maandag 7 oktober 2024

Klacht over renovatie wooncomplex Toutenburgh

 Geachte medebewoners Toutenburgh,

Vanwege de urgentie deel ik onderstaande mailwisseling betreffende een tweetal klachten die afgelopen week bij WZN ingediend zijn. Het gaat met name om het verloop van de renovatie aan ons wooncomplex en ik acht het van groot belang om u allen als huurders van Woonzorg Nederland hierover op de hoogte bent.

Omwille van het feit dat het wenselijk is om de focus gericht te houden op de 'perikelen', is besloten om namen en adressen van huurders die in de oorspronkelijke mailwisseling opgenomen zijn middels cursiefgedrukte letters te anonimiseren.


Mailbericht verstuurd op zondag 6 oktober en gericht aan  bewonersconsulent en haar regiomanager. Als CC waren SW Vastgoedverbetering, JUVA-advocaten en Dakburo toegevoegd:



Geachte Nadia Brand, Stephanie Vaassen,


Op donderdag 3 oktober heeft u, Nadia Brand, mijn onderstaande mail d.d. 2 oktober beantwoord, maar blijkbaar zitten we ook nu op een andere golflengte met betrekking tot onze communicatie want eerlijk gezegd kan ik er figuurlijk gesproken 'geen soep van maken'. Ik wacht op een volgend gesprek voor een overleg waarin mevrouw mr. J.M.M. Pater, tevens als CC toegevoegd, probeert om een datum te prikken.

Klacht over temperaturen blokverwarming Toutenburgh d.d. woensdag 2 oktober 2024


In aanloop hierop dien ik een volgende klacht in over het verloop van de renovatie, waarvan een eerste melding in bovenstaand bericht terug te lezen is. Ik heb SW Vastgoedverbetering hierover op vrijdag 4 oktober jl aangesproken. Een gespreksverslag treft u hieronder cursief geschreven aan:

-0-

Verslag SW-gesprek over 5 dagen harde wand d.d. 4 oktober 2024 

Hetgeen ter sprake gekomen is: 
 
* Huurster is één van de vier woningen die op vrijdag 4 oktober met een harde wand het weekend in gaat, maar bij haar is dit al vanaf woensdag 2 oktober. Op maandag 7 oktober zijn dit 5 dagen/nachten met harde wand. 

* Zij is in de 90 jaar, wegens ziekte aan huis gebonden. 

* Tijdens de informatiebijeenkomst is aangegeven: 1e dag saneren en 2e dag nieuwe pui, dus 1 nacht een houten wand met een max van 2 nachten. Serieuze kanttekening bij bijvoorbeeld slecht weer ook meer nachten. Dit was dus primair de planning. 

* Echter de praktijk heeft laten zien dat dit niet haalbaar is, dus is (zonder enige communicatie richting bewoners) gekozen om de eerste dag op te splitsen, van de 1e dag saneren naar 1e dag slopen en 2e dag saneren. De consequentie hiervan is dat bewoners minimaal 1 extra dag ongemak/overlast moeten accepteren c.q. verlies van woongenot. 

* Daarnaast, als de 1e dag op een donderdag valt voor een bewoner, dan betekent dat, dat vrijdag er gesaneerd wordt en pas op maandag een nieuwe pui: Dat zijn al 4 nachten met een harde wand. Iedereen begrijpt dat dit voor een bewoner geheel anders uitpakt als in eerste instantie de 1 tot 2 nachten gecommuniceerd is. 

* Afgelopen week per mail aan WZN melding gemaakt dat juridisch gezien de verhuurder zich maximaal moet inspannen om het ongemak/overlast zo min mogelijk te houden.

* 5 dagen/nachten met een harde wand schuurt met een maximale inspanning, immers vijf dagen is geen minimum. 

* Belofte is aan huurster gedaan dat zij vrijdag haar nieuwe pui zou krijgen, echter SW bevestigde dit dat dat pas na het weekend gaat gebeuren. 

* Persoonlijke noot hierbij is dat nr. SS afwezig is, maar wel op vrijdag de nieuwe pui gekregen heeft. Mijns inziens zou het een kleine moeite geweest zijn om in plaats van AA/BB/CC een nieuwe pui te plaatsen, te kiezen voor DD/AA/BB dan was het ongemak/overlast slechts tot 2 nachten harde wand gebleven, mogelijk veroorzaakt door onervarenheid? 

* Nr. XX heeft vanaf een woensdag ook 5 nachten achter een houten wand gebivakkeerd. 

* Ook nr. YY, alleen dit is vanwege weersomstandigheden van vrijdag naar maandag verschoven, overmacht dus. Teleurstellend, maar iedereen begrijpt dat. 

