vrijdag 11 april 2025

Woningcorporatie Woonzorg Nederland en plaatsen van statushouders?

Beste Toutenburghers / huurders van Woonzorg Nederland,


Het bericht over het plaatsen van extra statushouders in onze Noordoostpolder wat via een bericht op omroep Flevoland op donderdag 10 april jl uitgebracht is, kwam met gemengde gevoelens bij tal van bewoners binnen. En ja, volgende zinsnede in het artikel wordt ervaren als een proefballonnetje c.q. mogelijke aankomende beslissing die alvast bij ons als huurders "in de week gelegd" wordt:




En laat ik dan ook maar eerlijk zijn, ik ben nogal sceptisch en weet ook dat dat inmiddels velen met mij zijn. Ik vroeg mijzelf af hoe mijn scepticisme ontstaan is en ben in verschillende websites /informatiebronnen gedoken om te achterhalen of mijn beeldvorming van vluchtelingen, asielzoekers en statushouders wel op feiten gebaseerd is.

Hieronder volgt een poging om een neutrale uiteenzetting neer te zetten zodat u als huurder van Woonzorg Nederland weet wat er speelt als we het hebben over integratie en assimilatie van vluchtelingen, asielzoekers en statushouders 

Mijn insteek en hoop is dat deze informatie ons allen op een juiste manier kan laten kijken naar een mogelijk aankomende beslissing tot huisvesting van statushouders in wooncomplexen van onze verhuurder Woonzorg Nederland. En of die beslissing positief of negatief zal uitpakken richting toekomst, dat weten we nu nog niet, echter de waarheid is in deze de dochter van de tijd. 

Daarbij wil ik nogmaals benadrukken dat wanneer je als corporatie plannen maakt (in deze rondom het eventuele huisvesten van statushouders) dat er draagvlak is vanuit de gemeenschappen waar deze statushouders geplaatst gaan worden. De praktijk van afgelopen jaren laat zien dat zowel vanuit Woonzorg Nederland als ook vanuit de huurderscommissie Toutenburgh er sprake is van zeer slechte communicatie / het onvoldoende informeren van de huurders, wat niet bijgedragen heeft tot het wegnemen van wantrouwen en/of aan enige vorm van samenwerking waardoor er een vorm van draagvlak zal bestaan voor aankomende ontwikkelingen c.q. beslissingen. Specifiek het aspect VERTROUWEN is hét bepalende element in het in stand houden van gezonde relaties. En juist dát ontbreekt en moeten we zien als een teleurstellende conclusie.




Bronnen die geraadpleegd zijn:

De integratie en assimilatie van statushouders

De integratie en assimilatie van statushouders (vluchtelingen met een verblijfsvergunning) in Nederland brengen verschillende uitdagingen met zich mee. Hieronder bespreek ik de belangrijkste problemen, gebaseerd op beschikbare informatie en analyses:

  1. Taalbarrière
    • Probleem: Veel statushouders hebben moeite met het leren van de Nederlandse taal, wat essentieel is voor integratie. Het taalniveau dat vereist is voor werk of sociale interactie wordt vaak niet snel genoeg bereikt.
    • Gevolgen: Beperkte taalvaardigheid hindert toegang tot de arbeidsmarkt, onderwijs en sociale netwerken, wat leidt tot isolatie en afhankelijkheid van uitkeringen.
    • Oorzaken: Onvoldoende toegang tot intensieve taalcursussen, persoonlijke omstandigheden zoals trauma, en een gebrek aan dagelijkse interactie met Nederlandssprekenden spelen een rol.
  2. Arbeidsmarktintegratie
    • Probleem: Statushouders hebben moeite om werk te vinden dat aansluit bij hun vaardigheden of opleidingsniveau. Zelfs met diploma’s uit hun land van herkomst vinden ze vaak alleen laaggekwalificeerd werk, zoals schoonmaak of logistiek.
    • Gevolgen: Hoge werkloosheid (in 2023 was slechts 31% van de statushouders na 3 jaar in Nederland aan het werk, volgens CBS-cijfers) en langdurige afhankelijkheid van bijstand.
    • Oorzaken: Bureaucratische obstakels zoals diplomawaardering, discriminatie op de arbeidsmarkt, en gebrek aan netwerken of werkervaring in Nederland.

