maandag 18 november 2024

Welke aandachtspunten kennen warmtekosten verdeelsystemen in wooncomplexen?

Beste Toutenburghers,


In de 'wandelgangen' wordt gesproken over het veranderen van de verdeling in de stookkosten volgens wetgeving met ingang van 2025. Tot op heden is decennialang de verrekening geweest dat de totaalkosten van het verwarmen van ons wooncomplex gedeeld werd door het aantal woningen.

Het idee wordt nu geopperd om deze jaarlijkse stookkosten op individuele basis te gaan verrekenen middels het plaatsen van zgn. warmtemeters die gemonteerd gaan worden op onze radiatoren in alle woningen. 

Persoonlijk heb ik al eens eerder informatie hierover opgezocht omdat dit ook al eens in de reacties op de Toutenburgh-blog genoemd werd en eerlijk gezegd heb ik mijn kanttekeningen bij deze vorm van individuele verrekening. 

Hieronder plaats ik integraal een artikel wat naar mijn idee de kanttekeningen goed en duidelijk verwoord. Ben benieuwd hoe andere Toutenburghers hiernaar kijken...? 


Dhr. Onno Toepoel schrijft:

Grote woningcomplexen worden vaak centraal van warmte voorzien. Het individuele verbruik van bewoners wordt dan met meters op de radiatoren gemeten. Zo lang als deze werkwijze bestaat, is er discussie over de kwaliteit van de metingen, het berekend verbruik en de kosten. Vanwege de juridische, technische en economische complexiteit, en sensitiviteit bij bewoners, vraagt warmtekostenverdeling extra aandacht van woningbouwcorporaties.


Warmtekostenverdeling is geen absolute meting


In dit kennisartikel over warmtekostenverdeelsystemen ga ik in op:
  • de werking van warmtekostenverdeelsystemen in wooncomplexen
  • de voorwaarden voor de correcte werking van warmtekostenverdeelsystemen
  • de gevolgen van de Warmtewet voor warmtekostenverdeelsystemen
Aan de hand van een praktijkonderzoek illustreer ik daarnaast hoe de kwaliteit van de meting en de warmtekosten beter beoordeeld kunnen worden.

Warmtekostenverdeling is geen absolute meting

Het verdelen van de kosten van warmte is gebaseerd op ‘geregistreerde tikken’. Hoe gaat dit in zijn werk? 

Op iedere radiator is een kostenverdeelmeter bevestigd, die onwrikbaar met de radiator verbonden is. De meter registreert het temperatuurverschil tussen de ruimte en het radiatoroppervlak. Dit leidt per tijdseenheid tot een aantal geregistreerde tikken. Door deze tikken te corrigeren voor de capaciteit van de radiator, is er een geobjectiveerde maat voor het warmteverbruik en het verdelen van het totale verbruik in het complex over de individuele huishoudens. Er wordt dus geen absoluut verbruik gemeten; het totale aantal tikken is de maat voor het verdelen van de totale kosten. Dit is waar het in de praktijk wringt. Dit warmtekostenverdelingssysteem is weliswaar beter dan het delen van de totale kosten door het aantal huishoudens of een verdeling op basis van de grootte van de woning, maar de nauwkeurigheid ervan komt niet in de buurt van die van een individuele aardgasmeter. In het verleden werden verdampingsmeters gebruikt, waarbij de verdamping van een vloeistof de maat is voor het verbruik.

Tegenwoordig worden digitale en op afstand uitleesbare meters gebruikt, waardoor vaker gegevens ter beschikking komen, tot eens per twee weken. Door deze extra gegevens wordt de kwaliteit van de uiteindelijke nota duidelijker, en kunnen fouten in het proces zichtbaar worden. Het is niet bekend hoe fraudegevoelig de radiatormeters zijn. De meters zijn uiteraard verzegeld. Ze kunnen echter foute waarden registreren (een te hoge ruimtetemperatuur). De meters slaan gegevens over deze correcties in de meter niet op en deze zijn daardoor niet toetsbaar.




