donderdag 23 mei 2024

Het begrip leefbaarheid....

 In deze blog wil ik aandacht besteden aan het begrip 'Leefbaarheid'. De reden hiervoor is dat naar mijn mening dit begrip te pas en te onpas in situaties gebruikt en misschien zelfs wel selectief misbruikt wordt om onwelgevallige meningen en/of uitingen c.q. reacties te bestrijden.

Wikipedia over leefbaarheid

Met het begrip leefbaarheid wordt aangegeven hoe aantrekkelijk en/of geschikt een gebied is om er te wonen, of te werken. Het is een typisch containerbegrip, een verzamelwoord voor kwaliteitskenmerken van een woonomgeving, dus diffuus en multifuncioneel. Iedereen heeft een idee van de betekenis, maar de exacte omschrijving is sterk afhankelijk van tijd en plaats. Het is deels een uitgesproken subjectief begrip.

Definitie van leefbaarheid:

Een algemene definitie van leefbaarheid luidt als volgt: 'Geschikt om erin te kunnen leven' (Van Dale, 1997). Leefbaarheid is dus een uitspraak over de relatie van een persoon of een gemeenschap en de omgeving.

De Woningwet duidt het begrip leefbaarheid door aan te geven welke bijdragen woningcorporaties hieraan kunnen leveren. Een van de bijdragen is 'het zorgen voor een schone, veilige leefomgeving zonder overlast'. De rol van corporaties laat in de praktijk zien dat zij onder andere een signalerende functie hebben. Verder leveren corporaties een bijdrage in het stimuleren van huurdersparticipatie aan de sociale cohesie binnen een woongebouw. (Bron Ministerie van Binnenlandse Zaken)


Tot zover een algemene inleiding, want waar ik naartoe wil is eigenlijk het 'plat slaan' van het begrip leefbaarheid aan de hand van een paar voorbeelden inzichtelijk te maken hoe en waar de 'beleving' van leefbaarheid op onze woonlocatie zijn invulling vindt, te meer omdat sommige bewoners zich nog steeds menen te kunnen beroepen op 'hún leefbaarheid' en de aantasting ervan, want klagen doen ze nog steeds. 

Dader is bekend!
Valt dit ook onder aantasting
van de leefbaarheid Woonzorg Nederland?

En ja, er is al eens eerder een en ander gedeeld hierover op deze blog. Het betrof destijds ook 'de aantasting van de leefbaarheid'waarmee men doelt op onwelgevallige uitingen / reacties op deze blog, en vervolgens hiervan melding maken bij de verhuurder Woonzorg Nederland onder de noemer "de leefbaarheid staat onder druk!". Voor hen die dat nog niet gelezen hebben c.q. voor anderen die het 'vergeten' zijn, lees het artikel "Kunnen we het een 'rariteiten-bestuur noemen..?" van 12 juni 2021.



Reactie van ons BC-bestuur op mijn enquête-brief okt 2019

Het lijkt erop dat bewoners die hoger in de boom zitten 
(lees wat meer in de melk te brokkelen hebben) en meldingen doen, wél gehoord worden want Woonzorg Nederland acteert dan wel, terwijl er op andere meldingen niet tot nauwelijks gehandeld wordt c.q. men doorverwezen wordt naar Carrefour voor buurtbemiddeling. Het toezien en bewaken van de leefbaarheid door Woonzorg Nederland is ook in deze diffuus te noemen. 

Mag ik in dezelfde context zo vrij zijn om nogmaals onze eerdere meldingen in 2019 in herinnering brengen, alwaar de begrippen als leefbaarheid, woongenot en veiligheid onder hoge druk stonden en die tot in detail bij de verhuurder Woonzorg Nederland bekend waren, want ook het onafhankelijke onderzoek van de Woonbond heeft dit alles destijds vast gelegd en gerapporteerd. Menig bewoner herinnert zich nog steeds dat Woonzorg Nederland hierop niet en/of nauwelijks geacteerd heeft (de bevindingen zijn onder het figuurlijke kleed geveegd?). 

Hoezo verantwoordelijk zijn als verhuurder voor het bewaken van de leefbaarheid van zijn huurders? 

En dan heb ik het nog niet eens over de opbrengsten vanuit wasmunten, logeerkamers (tegenwoordig opslagkamers / berging genoemd) en logeerappartement die conform de brochure Servicekosten van Woonzorg Nederland (pagina 7) terug zouden moeten vloeien naar alle bewoners van de Toutenburgh, terwijl dit inmiddels 10 jaren lang in de kas verdwijnt van de bewonerscommissie waarvan de belangen schijnbaar zwaarder wegen dan van de afzonderlijke huurders?