* SW geeft nogmaals aan dat SW vijf nachten ook niet willen, maximaal 4 (nogmaals, er is gecommuniceerd door SW tijdens de bijeenkomst op 13 juni maximaal 2 nachten) en wij als huurders/ bewoners moeten dit maar accepteren. SW bevestigt ook dit, wat aan de voorkant gebeurt, dat SW met het opsplitsen van de 1e dag zich hierop verkeken heeft.  

-0-


Het komt erop neer dat het onacceptabel is dat wederom een huurder vijf nachten moet doorbrengen achter een houten wand. Deze situatie kán niet en is onacceptabel hoe dit verlopen is, nogmaals zie hierboven vermeld verslag. Mijns inziens spant u zich als verhuurder onvoldoende in om het ongemak/overlast van deze renovatie tot een minimum te beperken. 

Ook ik als bewoner zal dit niet accepteren en naar ik begrepen heb spreken anderen ook hun ongenoegen uit en ervaren het als onwenselijk om meer als 3 nachten achter een harde wand te moeten vertoeven.

Concrete vraag is wat gaat WZN hieraan doen, te meer omdat de perikelen zich opstapelen. 

Sta mij toe om hieronder een beperkte opsomming met u te delen:

Gedurende dit renovatieproject gebeurt:
  1. Certificaatsleutel met blauwe label zoek geraakt; WZN heeft aangifte gedaan bij politie? Nota bene minimaal 15 woningen kunnen hiermee open gemaakt worden waaronder ook nr. FF en  nr. GG. En het ergste is nog wel dat WZN NIET acteert.
  2. Zakelijke huurders hebben rechtsbijstand in moeten schakelen omdat zij zich overrompeld voelden en communicatie met WZN zeer slecht is?
  3. HH is een van die huurders en is absoluut niet te spreken over afhandeling van de schade door WZN en SW
  4. Nr. II met fikse waterschade tijdens eerste dag van renovatie, bewoner zeer boos en ontdaan
  5. Nr. JJ dagenlang moeten wachten op vervanging van ruit in reeds geplaatste nieuwe pui (ter overbrugging houten plaat voor kozijnen) WZN wil haar klachten niet meer beantwoorden?
  6. Nr. KK heeft nieuwe pui geplaatst maar had in week 36 nog asbestsanering-plastic om beide radiatoren in de woonkamer
  7. Nr. LL wacht nu nog steeds op vervanging van twee beschadigde ruiten van zijn nieuwe pui vanaf week 37 / kapotte schuifdeur?
  8. Ziggo-aansluitingen worden met regelmaat beschadigd door sloopwerkzaamheden met tot gevolg dat meerdere bewoners naast de renovatiebeperkingen dagenlang zonder TV, telefoon en internet zitten en moeten wachten op reparatie-monteurs van Ziggo om de kabels te herstellen
  9. De asbestsanering: Harde wanden worden ook gebruikt voor afscherming op balkons tijdens asbestsanering (de wind neemt alle vrijgekomen asbestdeetjes overal naartoe..), stofwanden worden telkens hergebruikt en liggen her en der opgerold in de gangportalen, leegstaande woning nr. MM is zonder stofwand gesaneerd (wordt zo meteen de nieuwe huurder hierover op de hoogte gebracht?), na sanering balkons niet schoongemaakt c.q. opgeruimd. Nu vraagt menig bewoner zich af, wetende dat asbest alleen via de lucht gevaarlijk kan zijn en vroeg of laat slaan deze deeltjes neer (ook op gebruikte stofwanden, houten wanden, leegstaande woningen) hoe gevaarlijk is dit nu voor ons als bewoners?
  10. Sleutelbeheer door SW van nr. NN en OO (tot twee maal toe achter elkaar), die dus verantwoordelijk is voor beide woningen, zijn na einde werkdag geopend en onbeheerd achtergelaten, waarvan zelfs 1 woning de gehele nacht open gestaan heeft; onverantwoord.
  11. Nr. PP, de huurster die nu de dupe is van vijf nachten achter houten wand verblijven, heeft tijdens vorige renovatie van de noordzijde een gebroken pols opgelopen omdat zij gestruikeld was over rondzwervend bouwmateriaal. En nu klaagt zij wederom slachtoffer te zijn want ze zegt: "Ze moeten mij wel hebben hè?"
Resumerend constateer ik:
  • een rode draad van onjuiste en/of onvolledige informatie (al op 17 juni jl met SW een gesprek hierover gehad), 
  • slechte communicatie vanuit WZN, 
  • geen praktische ervaring van huidige uitvoerder (waar is uitvoerder Marcel..?), 
  • projectleider dhr. Schonewille en contactpersoon voor dit project dhr June Jankie zijn onzichtbaar. 
  • Een bestuur van een huurderscommissie, die primair als taak heeft de belangen van de huurders te behartigen, is ook tijdens dit project in geen velden of wegen te bekennen.
  • De reactie  "we gaan hier samen een mooi project van maken" pakt voor een aantal bewoners verkeerd uit, zie de genoemde perikelen hierboven. 
  • Ook de slogans 'positieve impact op mensen & we zijn te gast bij u als bewoner' wordt niet altijd als zodanig ervaren.
Tenslotte lees hier en hier mijn laatste whatapp-bericht met SW toe omdat ik een lans voor hem wil breken want ik zie dat ie zijn stinkende best doet, echter mist ie praktijkervaring en mijn indruk is dat ie figuurlijk voor de leeuwen gegooid wordt nadat ie zijn opleiding 'Master Projectmanagement' afgerond heeft.