  3. Huisvesting
    • Probleem: Statushouders hebben vaak moeite om passende huisvesting te vinden na het verlaten van asielzoekerscentra. Gemeenten kampen met een tekort aan sociale huurwoningen.
    • Gevolgen: Lange wachttijden leiden tot onzekerheid en vertraging in het opbouwen van een stabiel leven. Soms blijven statushouders langer in opvangcentra, wat integratie belemmert.
    • Oorzaken: Algemene woningnood in Nederland en prioriteit voor statushouders in sociale huur, wat vaak spanningen met andere woningzoekenden veroorzaakt.
  4. Sociale en culturele integratie
    • Probleem: Statushouders ervaren vaak een kloof tussen hun eigen culturele normen en waarden en die van de Nederlandse samenleving. Dit kan leiden tot wederzijds onbegrip.
    • Gevolgen: Sociaal isolement, segregatie in wijken met veel migranten, en soms spanningen met de lokale bevolking. Assimilatie (volledige aanpassing) wordt door sommigen als ongewenst gezien, wat integratie op eigen voorwaarden bemoeilijkt.
    • Oorzaken: Beperkt contact met autochtone Nederlanders, vooroordelen aan beide kanten, en soms weerstand tegen het opgeven van eigen identiteit.
  5. Mentale gezondheid en trauma
    • Probleem: Veel statushouders kampen met psychische problemen door oorlog, geweld of de onzekere asielprocedure. Dit krijgt vaak onvoldoende aandacht.
    • Gevolgen: Moeite met concentratie bij taallessen, werk of sociale activiteiten, wat integratie vertraagt.
    • Oorzaken: Beperkte toegang tot gespecialiseerde zorg en een focus op praktische integratie (werk, taal) boven welzijn.
  6. Beleid en uitvoering
    • Probleem: Het Nederlandse integratiebeleid wordt vaak als versnipperd ervaren. Gemeenten hebben sinds 2022 meer verantwoordelijkheid, maar de uitvoering verschilt sterk per regio.
    • Gevolgen: Ongelijke kansen voor statushouders, afhankelijk van waar ze wonen. Sommige gemeenten bieden intensieve begeleiding, andere niet.
    • Oorzaken: Gebrek aan centrale sturing, financiële beperkingen en wisselende politieke prioriteiten.
  7. Maatschappelijke acceptatie
    • Probleem: Een groot deel van de Nederlandse bevolking staat sceptisch tegenover de komst van statushouders, wat integratie bemoeilijkt. Dit wordt versterkt door negatieve beeldvorming in media of politiek.
    • Gevolgen: Statushouders voelen zich minder welkom, wat hun motivatie om te integreren kan verminderen.
    • Oorzaken: Angst voor culturele veranderingen, economische concurrentie of incidenten die breed worden uitgemeten.