Vraag menig bewoner van de Toutenburgh en zij zullen beamen dat dit gegeven niet bijdraagt tot een optimale leefbaarheid, natuurlijk wel voor hen die toegang hebben tot de jaarlijkse € 10.000,- aan opbrengsten (zie brief dhr. R. Craemer). Want let wel, de destijdse voorzitter van deze bewonerscommissie heeft verklaart dat, ik citeer, "minder bedeelde bewoners door deze commissie financieel ondersteunt worden". Hierop heeft zij resoluut haar functie als voorzitter neer gelegd omdat enerzijds financiële hulp door de bijstand van de gemeente Noordoostpolder aangevraagd moet worden en anderzijds dit niet strookt met enig moreel kompas, laat staan met integriteit van een BC-bestuur.


Tenslotte een recent voorbeeld: De waterschade veroorzaakt door het uitvallen van de stookketel van woensdag 10 april op donderdag 11 april 2024. Voor de lezers die niet bekend zijn, deze is gesitueerd boven op het dak van ons wooncomplex. 


Dit incident laat op verschillende niveau's zien waar het beleid van WZN toe kan leiden:

1. De verantwoordelijkheid neerleggen bij de bewoners om zelf meldingen te doen wanneer er calamiteiten zich voordoen. Het risico is dat hiermee zaken van tafel dreigen te vallen.

2. Aansluitend wordt er op meldingen niet adequaat en professioneel geacteerd (de reacties op de blog spreken voor zich). De wet van Murphy laat zijn ware gezicht zien, want alles wat mis kon gaan ging mis; 

*  Er was al een cv-storing s 'middags op woensdag 10 april waardoor de gehele installatie afkoelde, stilviel en begon te lekken.
*  Automatische storingsmelding van de stookketel werd niet door Feenstra opgepakt.
*  Meldkamer was niet doorgeschakeld.
*  Er waren geen monteurs bij Feenstra in die bewuste nacht.
*  Uit nood de brandweer moeten inschakelen die slagvaardig ingegrepen heeft.
*  Water seipelde door tot aan de vijfde etage.
*  Monteurs kwamen pas op donderdagochtend om 11.00 uur op locatie aan.
*  ± 13.00 uur Woonzorg Nederland communiceert via digitale informatiescherm en een voor de hand liggende reactie daarop volgend.
*  Een aan mij toegestuurd resumé in chronologische volgorde kunt u hier terug lezen

3. En dan komt de overlast voor de bewoners in beeld, leeftijd tweede helft 70, die s 'nachts meer als een uur op de knietjes hebben moeten dweilen in een poging om de waterschade te beperken. En tot overmaat van ramp het figuurlijke bos ingestuurd worden met een flutbedrag aan schadevergoeding. 


In eerste instantie worden zij door Woonzorg Nederland verwezen naar hun eigen WA-verzekering, echter dit gehele incident is ontstaan door het in gebreke blijven van de verhuurder, immers Woonzorg Nederland is verantwoordelijk voor het goed functioneren van de stookketelruimte en naar mijn bescheiden mening voor 100% aansprakelijk wanneer er bij storingen schade veroorzaakt wordt.


 Anoniem heeft een nieuwe reactie op je post 'Zorgen om brandveiligheid in seniorenflats' achtergelaten:

Even het volgende over de vergoeding van de waterschade naar aanleiding van de lekkage in de verwamingsruimte: sinds wanneer regelt de voorzitter van het huurdersplatform (want die woont toch bij jullie?) een verzekeringskwestie tussen Woonzorg en de gedupeerde bewoners van jullie complex? Indien dit klopt dan is dit toch ongelofelijk dat mijnheer Roza zijn positie en invloed binnen de stichting ge- en misbruikt om dit soort regel en ritsel cultuur te verwezenlijken? Want als ik juist geïnformeerd ben kregen de bewoners in eerste van de woonconsulent te horen dat er slechts twee tot drie honderd euro vergoed zou worden.


Ik ben geen verhuurder maar als ik zo'n calamiteit zou meemaken en ik de verhuurder was, dan had ik ervoor gezorgd dat binnen twee dagen alle bewoners met welke schade dan ook tegemoet gekomen waren en ik mij zeer diep zou gaan schamen als nu, na inmiddels zes weken(!), de gedupeerden nog steeds niets vergoed hebben gekregen en plat uitgedrukt moeten leuren voor een vergoeding. Bedenkend dat door de waterschade de laminaat is gaan bollen en stinken en zij nu noodgedwongen deels op de betonnen vloer zitten. 

Het punt wat ik hiermee wil maken is waarom acteert Woonzorg Nederland niet op een adequate manier wanneer ik stel dat hier de leefbaarheid & woongenot van deze huurders totaal verdwenen is door de feitelijke aanpak die Woonzorg Nederland tot op heden heeft laten zien.

Als ik schrijf dat de verhuurder, stichting Woonzorg Nederland, hier zeer selectief omgaat in het acteren op meldingen van aantasting van de leefbaarheid, mag ik dan aan u als lezer vragen of ik dan juist ben of niet?

