zaterdag 2 november 2024

Communicatie blijft toch altijd een hele uitdaging...

 

Communicatie blijft toch altijd een hele uitdaging, met name of de boodschap die je zegt/schrijft ook voor 100% aankomt bij degene die 't hoort/leest, immers blijft het altijd de vraag of hetgeen de 'zender' uitzendt, ook voor 100% overkomt op de 'ontvanger', dus degene die luistert / leest.

Deze blog is wat dat betreft een duidelijk voorbeeld ervan, omdat wat er ook aan duidelijke informatie gedeeld wordt, er altijd lezers zijn die schijnbaar een andere bril dragen waardoor zij deze informatie zodanig verdraaien en/of framen, dat zij hieruit hun eigen aannames creëren en deze tegen je gaan gebruiken.

In de bijna vijf jaren dat deze blog gevuld en onderhouden wordt, heeft er zeggen en schrijven nog nooit iemand aan de bel getrokken zoals de disclaimer verwoord die onder elke blog terug te vinden is. Ja, slechts 1 persoon heeft benoemd dat er een ondeugdelijke reactie geplaatst was, echter die is destijds op dezelfde dag nog verwijderd. Alle andere opmerkingen, klachten, enz. worden louter en alleen bij derden gemeld, aangekleed met een opgeklopte jas van framing en verdraaiing van woorden

Communicatie is en blijft best lastig. Vaak begrijpen we elkaar niet door voor een ander in te vullen of niet open te staan voor wat een ander echt bedoelt.

Ik was hierover aan 't nadenken hoe kun je dit dusdanig optimaliseren en kwam al surfend een ezelsbruggetje tegen als handleiding:




Laat OMA thuis, gebruik LSD, neem ANNA mee, smeer NIVEA, wees een OEN, maak je niet DIK en tenslotte raak de KLUTS niet kwijt.


Het begint dus eigenlijk bij luisteren en doorvragen en dat schiet er snel bij in.

Hieronder volgt een nadere uiteenzetting van elke stelling:

  • Laat OMA (wat vaker) thuis: Oordelen, Meningen, Adviezen
Als iemand iets vertelt/schrijft, laat je eigen oordelen, ideeën en adviezen even voor wat ze zijn, zodat je met een open houding kunt luisteren.

  • Gebruik LSD: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen
Vat het verhaal kort samen en laat de ander reageren. Vraag door als iets onduidelijk is.

  • Neem ANNA mee: Altijd Navragen, Nooit Aannemen
Neem niet zomaar aan dat je begrijpt wat iemand bedoelt. Vraag bij twijfel altijd even na of het klopt.

  • Smeer NIVEA: Niet Invullen Voor Een ANDER
Als iets niet duidelijk is, of als je iemand al lang kent, vul je al snel andermans bedoelingen zelf in. Dit voorkom je door na te vragen.

  • Wees een OEN: Open, Eerlijk, Nieuwsgierig
Sta open voor de ander, geef deze een kans iets uit te leggen en wees oprecht nieuwsgierig.

  • Maak je niet DIK: Denk in Kwaliteiten
Leg niet alle aandacht bij wat er fout is gegaan maar zorg dat je ook aandacht geeft aan alles wat goed is gegaan. Dit komt de communicatie ten goede.
  • Raak de KLUTS niet kwijt
KLUTS staat voor Kijken, Luisteren, (Uit)vragen, Toetsen, Samenvatten. Kijk en observeer eerst wat er is, luister dan naar de ander, stel vragen om het te verduidelijken. Toets vervolgens of wat je denkt ook klopt en vat het vervolgens samen.


Zeker bij wat gevoelige gesprekken/onderwerpen kijk je al er snel naar wat fout ging. Dat mag, maar geef vooral aandacht aan wat goed gaat.

1 opmerking:

Anoniem zei

Clichés zijn verworden tot nutteloze items vooral wanneer dergelijke termen met regelmaat op cursussen als hoofdthema worden toegepast.Alleen een winstgevend item voor adviesbureaus een melkkoe.Dergelijke items worden vaak gebruikt om lager personeel in een displinaire hoek te drijven terwijl de leidinggevenden zich er nonchalant ervan afmaakt .Met andere woorden er wordt vaak verstoppertje gespeeld door leidinggevenden om zelf geen verantwoordelijkheden te nemen,nakomen, nadenken en nakijken.