Bovenstaande opsomming laat zien dat de problemen rond integratie en assimilatie van statushouders complex zijn en samenhangen met praktische barrières (taal, werk, wonen), persoonlijke omstandigheden (trauma, cultuur), en maatschappelijke factoren (acceptatie, beleid). Integratie vraagt om maatwerk, terwijl assimilatie voor sommigen te ver gaat omdat het hun identiteit aantast. Effectieve oplossingen vereisen samenwerking tussen overheden, corporaties, werkgevers én gemeenschappen, met aandacht voor zowel praktische ondersteuning als wederzijds begrip.
Negatieve beeldvorming van statushouders in Nederlandse media en politiek komt regelmatig voor en draagt bij aan een sceptische houding in de samenleving.
Hieronder geef ik enkele concrete voorbeelden, gebaseerd op trends en incidenten die in de afgelopen jaren opvielen. Ik houd het feitelijk en neutraal, zoals eerder al aangegeven, en focus op specifieke gevallen zonder te generaliseren.
  1. Media: Sensationalistische berichtgeving over incidenten
    • Voorbeeld: In 2019 en 2020 waren er meerdere mediaberichten over incidenten in asielzoekerscentra (AZC’s), zoals vechtpartijen of overlast in Ter Apel. Kranten zoals De Telegraaf en online platforms benadrukten soms de achtergrond van betrokkenen (statushouders of asielzoekers) zonder context, bijvoorbeeld door koppen als “Weer onrust in AZC” of “Overlast door asielzoekers neemt toe”. Maar ook de recente steekpartij bij De Dam in Amsterdam.
    • Effect: Dit creëerde een beeld dat statushouders als groep problematisch zijn, terwijl de meeste statushouders niet bij zulke incidenten betrokken waren. De nadruk lag op negatieve uitzonderingen, niet op structurele oorzaken zoals overvolle centra of lange procedures.
  2. Media: Framing van economische concurrentie
    • Voorbeeld: Artikelen in outlets zoals Elsevier Weekblad of op sociale media geven aan dat statushouders voorrang krijgen op sociale huurwoningen, met koppen als “Waarom statushouders wél een huis krijgen” (rond 2021-2022). Dit wordt nog steeds gekoppeld aan de woningcrisis.
    • Effect: Dit versterkt het idee dat statushouders concurreren met Nederlanders om schaarse middelen, wat spanningen voedt, vooral in wijken met veel sociale huur. Gemeenten worden vanuit de Provincie verplicht om targets in het plaatsen van statushouders te behalen.
  3. Politiek: Retoriek van populistische partijen
    • Voorbeeld: Politici van partijen hebben statushouders herhaaldelijk neergezet als een belasting voor de samenleving. Woorden als “gelukszoekers” die “onze welvaart opvreten” werden tijdens debatten over asielbeleid gebezigd. Ook “massa-immigratie” die wijken “ontwrichten”.
    • Effect: Zulke uitspraken versterken een negatief stereotype dat statushouders weinig bijdragen en vooral profiteren. Dit negeert bijvoorbeeld dat er ook statushouders zijn die na verloop van tijd werken en belasting betalen.
  4. Politiek: Focus op criminaliteit
    • Voorbeeld: In 2023 publiceerde het ministerie van Justitie en Veiligheid een rapport over criminaliteit onder asielzoekers, dat door sommige politici werd gebruikt om statushouders in diskrediet te brengen. Kamerleden benadrukten in debatten “toenemende overlast” door “bepaalde groepen” statushouders, zonder te specificeren dat criminaliteit vaak voortkomt uit een kleine minderheid en specifieke omstandigheden zoals werkloosheid of psychische problemen.
    • Effect: Door deze criminaliteit werd een hele groep gestigmatiseerd, wat het beeld versterkte dat statushouders een veiligheidsrisico vormen.
  5. Sociale media: Virale berichten
    • Voorbeeld: In 2022 ging een video viraal op platforms zoals X, waarin een vermeende statushouder betrokken was bij een vechtpartij in een supermarkt. Berichten eromheen claimden dat “vluchtelingen overal problemen veroorzaken”.
    • Effect: Zulke posts bereiken snel een groot publiek en versterken vooroordelen. Ze creëren een vertekend beeld doordat positieve verhalen over statushouders (bijvoorbeeld succesvolle integratie) minder viraal gaan.
Nuancering:
Hoewel deze voorbeelden negatieve beeldvorming illustreren, is het belangrijk te erkennen dat niet alle media of politici statushouders negatief framen. Er zijn ook positieve verhalen, zoals reportages over statushouders die succesvol een bedrijf starten (NRC, Trouw), en politici die pleiten voor betere integratie. Negatieve framing krijgt echter vaak meer aandacht omdat het emoties oproept en polariseert.

Tenslotte de vraagstelling hoe de gemiddelde Nederlander kijkt naar de zgn. 'economische vluchtelingen':
De term "economische vluchtelingen" wordt vaak gebruikt om mensen aan te duiden die naar Nederland komen in de hoop op een betere economische toekomst, maar die niet voldoen aan de criteria voor een vluchtelingenstatus (zoals vervolging of oorlog). Dit onderscheid is belangrijk, omdat het debat hierover in Nederland sterk gepolariseerd is en invloed heeft op de publieke perceptie van statushouders in het algemeen.