I rest my case.

Don't shoot the messenger, listen to his message



PS Mocht je een reactie willen achter laten, dan kun je dat hier doen.

Update week 27 2024: Naar horen zeggen zijn bovenvermelde bewoners die waterschade ondervonden hadden tegemoet gekomen door de verhuurder en genieten inmiddels van een geheel nieuwe vloer. Jammer dat dit resultaat pas na ruim 12 weken 'getouwtrek' (bewoners zaten er hélémaal doorheen!) gerealiseerd is. Maar goed, eind goed al goed zullen we dan maar zeggen..?



Disclaimer: Tenslotte hecht ik er  waarde aan om aan te geven dat welke uiting / actie mijnerzijds dan ook, nooit en te nimmer gericht is op mensen persoonlijk, dus ook nooit om mensen te beschadigen, buiten spel te zetten, enz.. Daarnaast geef ik te kennen dat, mocht ik onjuist zaken benoemen en/of weergeven, ik open sta voor aanvullingen en/of correctie.




34 opmerkingen:

Anoniem zei

Oorzaak en gevolg die echt wel te voorspellen is !!!
Zie regels zonder sterretje

* Er was al een cv-storing s 'middags op woensdag 10 april waardoor de gehele installatie afkoelde, stilviel en begon te lekken.
Lekkage ontstaat door beluchtingsventielen resultaat afkoeling en kalkaanslag op de vlotter (tijdig vervangen!)
* Automatische storingsmelding van de stookketel werd niet door Feenstra opgepakt.
Is de C.V. Uberhaupt door geschakeld ?
Wateroverlast is op te vangen door vloer waterdicht te maken met coating en niveau schakelaar te installeren of vuilwaterpomp met vlotter.( verdiept in de vloer van het ketelhuis)Het water is naar het dak weg te pompen.

* Meldkamer was niet doorgeschakeld.
Zwak excuus als het goed geregeld is.
* Er waren geen monteurs bij Feenstra in die bewuste nacht.
Bijzonder voor een grote firma die onderdeel is van Vattenfall
* Uit nood de brandweer moeten inschakelen die slagvaardig ingegrepen heeft.
* Water sijpelde door tot aan de vijfde etage.
Deze conclusie is een reden te meer om een schoonmaakbedrijf met spoed te activeren vanuit Woonzorg Nederland met waterstofzuigers.
Om schade te beperken en empathisch de getroffen bewoners te helpen.( Het staan naast de bewoners is het halve werk)
* Monteurs kwamen pas op donderdagochtend om 11.00 uur op locatie aan.
Ook deze houding geeft weer hoe betrokkenheid beide organisaties de hele gang van zaken verwerken!!

De nazorg spreekt boekdelen zo te lezen .Misschien kunt u terecht bij het Juridisch Loket,inboedel verzekering of misschien bij uw vakbond
Om Carrefour als mediator te moeten gebruiken is wel beschamend terwijl de nonchalante houding om het geheel op te lossen er vanaf straalt.



Anoniem zei

Toutenburgh, het stokpaardje en thuisbasis van de huidige voorzitter van het LHP?

Sjonnie Sjedow zei

Vraag aan de woonconsulent van woonzorg:

Als u toestemming geeft voor het ophangen van een vlag aan de vaste vlaggenstok aan de zuidzijde van het complex toutenburgh, op basis waarvan menen huurder(s) het recht te hebben om die vlag te verwijderen? Al ben je voorzitter van het lhp, ook dan ben je niet bevoegd om deze vlag te verwijderen. Wel of geen gemeentegrond, dat staat helemaal niet ter discussie, van andermans spullen blijf je af.

Anoniem zei

De vlaggenmast is destijds geplaatst op algemeen grond van het complex dus ten dienste van de bewoners in het algemeen.
Ten eerste ten behoeve van 5 mei herdenking en voor diegene die het koningshuis een warm hart toe dragen.
De overige uitingen gingen in overleg met de beheerder op basis niemand te kwetsen ,de vlag van de Stichting werd op overige dagen gevlagd.
Voorzitters van commissies en overige medezeggenschapsraden waren niet bevoegd om eigengereide paden te bewandelen .Blijkbaar heeft de Toutenburgh inmiddels een burgermeester gekregen met vervelende eigenschappen.

tomarisal zei

Ter informatie voor de bezoekers van deze blog:

Reeds vanaf 2019 spelen zulk soort situaties waarin medehuurders menen bevoegdheden zich toe te eigenen die hen NIET TOEKOMEN. Lees mee wat op deze blog al duidelijk benoemd is, echter tot op heden nooit een concreet antwoord op mogen ontvangen:

Mijn doel is en zal altijd blijven om de leefbaarheid van kwetsbare bewoners te beschermen en in een gezonde balans terug te brengen..