In afwachting van uw antwoord verblijf ik,





Lees ook: De reden achter deze blog..

Wilt u een reactie achterlaten, dan kunt u dit hier doen, en/of andere informatie delen via mail, dan kan dat via tomarisal@gmail.com

Voor de nieuwe bezoekers van mijn blog die 'de historie' van de Toutenburgh Perikelen willen weten, lees deze post eerst even en de resumé van juli 2020


Een niet geringe aantal bezoekers op slechts 3 dagen
voor de post 'Klacht over renovatie wooncomplex Toutenburgh'.







Disclaimer: Tenslotte hecht ik er  waarde aan om aan te geven dat welke uiting / actie mijnerzijds dan ook, nooit en te nimmer gericht is op mensen persoonlijk, dus ook nooit om mensen te beschadigen, buiten spel te zetten, enz.. Daarnaast geef ik te kennen dat, mocht ik onjuist zaken benoemen en/of weergeven, ik open sta voor aanvullingen en/of correctie.


6 opmerkingen:

Anoniem zei

mooipraters bij woonzorg

Anoniem zei

Die voorzitter van het lhp woont toch in jullie complex, had die niet beter voor de huurders moeten opkomen of rijmt dat niet met zijn status?

Anoniem zei

De zorgen die ter sprake komen op het gebied van woongenot,veiligheid,communicatie,deskundigheid,destructie,bouwkundige expertise,medezeggenschap,empathie voor afhankelijkheid bij ziekte en ouderdom zou het geen slecht idee zijn de nationale ombudsman eens te peilen hoe hiermee om te gaan.

Anoniem zei

Heeft men wel eens onderzocht hoe de inbraak/ inboedel verzekering acteert als er sleutels circuleren die voor allerlei doeleinden mis/ ge- bruikt kunnen worden.

Anoniem zei

Met halve waarheden en overleveringen kun je soms ver komen.Schaamteloos worden betrouwbare personen in netelige posities gebracht omwille van z.g.n. effectief werken. Hoe kun je vandaag de dag nog uitleggen dat de verhuurder 30 % betaald van de bewonersconsulent en 70% voor de bewoners.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBOBR:2014:8096
Beste ,aan u de keus om het publiceren of voor eigen gebruik.

Anoniem zei

Servicekosten berekening?
De verslaglegging van de casus en uitspraak van de rechtbank geeft een beeld weer dat er ergens een behoorlijke frictie in het geheel zit.
Namelijk de beheerders werden destijds in het algemeen over één kam geschoren naar de buitenwereld toe en als voorbeeld gebruikt om de urenregistratie als norm te gebruiken voor de servicekosten.Deze gebruikte invalshoek stond haaks op de werkelijke multifunctionele werkzaamheden die de individuele beheerder deed en werd dan ook handig achteraf gezien in gesprekstechnieken omzeild.
Deze werkzaamheden die beheerders deden verschilde ook nog eens ontzettend onderling ,mede door de aanstelling en signatuur ( verschillende fusie partners) Deze verschillende werkwijzen waren onderling uniek doordat er een aantal beheerders veelzijdig en technisch onderlegd waren.Een dergelijk aanname beleid met deze eisen uit het verleden werden dan ook handig naar het rijk der fabelen gemanoeuvreerd door het stelselmatig te ontwijken maar wel van de kennis en arbeid gebruik maken destijds.
Nu de technische dienst klein onderhoud niet meer functioneert met o.a. busjes zoals in beginsel was opgericht rond 2012 bedoeld om de beheerders tot signalerings bewonersconsulenten veranderen is het merkwaardig dat de servicekosten in combinatie met een klusjes strippenkaart zo nog geprofileerd wordt.