Algemene houding van de Nederlandse burger
  1. Scepsis over motieven van statushouders
    Een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking maakt een onderscheid tussen "echte vluchtelingen" (mensen die vluchten voor oorlog of vervolging) en "economische vluchtelingen". Uit onderzoek, zoals van VluchtelingenWerk Nederland (2023), blijkt dat Nederlanders veel begrip hebben voor oorlogsvluchtelingen (91% steunt opvang voor hen), maar dat er minder draagvlak is voor mensen die worden gezien als economische migranten. Ongeveer 6 op de 10 Nederlanders hebben weinig begrip voor deze groep, en 69% vindt dat zij teruggestuurd moeten worden naar hun land van herkomst.
    • Waarom? Veel burgers vrezen dat economische migranten de sociale voorzieningen belasten, zoals uitkeringen, huisvesting en zorg, zonder voldoende bij te dragen aan de economie. Dit sentiment wordt versterkt door de krapte op de woningmarkt en lange wachttijden voor sociale huur.
  2. Angst voor verdringing
    Een terugkerend thema in de publieke opinie is de angst voor verdringing van Nederlandse burgers, vooral op het gebied van huisvesting en werk. Veel Nederlanders vinden dat statushouders, ongeacht hun motieven, voorrang lijken te krijgen op sociale huurwoningen, wat spanningen oproept. Bijvoorbeeld, een peiling uit 2022 wees uit dat 35-40% van de Nederlanders vindt dat statushouders geen voorrang zouden moeten krijgen dan andere woningzoekenden.
    • Context: Hoewel statushouders een klein deel van de sociale huurmarkt innemen, wordt dit gevoel van oneerlijkheid versterkt door de algemene woningcrisis en het feit dat zei in verschillende gemeenten voorrang krijgen, dus dat zij "voordringen".
  3. Wantrouwen jegens integratiebereidheid
    Een deel van de bevolking twijfelt aan de bereidheid of het vermogen van statushouders, inclusief vermeende economische vluchtelingen, om te integreren. Dit komt voort uit berichten over lage arbeidsdeelname (slechts 45% van de statushouders heeft na 7 jaar een fulltime baan, volgens CBS 2023) en verhalen over culturele verschillen. Sommige Nederlanders interpreteren dit als onwil om bij te dragen, wat het beeld van "gelukszoekers" versterkt.
    • Nuance: Integratie wordt bemoeilijkt door praktische barrières zoals taalproblemen, psychische klachten en bureaucratische obstakels.
  4. Invloed van media en politiek
    De beeldvorming wordt sterk beïnvloed door media en politieke retoriek. Termen als "gelukszoekers" of "economische migranten" worden vaak gebruikt door populistische partijen, wat het wantrouwen voedt. Sociale media versterken dit door incidenten uit te vergroten, zoals posts waarin statushouders worden afgeschilderd als profiteurs. Dit maakt dat een deel van de bevolking statushouders als een homogene groep ziet, zonder onderscheid tussen hun achtergronden.
    • Voorbeeld: Discussies over "veilige landen" (zoals Marokko of Tunesië) waaruit tal van asielzoekers komen, leiden tot de perceptie dat veel statushouders eigenlijk economische migranten zijn.
  5. Positieve uitzonderingen
    Ondanks de scepsis is er ook een groep Nederlanders die positiever staat tegenover statushouders, ongeacht hun motieven. De opvang van Oekraïense vluchtelingen sinds 2022 heeft bijvoorbeeld geleid tot een tijdelijke toename in solidariteit, omdat hun motieven (oorlog) breed geaccepteerd worden.
Problemen die dit creëert
De perceptie dat statushouders economische vluchtelingen zijn, draagt bij aan verschillende maatschappelijke spanningen:
  • Polarisatie: Het onderscheid tussen "echte" en "economische" vluchtelingen verdeelt de samenleving en bemoeilijkt een genuanceerd debat over asielbeleid.
  • Stigmatisering: Statushouders worden soms als profiteurs gezien, wat hun integratie hindert en gevoelens van uitsluiting versterkt.
  • Druk op draagvlak: Het wantrouwen jegens economische migranten doet de steun voor opvang van alle vluchtelingen verdampen, zelfs degenen die duidelijk bescherming nodig hebben.
  • Sociale spanningen: In wijken waar veel statushouders wonen, kan de perceptie van oneerlijke concurrentie leiden tot onvrede of zelfs protesten.
Conclusie
De Nederlandse burger is in zijn algemeenheid verdeeld: er is veel begrip voor mensen die vluchten voor oorlog of vervolging, maar scepsis en weerstand tegen vermeende economische vluchtelingen. Deze groep wordt vaak gezien als een belasting voor de samenleving, vooral vanwege huisvesting en uitkeringen. Dit sentiment wordt gevoed door media, politieke retoriek en structurele problemen zoals de woningcrisis, maar mist soms nuance over de complexiteit van migratiemotieven en integratie-uitdagingen. Toch zijn er ook Nederlanders die pleiten voor inclusie en erkennen dat migranten, economisch of niet, kunnen bijdragen aan de samenleving als ze de kans krijgen.

PS Relevante info over plaatsingsbeleid COA en statushouders, echter ook hier geen enkele vorm van overleg met de gemeenschap waar statushouders gehuisvest gaan worden.