NIEMAND in de Toutenburgh heeft de bevoegdheid noch het gezag om op deze manier over een andere bewoners te heersen! De enigste die hierover gaat, dat is WZN en dan ook nog binnen de kaders in wetgeving voor huurovereenkomsten.

Hieruit voortvloeiende ('het grote grijze vlak..') heb ik destijds ook mijn volgende vragen neer gelegd bij de bewonerscommissie (BC):
1.) Wat zijn de taken van de BC
2.) Wat zijn de bevoegdheden van de BC
3.) Welke verantwoordelijkheden heeft de BC; zijn er ook verplichtingen jegens de bewoners
4.) Ook zijn grenzen in bovengenoemde punten niet helder, niet richting bewoners én niet vanuit Woonzorg Nederland.
5.) Wat is tenslotte het beleid van de BC en wie bepaalt dat







Onder deze link terug te vinden: https://detoutenburghperikelen.blogspot.com/search?q=gezag#:~:text=NIEMAND%20in%20de,wie%20bepaalt%20dat

Anoniem zei

Wat ontzettend intrigerend is hoe het kan en mogelijk is dat een individu zoals geduid in dit blog zo kan opereren.
Manipulatie is zo herkenbaar dat je kunt afvragen is een dialoog nog waardevol?

Anoniem zei

De vuile verfkwast is gebruikt door de bewoner die ook de buitenbank rondom de kersenboom met beits behandeld heeft

Wilhelmien

tomarisal zei

Het is én blijft uiterst opmerkelijk dat de degenen die nu het hardst aan het 'stuiteren' (lees klagen) zijn, nou net de personen zijn die NIET willen dat er zaken aan het licht gebracht worden, echter verdoezelen zij dat en gebruiken dan het argument 'onze leefbaarheid wordt aangetast'.

Lees de vorige blog er nog maar eens op na:

https://detoutenburghperikelen.blogspot.com/#:~:text=Want%20ja%2C%20als%20je%20zaken%20aan%20het%20licht%20brengt%20dan%20worden%20de%20daders%20vaak%20onrustig

Tegelijkertijd nogmaals de waardering voor de ruimte die de destijds zittende bewonerscommissie een ieder gegeven heeft, ook aan hen die de moeite nemen om direct of indirect te reageren op deze blog, ik citeer nog maar eens:

"Natuurlijk laten wij iedereen vrij om in vrijheid zijn mening en standpunten te geven, ook op het schrijven van dhr. P. Geeve.

Vriendelijke groeten,

Bestuur Bewonerscommissie Toutenburgh Emmeloord"

Anoniem zei

Wonderlijke reactie het bovenstaande, wie van de drie spreekt?
Het bestuur,bewonerscommissie,huurderscommissie?
Een verwarrende dominante overrompelende reactie die flopt.

Merkwaardig is des temeer de rol die de oud bewonerscommissie toebedeeld krijgt.
De recreatieruimte is ontstaan mede door het belang om de leegstand te voorkomen dus de verhuurbaarheid van de Toutenburgh te bevorderen.Immers de nieuwkomers zowel leidinggevende en bewoners weten blijkbaar niet hoevaak de recreatieruimte als is verplaatst om de verhuurbaarheid te bevorderen.Ook de plek waar nu de recreatieruimte gerealiseerd is was bedoeld om een wijkrestaurant te starten toen het complex ontwikkeld werd.Het toeval wil dat daar geen enkele uitbater voor te vinden was.Ook de samenstelling van de toenmalige bewoners waren toen ook sterke tegenovergestelde individuen.Aanleiding was ook de verdeling in het complex een gedeelte jong oncomplete gezinnen en de andere zijde senioren.Omdat de begane grond leeg bleef staan heeft gemeente Noordoostpolder de GGD gevestigd.
De andere kant op de begane grond waar nu de orthodontist is gevestigd was het Consultatiebureau en het Uitleencentrum van het Kruiswerk.
De leegstand problematiek is met allerlei methodes en technieken ,renovaties, upgrades ,besproken en bestudeerd en bestreden met heel veel tijd en ……………..

Dus te veel eer voor een bewonerscommissie dat zij een recreatieruimte hebben ontwikkeld.
Deze XL recreatieruimte is vooral weer ontstaan om in de hoop de leegstand te kunnen bestrijden door de verhuurder helaas zit de oorzaak dieper in dit complexe complex.

Anoniem zei


Gisteren is een asbestinventarisatie uitgevoerd om te onderzoeken welke asbesthoudende toepassingen er zijn met de bijbehorende risicoklassen. Hierdoor wordt inzichtelijk in hoeverre asbest aanwezig is en ook in welke mate. De uitslag is bepalend in hoeverre er met beschermende voorzorgsmaatregelen gerenoveerd moet gaan worden.

