dacht het toch van niet..!
Ben benieuwd of alle bewoners hiervan op de hoogte zijn...?
Update 1 augustus 2024:
In navolging op de vraagstelling die in het verslag opgenomen is van het huisbezoek, ziet u hieronder cursief geschreven het antwoord cq uitleg van SW.
Voor hen die de vraagstelling en daarop volgend de accordering met 'JA' zagen voorbij komen, was de formulering als volgt:
"...Gaat de bewoner akkoord met het zelf verantwoordelijk blijven voor zijn of haar spullen en eventueel ontstane schade?..."
Voor zover ikzelf kan beoordelen is mijns inziens de uitleg wel duidelijk. Ik wacht nog op een reactie van een jurist hoe deze hiernaar kijkt c.q. beoordeelt.
Uit de communicatie in u app merk ik dat er onduidelijkheid is m.b.t. aansprakelijkheid bij schade. Graag wil ik die voor u zo ver ik kan bij u wegnemen. Ik zet hierbij even 2 voorbeeld situaties neer om de scheiding van verantwoordelijkheid weer te geven.
De regel rondom schade is als volgt: maken onze collega’s als gevolg van het uitvoeren van de werkzaamheden schade dan herstellen wij de schade.
Bijvoorbeeld:
Wij lopen met een kitspuit langs uw stoel en er lekt kit, deze veroorzaakt een vlek op uw stoel. Dit is dan onze verantwoordelijkheid. Is de vlek in uw stoel niet meer te reinigen, dan overleggen wij wat u wens is. Dit kan zijn een vergoeding voor de schade of een nieuwe stoel in het uiterste geval.
Dan is er ook nog een andere voorbeeld situatie:
Woonzorg verwacht van u dat u meewerkt aan de werkzaamheden. U dient onder andere zelf uw waardevolle, kwetsbare en breekbare spullen uit de vensterbank en uit het looppad te halen, omdat wij daar aan het werk moeten. Dit benoemen wij ook nogmaals in de planning, die u voor de werkzaamheden ontvangt.
Kiest u ervoor om dit niet te doen en één van onze werknemers moet dit gaan doen en er ontstaat schade (uw vaas valt uit zijn handen) dan is SW en Woonzorg hier niet voor verantwoordelijk. U heeft als bewoner heeft het risico genomen dit door een ander te laten doen, terwijl dit uw eigen verantwoording was.
Eindconclusie: Als u zich houdt aan de door uw gestelde voorwaarden en eisen vanuit Woonzorg dan zult u ook geen schadekosten hebben van uw kant.
Update 26 augustus 2024:
Vanaf vandaag, maandag dus, wordt pro-actief de opstart gemaakt voor de renovatie / onderhoud wat komende weken gepland staat. Zoals je op de foto kunt zien zijn de zonweringen reeds gedemonteerd vanaf de achtste etage, en omdat die jongens het ritme te pakken hadden hebben ze op 1 dag tot en met de vierde etage kunnen doorwerken.
Zoals gepland zal ook het ketenpark deze week opgebouwd gaan worden, zodat vanaf 2 september alles operationeel zal zijn. De weersverwachtingen zijn optimaal en als het geplande 'treintje' soepel gaat lopen, laten we dan hopen dat het geluidsoverlast ook mee zal vallen. We schrijven woensdag 4 september 2024, de derde dag van de renovatieplanning...
Zoals we kunnen zien zit er 1 nieuwe pui in, de volgende twee liggen open, wat inhoudt de 1 is wachtende op de nieuwe kozijnen en de ander heeft de status van asbestsanering...
Na horen zeggen vindt er op korte termijn 'crisisberaad' omdat het geplande treintje niet wil gaan lopen...Met als gevolg dat de einddatum ook zal opschuiven richting de maand november, immers deze achterstand is niet makkelijk in te halen lijkt mij...
Laten we duimen dat het toch nog goed zal komen...?
Disclaimer: Tenslotte hecht ik er waarde aan om aan te geven dat welke uiting / actie mijnerzijds dan ook, nooit en te nimmer gericht is op mensen persoonlijk, dus ook nooit om mensen te beschadigen, buiten spel te zetten, enz.. Daarnaast geef ik te kennen dat, mocht ik onjuist zaken benoemen en/of weergeven, ik open sta voor aanvullingen en/of correctie.