Wilt u een reactie achterlaten, dan kunt u dat hier doen, en/of andere informatie delen via mail, dan kan dat via tomarisal@gmail.com


Disclaimer: Tenslotte hecht ik er  waarde aan om aan te geven dat welke uiting / actie mijnerzijds dan ook, nooit en te nimmer gericht is op mensen persoonlijk, dus ook nooit om mensen te beschadigen, buiten spel te zetten, enz.. Daarnaast geef ik te kennen dat, mocht ik onjuist zaken benoemen en/of weergeven, ik open sta voor aanvullingen en/of correctie.


11 opmerkingen:

tomarisal zei

Reactie via Whatsapp:

Paul ik ben met stomheid geslagen. Dat tuig wordt ons op de meest uiteenlopende manieren door de strot gedrukt.
Door heel de polder veroorzaken ze steeds meer overlast dmv diefstal, inbraak, fraude, aanranding enz enz.
Schijnt momenteel in oud Emmeloord en de botenbuurt erg veel overlast te zijn door "gasten" van buitenaf. Wij horen of lezen hier niets over, het word verzwegen voor de burger.

De vooruitzicht van €30.000 per opgevangen asielzoeker, statushouder of vluchteling is voor vele belangrijker dan de veiligheid en leefbaarheid van de nederlandse burger.
Om van te kotsen.

Er worden al heel veel asielzoekers, vluchtelingen en statushouders opgevangen in de NOP, alleen hebben de meeste hier geen weet van.

Anoniem zei

Een bericht uit Dalfsen:

Weerstand tegen azc’s draait om ’veel meer dan migratie alleen’, zeggen experts. Zo ook in Bedum, een doorgaans gemoedelijk dorp ten noorden van Groningen. "Geen inspraak, daar worden mensen kwaad van" https://archive.ph/2HPld

Is het werkelijk? In de gemeente Dalfsen is er recent ook een AZC doorgedrukt. Ik heb het langs zien komen, de retoriek van de (CDA) wethouder, dat we een gastvrij dorp zijn. Alsof je asociaal bent als je vindt dat er gewoon geen draagvlak voor een AZC in je eigen dorp is.

"Belangrijkste tip: „Práát met mensen: mensen willen het gevoel hebben dat er naar hun zorgen wordt geluisterd.”

Nee, ik wil niet het 'gevoel' hebben dat er naar me wordt geluisterd, ik wil dat er naar me wordt geluisterd. Ik ben niet eens naar de 'inspraakavond' in Dalfsen gegaan. Politici drukken het toch wel door. Met de woorden 'we doen het samen' en 'je doet het uit naastenliefde' werden eerder de lockdowns uitgevaardigd en de coronaprikken nam je 'voor een ander'. Maar politici die er zaken doordrukken bij burgers die ze horen te dienen zijn gewoon slecht bezig. Ze worden betaald van gemeenschapsgeld, he?

Mevr. E. v V. te Dalfsen

Anoniem zei

Dat er onderhuidse verstoorde gevoelens en frustraties ontstaan is geen wonder.De aanjagers van dergelijke ontwikkelingen werken dit zelf in de hand door stiekeme geheimzinnige deals te sluiten voorafgaand van de bijeenkomsten om bewoners en burgers op de hoogte te brengen wat er speelt.Door de bijeenkomsten tot een formaliteit te regisseren maakt dat er een sterke onmachtige achterdocht ontstaat ook doordat het woordgebruik laat blijken dat vaak meer speelt dan men loslaat.
Dat het complex Toutenburgh een geschiedenis heeft betreffende de complexe verhuurbaarheid is geen nieuwtje.
Een terugkerend feit is wel, fanatieke medewerkers en bestuurders met prestigieuze pretenties ploppen met dergelijke ideeën en zaken op.De gevolgen zijn zeer destructief omdat er nog steeds voor blok-complexen zoals de Toutenburgh geen rekening gehouden met het huisvesten van verschillende culturen (kooklucht,lawaai,leefstijl )de bouwconstructie en ventilatie zijn hierin debet.
Het is dan ook een miraculeuze discussie om dergelijke opties en optredens te begrijpen zonder elkaar te kwetsen.
De verpaupering slaat toe wanneer men deze specifieke spanningsvelden ontkent.