Begin september zal gestart worden aan de lange kant van het complex en zal vanaf de achtste etage naar beneden gerenoveerd gaan worden. De planning is dat per dag er per drie appartementen afgewerkt worden. Pas wanneer de lange kant klaar is zal de hijskraan verzet worden naar de korte kant en ook daar van boven naar beneden vindt de renovatie plaats.

Indien er geen calamiteiten zich voordoen is de verwachting dat einde november de renovatie aan de noordzijde afgerond zal zijn.

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Anoniem zei

Dergelijke werkzaamheden behoren in het volgende voorjaar te starten wanneer de weersverwachting vorst vrij is.
Juist om in het najaar te starten is vragen om problemen kou regen en wind .EEN Polder-WESTENWIND kan dubieuze problemen geven.
Ook hierin heeft het verleden aangegeven op dergelijke hoogtes de woningen niet open te maken in het najaar ,juist de Toutenburgh!
De westenwind met regen kan u verrassen .
Zie de lekkages van de C.V. Ruimte hoe knullig zijn die wel niet verlopen .
Eindelijk wordt het asbest verwijderd onder het vaste raam dat is al meer dan 25 jaar te laat.

Anoniem zei

Trouwens nu men zo ijverig is om deze gevelpanelen te vervangen zou men er ook verstandig aandoen om de gevelankers in de staande gevel betonplaten dus ook de overige ankers in het balkon te controleren. 🫣🫢
Immers de kitnaden zijn wel tijdig vervangen?
Denkt men daar wel eens aan?

Sjonnie Sjedow zei

Zoals het er nu naar uit ziet zijn de meningen verdeeld over dat de periode herfst gekozen is voor renovatie, te meer omdat het verwijderen van de oude pui al één dag vergt en pas de volgende dag de nieuwe pui geplaatst gaat worden. Volgens insiders worden dit soort renovaties in de praktijk altijd in het voorjaar ingepland in verband met de meest gunstige weersomstandigheden. Daarnaast staat onze polder bekend om de (zuid)westen wind die in het najaar nogal eens van zich laat horen; Toutenburgh als windvanger..? 😱😱

Dat betekent dat er voor de nacht een harde wand geplaatst zal gaan worden ongeveer op 1,5 meter in de woning...? 😡

En dan hebben we het nog niet over de uitslag van het asbestonderzoek, want als die niet de risicoklasse 1 beoordeling krijgt, dat dat inhoudt dat er rondom elke saneringsplaats zeker 5 meter ruimte vrij gemaakt moet worden, dus niet alleen de appartementen links en rechts, maar ook boven en beneden...🥹🥹

Zullen de Toutenburghers dit gaan accepteren?

Anoniem zei

Oprecht laat het niet toe!!!
Zoals het er nu naar uit ziet zijn de meningen verdeeld over dat de periode herfst gekozen is voor renovatie.
Met enige ontluistering lees ik deze zinsnede juist ook hierin bagataliseren we de gevolgen en de geschiedenis.
Even het archief 🤷🏻‍♂️
Immers de schuifdeuren zijn al een keer vervangen in beginsel zaten er schuifdeuren met één stijl en enkel glas .
Let wel met enkel glas te dun voor deze hoogte dus wind,tocht,kou,vocht,stuifsneeuw in de woning.Oppervlakte druk angstige momenten voor bewoners.Echt het is ongekend om dergelijke weersomstandigheden in het najaar te onderschatten.

Anoniem zei

Kan toch niemand anders zijn dan dat rariteitenbestuur die dit soort boodschappen plaatst op het digitale informatiescherm: 'Het is niet toefestaan om de werknemers, welke bezig zijn met de werkzaamheden aan de zuidgevel, te fotograferen of filmen zonder toestemming. We rekenen op uw begrip hiervoor'. Grote flauwekul natuurlijk, want alles en iedereen mag ZONDER TOESTEMMING vrij gefotografeerd worden in de open ruimte, dus alles wat in de open lucht te zien is.Pas wanneer beeldmateriaal gepubliceerd wordt en mensen herkenbaar zijn, dan is er toestemming voor nodig.

Anoniem zei

Is heintje geweest in opdracht van de burgemeester van de toutenburgh?

tomarisal zei

Enige tijd terug bij politie een melding gedaan van een man die op het strand heimelijk vanuit zijn heup video-opnames aan het maken was van een aantal tienermeisjes in bikini met de vraag aan de agente of dat mag.

Het antwoord was:

"Ja, ook het strand valt onder de openbare ruimtes, dus filmen mag zolang deze opnames voor privé doeleinden gebruikt worden, pas wanneer deze gedistribueerd worden is het strafbaar".

Duidelijk antwoord, niet..?

Anoniem zei

Bronvermelding https://www.anp.nl/blog/305/privacywetgeving-mag-je-filmen-op-de-openbare-weg#:~:text=Filmen%20op%20de%20openbare%20weg%2C%20mag%20dat%3F,de%20mensen%20om%20je%20heen.