27 opmerkingen:
Kacheltjes op stroom van wie ?En natuurlijk krijg je de woning opgewarmd met 2000 watt kachels makkelijk om de bewoners zo met kosten op te zadelen in deze kostbare tijd.Wat zullen we het warm krijgen, ja van de stress.
Het is echt een intelligente klus met veel communicatie ,dat heb je zeker nodig om kromme dingen recht te praten.
Trouwens we missen nog een onderbouwing waarom deze werkzaamheden uitgevoerd gaan worden.Als men het cyclus onderhoud noemt dan is men een woord spelletje aan het doen.
Om ontwijkend te motiveren doet benoemd men dergelijke fratsen zo.Het gehele proces wordt met zoveel toeters en bellen opgepakt en op gedrongen dat er geen ruimte is voor redelijkheid en overleg .Immers men heeft als scenario de datums en bestellingen al vastgelegd.Dus is het een overrompeling met dwang.
We noemen dat platvloers respectloos.
Had iemand iets anders verwacht van W (z) N
Technische innovatie blijken de plannenmakers en begeleiders niet in hun portefeuille te hebben.😉
Hoe zit het met de alarmeringen die bewoners eventueel kunnen hebben via de internet bekabeling?( Als dat voorkomt?)
Men kan ook een aantal iPads beschikbaar stellen aan de bewoners om via een router tv te laten kijken, hoe moeilijk kan het zijn?
Op het balkon ; De zo genaamde roosters van de hemelwaterputjes zijn kleine halve dekseltjes ter grote van 80 mm , de putjes zelf zouden kunnen lekken aan de buitenzijde of aan de onderkant .Dat zou dan ook heel bijzonder zijn, gezien de putjes geheel ingesloten zijn door beton.(mee ingestort)
De hemelwaterbuizen hebben er altijd los onder de putjes gehangen vastgeklemd in beugels .Daar zit nu juist het probleem er wordt niet meer gecontroleerd wat eerder wel werd gedaan op loshangende buizen.
Kennelijk heeft men kennis verloren uit het verleden 🥱🥱
Deze putjes werden door de beheerder gecontroleerd op verstoringen en verstoppingen .
Werden jaarlijks gereinigd door de beheerder van potaarde en andere viezigheid.
Deze zaken zijn immers weggesaneerd!Vragen om problemen toch?
De bewoners werden er op gewezen dat lekkages ontstaan door deze problematiek.Nu worden merkwaardige argumenten gebruikt om werkzaamheden op te voeren .
Om deze putjes er dan uit te hakken is zeer discutabel er zijn óók andere methodes om deze problemen op te lossen!
De bewoners van de Toutenburgh die nu een Ziggo-abonnement hebben, die kunnen vóór de start van de renovatie van de puien ook overstappen op een andere provider die de analoge telefoonlijnen kan gebruiken van KPN. Niet alleen om te voorkomen dat je dagenlang zonder TV en internet zit, maar meestal ook nog veel goedkoper omdat de Ziggo-aansluitng toch al snel tussen de 60 en 80 euro per maand kost, terwijl voor 50,- euro / maand voor 3 in 1 aangeboden worden
https://www.prijsvergelijken.nl/
Subliem dit verslag, dank dat je dit voor de bewoners doet. Dit laat exact zien wat de commissie heeft laten liggen. Zij denken niet zoals jij aan de belangen van bewoners, zij vertegenwoordigen hunzelf, hoe belangrijk zij zijn en denken alleen aan hun eigen belangen en hoeveel geld ze kunnen opstrijken.
Woorden maken tot de werkelijkheid?
Renovatie of renoveren (uit het Latijn: renovare = vernieuwen) is herstellen of wanneer nodig gedeeltelijk vernieuwen van een bestaand pand, waardoor het weer bruikbaar wordt naar de dan geldende maatstaven.
De definitie van cyclus onderhoud is totaal niet in verhouding wat nu omschreven is in het uitvoeringsplan.
Cyclus onderhoud of te wel planmatig onderhoud is opgenomen in een meerjarenplanning o.a. schilderwerk.