Anoniem zei

Paul, er is een achterstand in taakstelling: de Noordoostpolder staat sinds 2023 onder provinciaal toezicht omdat de gemeente moeite heeft om voldoende statushouders te huisvesten.

Woningcorporatie Mercatus stelt jaarlijks maximaal 20 woningen beschikbaar voor statushouders via normaal verloop. Gezien het totaal aantal sociale huurwoningen in Noordoostpolder (ongeveer 7.000, waarvan Mercatus het merendeel beheert), is dit een klein percentage: Als Mercatus jaarlijks 300-400 woningen toewijst (normaal verloop), en 20 daarvan naar statushouders gaan, is dat ongeveer 5% van de vrijgekomen sociale huurwoningen. Dit ligt iets onder het landelijk gemiddelde van 6-7%.

In 2025 wil Noordoostpolder drie voormalige zorglocaties inzetten om minimaal 27 statushouders te huisvesten, naast tijdelijke woningen zoals vier kleine units in Marknesse. Dit zijn aanvullingen op de reguliere toewijzing van sociale huurwoningen, wat het percentage dat direct naar statushouders gaat mogelijk iets verlaagt, omdat alternatieve huisvesting wordt gebruikt.

Op basis van de taakstelling (167 statushouders in 2025) en het aantal vrijgekomen woningen (schatting: 300-400 per jaar), ligt het aandeel sociale huurwoningen voor statushouders waarschijnlijk tussen 4% en 6%, met een nadruk op kleinere huishoudens (vooral alleenstaanden). Nu ligt de nadruk op het halen van de taakstelling, niet op het percentage van de totale woningvoorraad.

Noordoostpolder heeft relatief veel eengezinswoningen, terwijl veel statushouders alleenstaand zijn, wat de toewijzing bemoeilijkt en percentages verlaagt (woningdruk). Hier komt woningcorporatie Woonzorg Nederland in beeld. Als grootste corporatie op het gebied van seniorenwoningen (meestal alleenstaanden) wordt van hen verwacht ook een bijdrage te leveren in het aanbieden van onderdak aan statushouders (prestatieafspraken?). De woonlocaties die hiervoor in aanmerking komen zijn Diemenhof, Wijdeneshof en Toutenburgh.

Conclusie: Het aandeel sociale huurwoningen dat aan statushouders wordt toegewezen van 4-10%, afhankelijk van de gemeente, met Almere aan de hogere kant en Noordoostpolder aan de lagere kant. In Noordoostpolder ligt dit percentage rond 4-6% van de vrijgekomen sociale huurwoningen De gemeente Noordoostpolder zal  in opdracht van de provincie enige mate van drang moeten gaan gebruiken om de gestelde taakstelling voor 2025 te gaan behalen. Pas als alles in kannen en kruiken is zal de beslissing aan de bewoners kenbaar gemaakt worden. Geen inspraak dus, noch enige zeggenschap voor de huurders van Woonzorg Nederland.

Janneman

Sjonnie Sjadow zei

En hoe gaat woonzorg de veiligheid, de leefbaarheid en het woongenot van zijn huurders beschermen en veilig stellen als statushouders met uiteenlopende trauma's ervoor gaan zorgen dat onrust ontstaat? Met alle respect voor mensen die op de vlucht zijn en hier een veilig onderkomen zoeken, maar de praktijk laat toch ook zien dat deze mensen zichzelf niet meer in de hand hebben en primair een gevaar voor zichzelf maar ook voor anderen vormen? Terecht dat Paul dit verwoord als 'gemeente en woonzorg gooien het over onze schutting en wij als huurders mogen er mee dealen'.

Anoniem zei

Paul, wat zijn dit voor mensen die zulk een boodschap aan een paasbrood hangen?
Gebruik je een brood om een huishoudelijke boodschap kenbaar te maken?
Wie zijn zij om de rol van de bewonersconsulent te vervullen en andere bewoners de les te lezen?
En tijdens de gehele renovatie (geen verbouwing!) ben jij degene geweest die zich hard gemaakt heeft tegen de overlast die tal van bewoners ervaren hebben. Deze huurderscommissie was in geen velden of wegen te bekennen. En dan ook nog als blijk van 'dank alvast een paasbrood' aanbieden? Betaal maar eerst alle opbrengsten terug die deze commissie afgeroomd heeft. Paul, het was toch € 100.000,- over 10 jaren gerekend, niet?
Is dit het visitekaartje van een huurderscommissie die primair de belangen van ons als bewoners vertegenwoordigen? Het enige wat zij vertegenwoordigen zijn hun eigen belangen en dan denken zij ook nog enige goodwill te kunnen kweken door een brood met zo'n boodschap aan te bieden? Het is ronduit stuitend!