Vrijheid van informatiegaring
In Nederland bestaat 'vrijheid van informatiegaring', als onderdeel van de vrijheid van meningsuiting. Vrijheid van informatiegaring betekent dat het toegestaan is om te filmen en fotograferen in openbare ruimtes.

Dit recht geldt niet alleen voor journalisten of fotografen, maar ook voor vloggers of gewone mensen die hun eigen activiteiten of die van anderen op straat willen vastleggen.
Privacy en portretrecht
Mag je dan alles zomaar filmen? In principe wel, maar daarbij moet je wel rekening houden met de belangen van de personen die je filmt of fotografeert. In Nederland geldt ook portretrecht. Portretrecht is complex, met verschillen tussen redactioneel en commercieel gebruik en tussen openbare en particuliere personen.

Kort gezegd houdt dit recht in dat - in principe - iedereen het recht heeft om te beslissen of zijn of haar portret openbaar gemaakt mag worden. Dit geldt voor zowel beelden van een gezicht, maar ook voor de naam of andere persoonlijke kenmerken. Ook geldt het niet alleen voor foto's, maar ook voor video-opnamen waarop iemand herkenbaar in beeld komt.

Toch weegt bij nieuwsgaring vrijwel altijd (uitzonderingen daargelaten) het algemeen belang zwaarder dan het individuele portretrecht. Omdat het dan in het belang van het publiek is te weten wat er is gebeurd.

Ook is er een verschil tussen het vastleggen van informatie en het publiceren ervan. Gaat het om gevoelige situaties, zoals bijvoorbeeld beelden van een ongeluk, een criminele activiteit of een hoogoplopende ruzie, dan is het belangrijk om terughoudend te zijn met publicatie.

Wil je een opname of foto van een persoon gebruiken? Dan moet je eerst toestemming vragen aan deze persoon, maar ook aangeven voor welk doel je het materiaal wil gebruiken. Geeft de ander toestemming? Dan mag je de foto of video gebruiken voor het doel waarvoor toestemming is gegeven. Geeft de geportretteerde persoon geen toestemming? Dan kun je de foto of het beeld niet zonder meer publiceren.

Anoniem zei

'Het is niet toefestaan om de werknemers, welke bezig zijn met de werkzaamheden aan de zuidgevel, te fotograferen of filmen zonder toestemming. We rekenen op uw begrip hiervoor'.

Kan iemand uitleggen op basis van welk gezag - autoriteit dit geuit kan worden naar mede bewoners?

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Anoniem zei

Noch welk bestuur/huurderscommissie dan ook, noch welke bewoner heeft enig gezag/zeggenschap over welke andere bewoner dan ook.

Het is de ziekelijke cultuur die voortwoekert onder tal van bestuursleden die menen op te kunnen treden vanuit de rol van beheerder.

Het stiekem weghalen van de vlag bij avondduister door een van de bewoners die ook nog voorzitter is van het LHP spreekt boekdelen.

Een advies is aan Jan-Willem Schoonderbeek om een officiële klacht hierover in te dienen bij de verhuurder Woonzorg Nederland, want het is een must om een halt toe te roepen aan deze intimiderende cultuur en oneigenlijke praktijken.

Janneman

Anoniem zei

Bijzondere soapserie met de hoofdrolspeler de LHP voorzitter met verschillende oneigenlijke nevenfuncties die hij zich zelf permitteert.
De hypocrisie druipt eraf wanneer je de handelswijze ziet van deze z.g.n. betrokken,(betrouwbare )bewoner die zich zo presenteert en profileert.Een anarchist die als een paling met snot door alles heen glipt.
Corrigeert iedereen maar met een dwangmatigheid die irritatie opwekt omdat hij zijn machtspositie doet gelden die van gêne waarde is in vergelijking met overige bewoners.Gek genoeg gelden voor hem blijkbaar andere regels in omgangsvormen dan voor niet gebekte- en behoudende bewoners.
Er zijn tal van voorbeelden uit deze blog te halen die duiden op een ziekmakende analyse die repeterend verschijnt ,het is dan ook verwonderlijk dat hierin niet wordt ingegrepen.

Anoniem zei

Eigenlijk is het allemmaal zo doorzichtig. Deze zelfbenoemde burgemeester weet exact wie hij kan intimideren en wie hij kan paaien. Bewoners laten zich onbewust maar heel subtiel omkopen, vraag hen maar eens wat het men hen deed toen deze burgemeester Zeeuwse bolussen aanbood, rechtstreeks vanuit Zeeland. Ze werden als was in zijn handen.

tomarisal zei

Het bestuur leest dus ook mee op deze blog en volgt de informatie over het wel of niet mogen fotograferen van de werkzaamheden aan de zuidgevel.