Planmatig onderhoud is normaliter geen asbesthoudende zaken verwijderen en kozijnen vervangen.
Daarom is verbazingwekkend dat men geen sociaal statuut heeft gemaakt met daarin alle informatie,schadeloosstelling voor vloerbedekking,behang,plafond schilderwerk etc.
Volgens de overheid en overlegwet .
Toch wel bijzonder; Woonzorg heeft kenbaar gemaakt dat de renovatie van de puien op de begane grond uitgesteld gaan worden.
Vraag mij ernstig af wat de reden is.
Kunnen huurders dan tóch bezwaar aantekenen / nee zeggen tegen deze renovatie?
Of loopt de verwachting van de planning in het honderd en zij niet weten hoe het project gaat uitpakken?
Woonzorg, weet dat bewoners niet op verrassingen zitten te wachten en zij in december nog steeds in de renovatie zitten.
Janneman
Weet dat deze blog in het leven geroepen is om bewoners van de Toutenburgh op een open en eerlijke manier te informeren. Als communicatie vanuit de verhuurder gebrekkig is en/of huurders slechts mondjesmaat geïnformeerd worden, dan zal vroeg of laat dit tegen Woonzorg gaan werken. SW, die het onderhoud gaat uitvoeren, kunnen we dit niet aanrekenen. Zij zetten zich in om het beste ervan te maken voor alle partijen.
Echter, als Woonzorg deze blog betitelt als 'vervelend' en het ook negatief kan uitpakken, dan is dit het bewijs. En zodra huurders zich bij de neus genomen voelen en niet serieus genomen worden, lees aan het lijntje gehouden worden (de zakelijke huurders). dan vraagt menigeen zich af welke wedstrijd Woonzorg eigenlijk wil spelen?
Signalen blijven negeren werkt alleen maar averechts. En huurders in het harnas jagen heeft nog nooit voor een positief resultaat gezorgd. Afgelopen jaren heeft aangetoond dat er weinig tot geen vertrouwen is in de werkwijzen van Woonzorg waarin communicatie ten grondslag ligt, zeker als we kijken wat er beloofd is en wat er daadwerkelijk tot stand gekomen is. Gaan de huurders van de Toutenburgh een koude herfst / winter tegemoet?
Ow ja, over intimidatie gesproken en waarom er anoniem op deze blog gereageerd wordt, lees nogmaals mee Woonzorg:
https://detoutenburghperikelen.blogspot.com/search?q=advocaat#:~:text=En%20het%20dan,dhr.%20P.%20Geeve
Achteraf wanneer iedereen doordraaft.
Al trekt men een peloton aan met communicatie professionals de realiteit is soms confronterend ,concreet en verontrustend .
Bron ;krant De Stad Amersfoort 17 feb 2024
https://www.destadamersfoort.nl/lokaal/overig/1007260/amersfoorter-maakt-zich-zorgen-over-brandveiligheid-apparteme#closemodal
Amersfoorter maakt zich zorgen over brandveiligheid appertementencomplex Eemgaarde: ‘Bij brand zit ik als een rat in de val’
OVERIG Foto: De Stad Amersfoort 17 feb 2024, 08:00
AMERSFOORT
Jan Kleinloog maakt zich grote zorgen over de brandveiligheid in De Eemgaarde. De 65-plusser woont al twee jaar in de flat, maar recent kwam hij tot de conclusie dat de schuttingen die door bewoners op balkons worden geplaatst voor onveilige situaties zorgen.
Kleinloog woonde jaren in een seniorencomplex aan de Garstkamp in Amsterdam Zuidoost waar het verboden is om balkons af te sluiten. Op 21 februari 2013 brak er in één van de appartementen een brand uit. ,,Ik was die bewuste dag thuis met mijn vrouw en ineens was de hele flat in rep en roer. We zagen de brandweer racen..
Hoe communiceren enkel als doel faalt…………..een herkenbare herhaling.
Empathie voor de kwetsbaarheid van ouderen staat op een laag niveau gezien de herhaling van de geschiedenis.
Helaas blijkt men nog steeds geen attitude aan te nemen om zich te verplaatsen in de doelgroep.