Voorwaarden voor de werking van het kostenverdeelsysteem


Er is een aantal voorwaarden om het warmtekostenverdeelsysteem goed te laten werken:

  • De woningen in het complex moeten onderling goed vergelijkbaar zijn. Dit wordt door leveranciers van de systemen niet altijd voldoende toegelicht.
  • Voor alle radiatoren moet er een gelijke aanvoertemperatuur en waterdebiet (stroom) zijn en de radiatormeters moeten structureel op dezelfde plaats worden geplaatst. Voor de installatie zijn er de nodige installatierichtlijnen.
  • De radiator moet vrij in de ruimte staan: er mag dus bijvoorbeeld geen bed of bank voor de radiator staan. In de praktijk is dit lang niet altijd mogelijk.

De gevolgen van de Warmtewet voor kostenverdeelsystemen voor warmte

De Warmtewet is op 1 januari 2014 in werking getreden. Binnen deze wet zijn kostenverdeelsystemen voor warmte nog steeds toegestaan, maar de voorkeur gaat uit naar een absolute warmtemeting per woning of groep woningen achter één hoofdaanvoerleiding. Helaas zijn cv-systemen in bestaande complexen zo aangelegd dat een absolute meting per woning alleen mogelijk is na een ingrijpende en kostbare renovatie, waardoor dit nauwelijks te realiseren is. Verder staat de Warmtewet niet toe dat er correctiefactoren worden toegepast voor de positie van een woning in het complex (tussenwoning of hoekwoning). De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft weliswaar aangegeven op dit aspect niet te handhaven, maar het blijft wel een grond voor bezwaar door bewoners.


Praktijkonderzoek: tikken goed, berekend verbruik niet

In de praktijk kent een kostenverdeelsysteem de nodige haken en ogen. Het volgende voorbeeld illustreert dit. Voor een complex van een woningcorporatie, dat uit drie gelijksoortige gebouwen bestaat, heb ik de werking van het warmtekostenverdeelsysteem onderzocht. De woningen in dit voorbeeld hebben een individuele warmwatervoorziening. Uit het onderzoek blijkt dat er geen aanwijzingen zijn dat de radiatormeters fout registreren. Toch levert het meet- en factureringssysteem warmteverbruiken op die fysiek onmogelijk zijn:

  • 25% van de woningen verbruikt nagenoeg geen warmte, terwijl 12% van de woningen een verbruik heeft van meer dan 100 GJ bij 72 m2 vloeroppervlak. Dit is vergelijkbaar met ongeveer 3000 m3 aardgas. Op basis van de regelstrategie was een maximumverbruik van 103 GJ te verwachten. Ook individuele radiatoren gaven een berekende warmteafgifte aan die theoretisch onmogelijk blijkt.
  • De spreiding in warmteverbruik tussen woningen is een factor 10. De spreiding in het verbruik van de woningen over de kalenderjaren betreft gemiddeld 46%, terwijl op basis van het buitenklimaat 24% variatie te verwachten was. Bij woningen met een individuele cv op gas komen deze variaties niet voor, terwijl de mogelijkheid om de cv individueel te regelen bij dat soort woningen in theorie meer spreiding mogelijk maakt.
De volgende fouten kwamen in het meet- en factureringssysteem naar voren:

  • Slechts 40 tot 45% van het warmteverbruik wordt gemeten. Door de kosten alleen op basis van de radiatormeting te verdelen, nemen de kosten bij de grotere verbruikers extra toe. Immers: minder gemeten tikken leidt tot een hoger warmtetarief per tik.
  • Er wordt geen rekening gehouden met terreinverliezen en niet-gemeten verbruik door stand- en plintleidingen in het complex. De woningen worden voor een groot deel verwarmd door plintleidingen waarvan het verbruik niet wordt gemeten. Bij veel woningen is het verbruik in de slaapkamers ook op dagen met vorst nihil. Waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt doordat de kamers door de plintleidingen voldoende verwarmd worden.
  • Verlies van warmte in terreinleidingen wordt niet als transportverlies doorbelast, maar als opslag op het verbruik per tik.
  • Waarschijnlijk verschilt door gebrekkig inregelen de waterstroom en de radiatortemperatuur per radiator. Dit leidt mogelijk tot onvergelijkbare tikken tussen woningen.
  • Er zijn radiatormeters die ook na correctie op de bovengenoemde punten een onwaarschijnlijk verbruik aangeven. Deze meters zijn vervangen en er is een controlemeting uitgevoerd. Toch blijven er onduidelijkheden; voor deze woningen lijkt een individuele correctie noodzakelijk.
Het onderzoek laat ook onvolkomenheden zien in de administratie van de warmtefacturering, zoals:

  • verkeerde vermogens in radiatoroverzichten
  • foutief toegepaste correctiefactoren
  • onduidelijk beleid bij het toepassen van de correctiefactoren en bij andere beleidsmatige uitgangspunten van de woningcorporatie bij de kostenverdeling
  • geen of onvoldoende toezicht op verkeerd berekende verbruiken
De woningcorporatie ging er ten onrechte van uit dat de facturering van warmte goed verloopt. Dat is niet alleen in dit voorbeeld het geval: ik kom het in de praktijk vaker tegen. Woningcorporaties dienen daarom het toezicht op het warmtemeterbedrijf serieus te nemen.

Meer informatie?

Heeft u vragen of wilt u advies over warmtekostenverdeelsystemen of bijvoorbeeld over factuurcontroles van energiefacturen? Neem gerust contact op met Onno Toepoel van Zicht op Energie. Meer informatie over onderzoek en advies door Zicht op Energie leest u op de pagina Onderzoek en advies. Meer informatie over de gevolgen die de wijzigingen in de Warmtewet voor woningcorporaties hebben, vindt u in mijn blog over veranderingen in de Warmtewet.


Bekijk en beluister ook de video "Warmtekostenverdelers, wat is het en hoe werkt het.", waarin het volgende besproken wordt:

Warmtekostenverdelers, wat is het en hoe werkt het.





Lees ook: De reden achter deze blog..

Wilt u een reactie achterlaten, dan kunt u dit hier doen, en/of andere informatie delen via mail, dan kan dat via tomarisal@gmail.com



PS Voor nieuwe bezoekers van deze blog, lees deze post eerst even & een resumé.


Disclaimer: Tenslotte hecht ik er  waarde aan om aan te geven dat welke uiting / actie mijnerzijds dan ook, nooit en te nimmer gericht is op mensen persoonlijk, dus ook nooit om mensen te beschadigen, buiten spel te zetten, enz.. Daarnaast geef ik te kennen dat, mocht ik onjuist zaken benoemen en/of weergeven, ik open sta voor aanvullingen en/of correctie.


6 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit circus is het meest geschikt om aan te tonen hoe oplichters te werk kunnen gaan.Het complex is vaker onder de loep genomen om bemetering tot stand te brengen.Iedereen die bewust beweert dat er onafhankelijk bemeten kan worden is een kletspraatje aan het houden.
1.De muren en de vloeren zijn onderling niet geïsoleerd….!
2.De stijgleidingen in de woningen geven warmte af dus ook verlies!
3.De circulatie in deze stijgleidingen wordt mede bepaald door de afnemende bewoners in deze bovenliggende woningen!
4. De bedrijfsvoering in het complex geeft een belangrijke input op de circulatie! In en uitgaande publieke stromingen ( klanten o.a.)
5.Een zeer groot effect heeft het ventilatiesysteem er is immers geen warmteterugwinning dus als de boven- of onder buurman de schuifdeur of roosters open laat staan ben je genoodzaakt je verwarming extra aan te zetten!

Dus diegene die denkt dat het haalbaar moet maar eens aantoonbaar maken dat deze factoren geen rol spelen om energie te bemeteren.