Vandaag, maandag 10 juni, is het bericht hierover op het digitale informatiescherm in de hal niet meer terug te vinden, blijkbaar wordt de informatie op onze blog toch ter harte genomen, waarvoor dank!

Voor hen die het bericht gemist hebben; deze was geplaatst vanaf 5 juni 2024 en is onder volgende link terug te zien:

https://1drv.ms/i/c/c3477eeaafcd1da2/ES6DguI8_IpAlytFLVt3oeoBAoMWL8wjG2G31Se25Rm-Mg?e=wQgwhp

Anoniem zei

De narcist:

Het grandioze Zelf is zo perfect dat narcisten er zelf verliefd op worden. Ook de buitenwereld zal dit perfecte plaatje van de narcist niet alleen waarderen, maar zelfs bewonderen. Van imperfectie naar perfectie én nog bewondering krijgen ook: dat is de hemel op aarde voor narcisten. En zo leeft de narcist nog lang en gelukkig, of toch niet?

Oppervlakkig gezien lijken narcisten misschien gelukkig. maar ze leven niet écht. Het grandioze Zelf staat als een muur tussen de narcist en zijn of haar ware Zelf in: anderen zien enkel het grandioze Zelf en bewonderen dát Zelf, die façade, en niet de ware persoon achter de narcist.

De narcist investeert enkel in het valse Zelf, in iets wat niet werkelijk bestaat, in iets wat 'dood' is, en verwaarloost het ware Zelf dat eronder bedolven ligt maar nog wel steeds spring- levend is, of de narcist dat nu wil of niet. Om die reden blijven ook narcisten uiterst gevoelig voor kritiek en andere krenkingen, al laten ze zich minder gauw uit het veld slaan.

Narcisten blazen zichzelf enorm op. Ze zijn niet zelfverzekerd maar arrogant, willen geen bewondering maar eisen het, zijn niet alleen geweldig maar ook beter dan anderen en kennen zichzelf EEN ONGEKENDE MACHT toe.

Ze zien zichzelf als heerser van de wereld en daar moet iedereen voor buigen.

Het enige waar narcisten voortdurend naar zoeken, is bewondering: een voorwaarde om te kunnen leven welke ze dan ook ongegeneerd afdwingen bij de mensen in hun omgeving.

Hun grandioze Zelf is als een uniek museumobject dat in een glazen vitrine op een sokkel wordt tentoongesteld: kijken is niet voldoende, bewonderen is verplicht maar aanraken is verboden. Alles staat of valt met dit grandioze Zelf én de bewondering ervan; zonder zijn ze niets.

Narcisten vinden zelf dan wel dat ze geweldig zijn, maar willen hier toch ook bewondering van anderen voor krijgen. Dat brengt hun grandioze Zelf pas echt tot leven.

Andere mensen vormen spiegels waarin ze hun grandiositeit gereflecteerd zien en ze genieten intens wanneer andermans ogen stralen van bewondering. Op het podium staan is leuk, maar de spotlights moeten wel aan zijn en de zaal gevuld. Bovendien moet de wereld ervan op de hoogte zijn dat er zo'n sprankelend en fantastisch schepsel als de narcist bestaat.

Narcisten mógen niet onopgemerkt blijven. Bewondering is de beloning voor hun bestaan.

Anoniem zei

Wat is een narcistische persoonlijkheidsstoornis?
Zoals bij vele stoornissen moet er sprake zijn van een extreme vorm. In de DSM IV (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) staat beschreven dat er sprake is van narcistische persoonlijkheidsstoornis als er zich een patroon voordoet waarbij een persoon

zichzelf in grote mate geweldig vindt
lijdt aan grootheidswaanzin
de noodzaak voelt om bewonderd te worden
en een gebrek heeft zich in te leven in anderen
Personen die lijden aan narcistische persoonlijkheidsstoornis zullen dit gedrag dus vrijwel voortdurend vertonen.

Op het eerste gezicht functioneren deze mensen vaak uitstekend in de maatschappij. Ze kunnen welbespraakt zijn en charmant overkomen. Achter dit masker schuilt echter vaak een gevoel van leegte, afhankelijkheid en angst. Ook ligt misbruik vaak op de loer.

Narcisten hebben vaak de eigenschap geen rekening te houden met anderen, dulden vaak geen tegenspraak en voelen zich boven de wet verheven. Vaak uit zich dit in frustratie en uitspraken die normale mensen zich niet snel in hun hoofd zullen halen.

Door hun gevoel van zelfverhevenheid gedragen deze personen zich vaak als geniaal of superieur. Ze zullen hun eigen zwaktes nooit toegeven en die van anderen juist benadrukken.