Uit de geschiedenis valt op te maken dat Woonzorg Nederland meer een gewone commerciële verhuurder te zijn die zijn vastgoed als uitstraling boven de beleving van senioren zet.
Met zoveel constateringen op dit niveau kun je niet anders communiceren zonder een ouderen deskundige die ook de ondersteuning van ouderen op zich neemt.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1969712/honderden-kwetsbare-ouderen-amersfoort-al-weken-in-de-kou
Honderden kwetsbare ouderen Amersfoort al weken in de kou
7 oktober 2019, 17:06
•
3 minuten leestijd
© RTV Utrecht / Iris Tasseron
AMERSFOORT - Bewoners van 240 appartementen van woonzorgcentrum De Eemgaarde in Amersfoort hebben al zes weken geen verwarming. De ketels in het gebouw aan de Dorresteinseweg waren in slechte staat en moesten worden vernieuwd, maar de werkzaamheden zijn nog steeds niet afgerond. Het gevolg is dat kwetsbare ouderen nu in de kou zitten.
"Ik ga straks even naar de winkel om op te warmen", verzucht een bewoonster. De afgelopen dagen is het een stuk kouder in Nederland geworden, met als gevolg dat de temperatuur in sommige kamers is gezakt tot 13 graden.
PLANNING
Het appartementencomplex is van Woonzorg Nederland. De huurderscommissie gaf eerder het advies om de ketels in mei te vernieuwen, maar de eigenaar van het gebouw besloot anders.
Er zijn elektrische kachels beschikbaar gesteld aan de bewoners
Woonzorg Nederland
"Vorig jaar hebben we in een gesprek met de regiomanager van Woonzorg Nederland gezegd: begin al in mei aan de vernieuwing voor het geval zich complicaties voordoen tijdens de werkzaamheden. Daar hebben ze niet naar geluisterd en daardoor zitten we dus al sinds 26 augustus in de kou", vertelt voorzitter Piet Lamers van de huurderscommissie.
ELEKTRISCHE KACHELS
Het merendeel van de bewoners in het complex is ouder dan 70 jaar. Deze week wordt een van de bewoners zelfs 100 jaar oud. Lamers: "Veel zijn slecht ter been, dus die zitten veel. Als je veel zit dan krijg je het koud."
Sommige bewoners hebben elektrische kachels neergezet.
Woonzorg Nederland vindt wel vaker dingen 'erg vervelend', naar huurders wordt niet geluisterd en zij voelen zich ook niet serieus genomen door Woonzorg Nederland. Onderhoud in de herfst in plaats van het voorjaar pakte verkeerd uit met als oplossing elektrische kacheltjes; waar hebben we dat meer gehoord?
"Schandalig dat Woonzorg zo met ouderen omgaat"
BOOS
De bewoners zijn de situatie inmiddels meer dan zat. Zó lang in de kou zitten is geen doen voor mensen die slecht ter been zijn. Het gaat ook ten koste van de gezondheid, zeggen ze. Een bewoonster is haar stem kwijt, anderen zitten in de lappenmand.
Lamers voelt zich niet serieus genomen door Woonzorg Nederland. "Als wij zeggen: waarom moet dit zo? Dan krijg je daar bijna geen antwoord op of zelfs helemaal niet. Het is op z'n zachts gezegd schandalig dat Woonzorg zo met ouderen omgaat."
WOONZORG
Woonzorg Nederland laat weten de situatie "erg vervelend" te vinden. "Vorige week bleek dat de geleverde rookgasafvoeren die aan de cv-installatie gekoppeld moeten worden, niet voldeden. Veiligheid staat bovenaan de agenda, daarom hebben we direct opdracht gegeven nieuwe rookgasafvoeren te bestellen. Deze worden onmiddellijk na levering geïnstalleerd."
Volgens het bedrijf lopen de werkzaamheden anderhalve week uit. "Er zijn elektrische kachels beschikbaar gesteld aan de bewoners. Naar verwachting kunnen de bewoners van complex Eemgaarde in de loop van woensdag 9 oktober gebruikmaken van de vernieuwde cv-installatie."