Anoniem zei

Inderdaad zoals bijgevoegde info zegt ,dat er veel factoren zijn om objectieve waarneming door bemeteringen naar het rijk der fabelen te sturen.Dergelijke berekeningen met metertjes zijn alleen goed voor de portemonnee van diegene die het verkopen,installeren,beheren,verhuren en tot slot die de schijn opwerpen dat er zo verduidelijking komt in de servicekosten.
Om misselijk van te worden .
Het is de ultieme leugen om te geloven dat deze methodes werken omdat dergelijke complexen een scala van warmtelekken hebben, gebruik maar eens een warmtebeeldcamera.
1.Warmte verlies via de ventilatie geen warmte terug win systeem.
2.Geen geïsoleerde vloeren en tussen muren.
3.Geen reguliere gebruiken tenaanzien ramen ,roosters,schuifdeuren als de boven of onder buren deze openen . ————Koudegeleiding via de vloeren!————
4.De bedrijfsvoering tenaanzien van cliënten en bewoners naar de recreatieruimten geeft wisselde waarden in de waarneming door verschillen in de luchtstromen.———Groot warmte verlies———
5.De woning is objectief gezien ook niet gelijkmatig te verwarmen omdat de afstand te groot is naar de binnen muur toe ter hoogte van voordeur .————Deze is enkelsteens ,niet geïsoleerd, poreuze steen en niet goed sluitend aan het plafond——

Dus sussende woorden zullen niet zuiver zijn.Succesvol zal deze bemetering nooit worden.

tomarisal zei

Reactie van een bevriende HC:

Woonzorg-Watersteyn heeft ze sinds een jaar of 2 wel en de meningen zijn zeer verdeeld. Het is nogal een complex verhaal en niet zo simpel als mensen denken. Ten eerste zijn de meters een verdeelsleutel. Dus de totale gebruikersgasrekening wordt gedeelt door de som van de meters. Vervolgens worden de kosten toegewezen op basis van wat jou meter zegt. Leveringskosten blijven een vast bedrag.

Ten tweede, de meters zorgen ervoor dat huurders anders gaan stoken. Dus meeliften op de verwarming van de woningen om je heen wordt anders. Mensen die voorheen niet stookten moeten nu stoken omdat de omwonenden plotseling energiebewust zijn geworden.

Ten derde Hoekwoningen zijn slechter af vanwege een koude buitenmuur.

Ten vierde. Er zijn meerdere gevallen bekend van huurders die letterlijk in de kou zitten omdat ze niet meer durven te stoken uit angst een hoop bij te moeten betalen.

Anoniem zei

Wat dacht u van de koudegeleiding via de balkonvloeren die gekoppeld zijn aan de vloeren van het appartement.
Tevens de gevelbeplating van beton neemt de buitentemperatuur op en geleid deze naar de binnenvloeren van het appartement.
Constructief is dit technisch de grootste manco ,wie zou hierin nog een eerlijk beeld in kunnen scheppen ?

Anoniem zei

Als men echt begaan en oprecht is met gelijkwaardigheid van kostenverdeling dan had men ook geen grote recreatieve ruimte moeten ontwikkelen. Wie er niet komt zou dan ook niet mee moeten betalen aan de exploitatiekosten.
Trouwens in de hoofdentree is ook geen warmtesluis om de kou te keren zie ook de vorige gebreken zoals opgesomd.
Ook de liftschachten hebben een open ventilatie verbinding waardoor de warmte wegglipt .
Oooo, wat hebben we veel technische inzichten.Echt verbazingwekkend hoe we elkaar kunnen bedotten.

Anoniem zei

Nu een fiks aantal jaren kennis en ervaring door becommentariëren duidelijk wordt zou je kunnen afvragen zou deze kennis ook in relatie met de doelgroep toegepast worden.
Helaas is de harde werkelijkheid door internet duidelijker geworden.
Als je zo googelt kom je nogal eens Woonzorg Nederland tegen met vreemde escapades .
Misschien is door de site beheerder een aparte indeling op de site te zetten met al deze problemen.
Zie o.a. Monnickendam etc.misschien om herhaling te voorkomen en bewoners serieus te nemen.
Misschien een landelijke box met al deze berichtgevingen.