Janneman

Voor de lezers van deze blog hieronder de paasbrief:

Beste mede-bewoners van Toutenburgh

Wij willen geen muizen- en rattenplaag meer. Wij vragen iedereen ons daarbij te helpen, door geen oud brood of ander voedsel over de balkonreling te gooien.

Als dank voor jullie hulp, bieden wij alvast dit Paasbrood aan.

Nu de nieuwe puien in de zuidgevel zijn geplaatst en de verbouwing zo ongeveer gereed is, willen wij van de huurderscommissie jullie ook bedanken voor het geduld en de verdraagzaamheid, tijdens de werkzaamheden.

PS: denk ook aan de plasticzakken.

Op het mededelingenbord hangt een lijst met de dagen dat die worden gehaald. Niet eerder dan de avond van te voren buiten hangen.

Anoniem zei

Het lijkt wel een metaforische omschrijving om muizen en ratten te voorkomen.
Je zou je kunnen afvragen wie houd zich een spiegel voor .
De lakse houding van incompetentie spreekt zich uit door een dergelijke aanwijzing.

Anoniem zei

Als je de Toutenburgh op een afstand bekijkt dan ga je twijfelen of het muizenhuisje nog wel veilig is.
De balkons aan de oostzijde geven een onprettige indrukwekkende weergave hoe het beton er aan toe is ,inmiddels zijn er al wat platen verwijderd.Lijkt wel armoedig……
Verankeringen zijn vanaf 1974 blootgesteld aan de natuur met alle gevolgen.
De verankeringen van alle gevelplaten en de uitstekende vloerdelen van de balkons hebben waarschijnlijk hun beste tijd gehad.Vooral als je de gevelplaten aan de Noord- en de Zuidzijde aanschouwt kun je je afvragen of deze nog waterpas
hangen.

Anoniem zei

Een bijzonder feit uit het verleden die nu ook relevant is.De gevelelementen waren in beginsel niet beschermt door een verf of coating.Zoals u kunt zien hebben de gevelelementen een oneffenheid in beginsel waren deze geproduceerd als een driehoekige ribbel dus vlak.Tijdens de productie zijn driehoekige ribbels geruwd met kettingen waardoor de elementen feitelijk zijn beschadigd wat achteraf ook bleek gezien de waterschade en vorstschade.De nevenschade die ontstond in de jaren begin 80 was het gevolg de beton splinters vlogen naar beneden.U kunt het wel raden dat de effecten op langere termijn door vocht opname niet alleen met verf weggewerkt kon worden. Ook de condensatie heeft gevolgen gehad in de loop der jaren bij deze verankeringen en de wapeningen.In principe is het vocht opgesloten in de elementen.
Dus het verouderings proces gaat door.
De rest kunt u wel raden.

Anoniem zei

Het is schokkend om te zien hoe de indruk gewekt wordt dat de appartementen door de nieuwe kozijnen beter geïsoleerd zijn.Vooral om een paasbrood te gebruiken om het succes af te ronden.De uitstekende balkons zijn van beton en niet geïsoleerd.Deze balkons zijn gekoppeld met verankeringen en gedeeltelijk in het appartement.
Dus de buitentemperatuur van het balkon wordt geleidelijk doorgegeven aan de vloer van het appartement.
Wie begrijpt dergelijke inventieve verspilling?

Anoniem zei

Om de geschiedenis niet te vergeten was de Toutenburgh een complex met allure voor toen der tijd .
Realisme en de praktijk achterhaalde snel de theoretische kennis en de gedrevenheid .

Het idealisme overtrof de werkelijkheid om een complex te realiseren voor en met oudere en incomplete gezinnen.
Helaas liep deze planning totaal uit de rails met vervelende contacten en consequenties.Er expliciet destijds besloten om het bij senioren te houden door de directie .

Daarom wil ik alle dromers een hart onder de riem steken ,denk eerst goed na om de verhuurbaarheid niet verder te ondermijnen. Achteraf was en heeft het beheerdersechtpaar vele stormen doorgemaakt om de verhuurbaarheid op peil te houden ongeacht de nare bouwkundige omstandigheden van het complex ,inpandige slaapkamer en gehorigheden .