Bolle Wim
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1969712/honderden-kwetsbare-ouderen-amersfoort-al-weken-in-de-kou
Vandaag contact gehad met de toezichthouder brandveiligheid brandweer Flevoland in verband met de onduidelijkheid over het plaatsen van de zogenaamde 'privacy-schermen, parallel aan de onderhoudswerkzaamheden in het komende najaar.
Hieronder het antwoord, brandweerkazerne te Emmeloord.
Zojuist heb ik even telefonisch met u gesproken over uw zorg over de ontvluchting vanuit uw woning bij een calamiteit.
De regelgeving gaat ervan uit dat u binnen 30 meter in een ander brandcompartiment zult zijn (vanuit uw woning). U ontvlucht dus naar de inpandige galerij van waaruit u in twee richtingen kunt vluchten mocht dit nodig zijn.
Een ontvluchting vanuit uw woning naar de balkons is hier dan ook niet van toepassing omdat het geen vluchtroute is (volgens regelgeving). De privacy schermen mogen dus geplaatst worden tussen de balkons van de woningen in.
June Jankie zegt tijdens de informatiebijeenkomst letterlijk: Dit is in ieder geval geen renovatieproject, dit is een cyclus onderhoud wat dus om de 6 tot 7 jaar wordt gedaan, dus planmatig onderhoud en 1 van de werkzaamheden is dat we kozijnen gaan vervangen, dat wordt gedaan door SW.
Elke 6-7 jaar de kozijnen vervangen, geloof je het zelf?
Hoeveel vluchtroutes verplicht?
In het huidige bouwbesluit is het in principe zo dat er altijd 2 vluchtroutes noodzakelijk zijn, tenzij de situatie zo is dat met 1 vluchtroute kan worden volstaan. In het bouwbesluit 2012 is dit precies andersom.
https://nipv.nl/ Deze site geeft info wat er maatschappelijk speelt ! Juist de vergrijzing staat centraal .Vooral een realistische kijk op veiligheid blijkt dit instituut in documenten aan te geven.
Als ik dit blog lees en er sprake zou moeten zijn van een gezelligheidsvereniging, kan deze commissie dan uitleggen waarom er nog geen 20% van het totale aantal huurders actief zijn binnen deze vereniging. Afgaande op de dagelijkse vaste koffiedrinkers worden de aantallen nog minder. Hoe representatief zijn zij dan nog als het overgrote deel 80% zelden tot nooit de gezelligheidsvereniging bezoekt? En tegelijkertijd wordt door het zittende bestuur gesteld dat wanneer een bewoner geen gebruik maakt van de activiteiten van deze commissie dan lopen zij het voordeel mis, doelend op het argument dat zij de opbrengsten niet terug laten vloeien in de jaarafrekening servicekosten maar in hun eigen commissie kas stoppen, met als reden dan die opbrengsten 'gebruikt worden om activiteiten te financieren'.Maar ja, zolang de verhuurder dit accepteert en faciliteert zal er weinig veranderen.Als 5 jaren terug het vertrouwen al opgezegd is en we zien de meeste bewoners geen deel zijn van deze vereniging, noch gebruik maken van de recreatieruimte, hoe kan deze commissie met droge ogen blijven verkondigen dat zij de meerderheid van de bewoners vertegenwoordigen? Blijkbaar is er nog steeds geen animo.
Daniël
Een bijzonder detail over betrokkenheid van de verhuurder gesproken,wanneer men alle contactpersonen (naslaat )via externe bedrijven inzet dan breng je de bewoners /clienten bewust in verlegenheid.
Immers men discussieert met een externe daardoor worden de bewoners dusdanig op afstand gezet dat men gewoonweg doorgaat met de blik op oneindig.
Deze bewuste geraffineerde strategie zet het vertrouwen van bewoners toch ook op afstand.Hoe logisch kun je dan ook nog verwachten dat bewoners dergelijk wantrouwen onder het tapijt zouden vegen.
Prettig gesprek tijdens huisbezoek gehad met een van de dames van de SW groep. Een verademing hoe communicatie zou moeten gaan, hint hint Woonzorg.