Manipuleren
Personen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis manipuleren anderen vaak om hun doel te bereiken. Verder zijn ze continu op zoek naar aandacht en bevestiging. Omgaan met personen die aan deze stoornis lijden is vaak moeilijk en compromissen sluiten vaak onmogelijk. Het gedrag van deze personen is vaak zo onmogelijk dat dit leid tot conflicten en onoplosbare problemen, zelfs met familie en vrienden.

Anoniem zei

Morgen is er een informatie bijeenkomst over de vervanging van de kozijnen..; er gaan geluiden dat er huurders zijn die de renovatie weigeren omdat de verhuurder niet voldoende voldoet aan de huurder verwacht.Weet iemand meer hiervan? De overheid schrijft het volgende

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/wat-zijn-mijn-rechten-bij-renovatie-van-mijn-huurwoning#:~:text=Uw%20verhuurder%20mag%20niet%20zo,minimaal%2070%25%20van%20de%20huurders.

tomarisal zei

Ik kan mij idd voorstellen dat huurders bezwaren maken gezien:

1. Tijdstip van het vervangen van kozijnen; Heb mij laten informeren dat dit meestal in het voorjaar gebeurt want in het najaar zijn de weersomstandigheden veel onstuimiger.

2. Huurders niet en/of veel te weinig in de communicatie van Woonzorg meegenomen zijn. Ik denk aan de zakelijke huurders die slechts mondjesmaat geïnformeerd zijn wanneer hun kozijnen vervangen worden (hun agenda's moeten afgeblokt worden!) en wie gaat welke kosten betalen wanneer extra aanpassingen nodig zijn, enz..

3. Huurders niet zitten te wachten op een nacht doorbrengen met een tijdelijke harde wand in de woning. Kijk naar Mercatus die de puien van de flatappartementen in éen dag verwisseld hebben. Waarom kunnen zij dit wel en moeten wij twee dagen hiervoor accepteren?

De laatste woningen worden volgens planning tweede helft oktober pas opgeleverd als alles zonder oponthoud gebeurt. Lukt dit niet dan komen de laatste woningen pas richting november aan de beurt..?

4. Huurders die Ziggo als provider hebben kunnen twee dagen geen internet/TV/telefonie gebruiken?

Zoals je kunt zien, zijn dit toch concrete 'drempels' die opgelost moeten worden c.q. reden om bezwaren in te dienen?

Anoniem zei

Een mogelijkheid is om de 70% percentage te hanteren,dus 70 procent van het gehele complex dient zich met deze activiteiten akkoord te gaan!


Trouwens neem ook deze regelgeving ter hand .
Volgens artikel 55b, lid 1 van de Woningwet zijn woningcorporaties verplicht een reglement op te stellen voor sloop- en renovatieprojecten. Meestal heet dat een ‘sociaal statuut’.
Volgens de Overlegwet moet de woningcorporatie over het sociaal statuut overleg voeren met de huurdersorganisatie. Deze heeft hierbij een ‘gekwalificeerd adviesrecht’. Dat wil zeggen: de corporatie mag alleen afwijken van het advies als dat schriftelijk gemotiveerd wordt.

De huurderorganisatie behoort zich aan 70 procent regeling te houden dus dienen alle Huurders (bewoners en bedrijven) in het complex geïnformeerd te worden en betrokken worden!


Let wel iedereen behoort in het complex gelijkwaardig geïnformeerd te worden en deel te nemen aan de voorlichting bijeenkomsten.
Men zou kunnen zeggen dat art.55 B lid 1 van de Overleg Wet niet geld voor deze werkzaamheden alleen die vlieger gaat niet op.
Het gaat duidelijk om een fikse renovatie van +/- 104 kozijnen van 5.02 breed waarin de weersomstandigheden een grote rol spelen Ook officieel dient men een toestemmingsverklaring/enquete te houden met een transparante uitslag.

Anoniem zei

en alle bewoners van interactcontour, hoe gaan zij deze renovatie organiseren. zijn toch veel woningen?

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Anoniem zei

Wat nog zorgelijker is zijn de prefab elementen waar het hekwerk van de balkons op staan.
Deze uitstekende vloerelementen voor de schuifpuien zijn met ankers bevestigd aan het betonskelet van het gebouw.
Zijn deze ankers weleens getest op houdbaarheid?
Inmiddels zijn deze ook alweer +/- 50 jaar oud en oxidatie onderhevig .

Anoniem zei

Paul vraagje; hoe lang zitten die zijpanelen van de balkons al los waardoor er gevaarlijke sitaties kunnen ontstaan en Woonzorg betreffende bewoners ontraadt om de balkons te gebruiken?

Dit is toch geen probleem van vorige week?

Mag ik het vreemd vinden dat werklui tijdens de renovatie hier melding van maken en Woonzorg nu pas in actie komt?

Als zo'n situatie al onveilig is en over het hoofd gezien wordt, welke situaties zijn dan nog meer onveilig?

Janneman