Een bewoner
Paar gezegden die van toepassing zijn
Eén zwaluw maakt geen zomer😉
Brengt oktober vorst en sneeuw, dan hoor je in de winter klaaggeschreeuw.🫣
Als de R is in de maand, is het weer niet altijd meegaand🤫
wat is er nu weer een geouwehoer over de opgehangen vlag van de tandarts beneden. daar heeft ook de comissie niets over te vertellen als de tandarts toesteming heeft van woonzorg en de gemeente. roza heeft de vlag savonds weg gehaald, als die binnenkort weer verdwenen is dan is het de commisie die het gedaan heeft. mischien kan paul een camera erop zetten
Nu deze escapades met regelmaat ten toneel komen vraagt men wel eens af of het verleden dus goed gedrag van deze persoonlijkheid wel overeenkomen met de gevraagde hedendaagse werkelijkheid.
In een vaag verleden voordat men in de Toutenburgh kwam wonen had deze persoonlijkheid al enige schermutselingen.
Er is maar 1 vlaggenmast die tot de Toutenburgh behoort en die staat in de tuin/terras van de Verbinding.
Hoe kan een commissie zichzelf het recht toe eigenen om andermans vlag weg te halen en dan het eigendomsrecht claimen van een vlaggenmast die op gemeentegrond staat.
Zolang deze commissie geen bewijs van eigendom kan overleggen hebben zij geen recht van spreken.
En wie is mijnheer Roza dat hij daar zeggenschap over heeft, als een van de huurders heeft hij geen enkele bevoegdheid om voor andere huurders te bepalen wat wel / niet mag.
Gerrit S.
Zelfs de vlaggenmast in het gazonnetje van de Verbinding is geen eigendom van Dhr. Roza als wel de commissie.
Deze is destijds geplaatst door de oud beheerder in overeenstemming van het algemeen belang van het complex en de verhuurder en niet als een dictaat met claimrechten.Dat iedereen moet sidderen wegens deze persoonlijke driften ,maakt dan ook dat er niet anders geconcludeerd kan worden dat er een zeer giftige leefomgeving is gekweekt en gehandhaafd wordt.
Blijkbaar is iedereen angstig voor deze persoonlijkheid,zelfs de verhuurder durft het algemeen belang niet te beschermen om de sfeer te verbeteren .
Wat een gezeur, nu alweer.
Bij mooi weer of wanneer dan ook, zie je geen bewoner op de balkons.
Dus die contacten zijn er amper, ik zie hier geen probleem.
Vermoedelijk weer het standaard negatieve groepje.
Het is nog geen 15 graden buiten en de centrale verwarming staat nog steeds uit? Hoe zit dat?
Wil
Het volgende wil ik via deze weg onder de aandacht brengen bij alle bewoners van de Toutenburgh:
In aanloop naar de renovatie van onze puien aan de zuidzijde van ons wooncomplex heeft inmiddels iedereen een huisbezoek gehad van een van de SW-medewerkers die naast een aantal foto's ook tal van vragen gesteld heeft rondom de situatie in ieders woning.
Daarbij en afsluitend heeft, neem ik aan, iedereen digitaal getekend voor hetgeen besproken is, echter toen heb ik al een opmerking gemaakt dat ik NIET weet / kan zien waar ik voor getekend heb.
Nu heb ik inmiddels een verslag van dit huisbezoek toegestuurd gekregen en wat schetst mijn verbazing, zie screenshot, het volgende vastgelegd is"
"...Gaat de bewoner akkoord met het zelf verantwoordelijk blijven voor zijn of haar spullen en eventueel ontstane schade?..."
Waarop het antwoord met JA is aangevinkt.
Ten eerste is dit niet met mij besproken, wel dat ik spullen moest opbergen zodat het niet beschadigd zou kunnen worden, maar dat ik akkoord ga met het zelf verantwoordelijk blijven bij eventuele ontstane schade, daar is pertinent niet over gesproken! En los van dat, stel dat de muren, plafond, laminaat, radiatoren, enz. beschadigd raken, ben ik daar dan ook zélf verantwoordelijk voor? Ik dacht het toch van niet..!
Ben benieuwd of alle bewoners hiervan op de hoogte zijn...?
Screenshot van het verslag: https://1drv.ms/i/c/c3477eeaafcd1da2/Ed3VZuvFV9FPgUIn9OPs_ygB2gBdWArBEC84CRtBdt6itw?e=rR2sfV
Een reactie posten