Pakweg een maand geleden schreef ik dat ik eea zou uitwerken naar aanleiding van de 4 A4-tjes die aan ons als bewoners uitgedeeld zijn over het jaarverslag 2020. Gedurende het verzamelen van informatie hiervoor, passeerden wederom een aantal zaken de revue, waarvan ik van mening ben dat t nogmaals nodig is te benoemen wat de motivatie is achter het schrijven van deze blog.
We
zitten al jarenlang met een klein groepje bewoners die zich een ‘bewonerscommissie’
noemt en die zich tal van bevoegdheden, taken en verantwoordelijkheden
toebedelen vanuit een positie die hen geheel niet toekomt.
Talrijke
voorbeelden zijn via deze blog benoemt, die ook bekend zijn bij de verhuurder
Woonzorg Nederland. Hieruit voort gekomen zijn onafhankelijke onderzoeken met
rapportage, gesprekken, verslagleggingen enz., waarbij het ronduit stuitend te
noemen is dat het slechts blijft bij ‘mooie woorden’ maar geen daden eraan
gekoppeld worden.
Het
meest schrijnende is nog wel dat vele bewoners zich geschoffeerd voelen, door
mooipraters bij de neus genomen te zijn. En dat niet alleen, diezelfde verhuurder
wordt al jarenlang gegijzeld (lees de les gelezen) en getraineerd door
deze commissie. Is dit de betekenis van “de huurder staat centraal” bij Woonzorg
Nederland?
Een
zeer duidelijk voorbeeld hiervan is dat op basis van een mondelinge afspraak
(dus NIETS schriftelijk vast gelegd!) ergens tweede helft 2014 dezelfde
commissie meent recht te hebben op de inkomsten van de wasmunten en
logeerkamers. Iedere bewoner / lezer begrijpt dat het onvoorstelbaar is dat dit
inmiddels 7 jaren lang hoog gehouden kan worden. En dat terwijl deze hele
constructie onrechtmatig is, dat is ook heel duidelijk uit de onderzoeken naar
boven gekomen.
grootheidswaanzin, waanvoorstelling van grootsheid,
superioriteit, eigendunk, hooghartigheid, hoogmoed.
Samenvattend komt het erop neer dat er zeer weinig tot niets veranderd is, beloftes die gedaan zijn niet waargemaakt zijn en er nog steeds ditzelfde clubje bewoners aan de touwtjes blijft trekken. Ja, zelfs zodanig dat men meent dat zij bepalen waar andere bewoners wel / niet mogen kijken. Een ongezondere cultuur / leefomgeving kun je je haast niet voostellen. En juist dát met een verhuurder die in dit alles een laakbare houding uitdraagt.
Het gaat erom dat alle bewoners (waarvan de meesten hun laatste ritje uitzitten en met rust gelaten willen worden) die direct of indirect last hebben van deze commissie en de oneigenlijke positie die zij innemen, een stem krijgen en gehoord moéten worden. Dit kan alleen wanneer tal van wantoestanden van dezelfde commissie (zij zitten er immers voor hunzelf en NIET voor alle bewoners!) openbaar gemaakt wordt. Daar is dit platform noodgedwongen door ontstaan. En iedereen die deze blog bezoekt, moet er iets van vinden. Het enigste wat nu nog telt is de maatschappelijke opinie.
Disclaimer: Tenslotte hecht ik er waarde aan om aan te geven dat welke uiting / actie mijnerzijds dan ook, nooit en te nimmer gericht is op mensen persoonlijk, dus ook nooit om mensen te beschadigen, buiten spel te zetten, enz.. Daarnaast geef ik te kennen dat, mocht ik onjuist zaken benoemen en/of weergeven, ik open sta voor aanvullingen en/of correctie.
13 opmerkingen:
Alcoholische dranken worden nog steeds vrijelijk geschonken voor niet bewoners. Niet alleen bij de biljarters die allemaal van buitenaf komen, ook op de woensdagmiddag tijdens ons klaverjassen schenkt die Wim van de Tuuk alcohol aan niet bewoners. Het is een club mensen die nog steeds schijt heeft aan de huisregels. En dat niet alleen, negatief praten over anderen is hun dagtaak
https://www.argumentenfabriek.nl/media/3886/werkboek-waarden-van-wonen.pdf
Waarschijnlijk kunt u deze handleiding reflecteren naar Woonzorg Nederland toe!
Prachtige woorden met gewichtige elitaire beloften.
Extra voor de bühne worden dergelijke documenten gerealiseerd om toezichthouders (huurcommissies,ministerie,koepelorganisatie ) de mond te snoeren.
Hoe zei je dat Paul; geen woorden maar daden?
‘Wonen heeft een prijs maar is vooral een waarde.
We moeten het dan ook vanuit waarden benaderen.’
Cees van Boven, Woonzorg
Normen en waarden vervagen bij verlies van geloofwaardigheid. Een probleem van vele bestuurders en leidinggevenden heden ten dagen.Respect gaat verloren door het verkwanselen van oprechtheid en ook door achterkamertjes met achterklap.
Pijnlijk is dat waarden niet alleen staan zonder normen ,dat besef blijkt bij vooraanstaande leiders maar al te vaak te ontbreken.
Het negeren,bagatelliseren, gemeen taalgebruik,ingewikkeld elitair taalgebruik en het niet meer herinneren zijn een tal van zaken .
Kwetsbare kwetsen ,hoe zijn waarden herstellen als men respect verbrijzeld met leugens?
De nieuwsbrief Toutenburgh oktober 2021:
Hoe is het mogelijk dat een club mensen die zich jarenlang verrijkt hebben aan het binnen schrapen van inkomsten uit wasmunten en logeerkamers, nu de verantwoordelijkheid krijgen om alsnog dat geld te innen en per kwartaal af te gaan dragen aan Woonzorg? Zij wassen dus nog steeds gratis en op kosten van medebewoners. En dat niet alleen, als zij de kans krijgen om de inkomsten alsnog af te romen, dan verhuren zij het logeerappartement zonder registratie en buiten de schoonmaakdienst om. Of zij bieden het logeerappartement gratis en of gereduceerd aan? Woonzorg Nederland, dit is toch de kat op het spek binden? Hoe naïef kun je zijn. Want ook een activiteitencommissie is er voor 100% NIET bij gebaat om ‘inkomsten’ af te dragen want we weten inmiddels toch wel dat dit hun kernactiviteit is, of niet?
Zou het misschien ook verhelderend werken om de nieuwsbrieven en algemene communicatie te publiceren?
Op verzoek; Nieuwsbrief oktober 2021:
https://1drv.ms/b/s!AkACr2Y9GyXKg2KlMSuHElAHSER-?e=KUMX7v
Bedankt voor de nieuwsbrief……………..
Dat het beheer (verkoop) van de munten ,zeep en logeerkamers door bewoners geschied cg. (Activiteiten commissie ) heeft te maken met de BTW afdracht.Nu geeft men de indruk dat het een schemergebied is voor de fiscus.
Immers het zijn inkoop/verkoop handelswijzen etc.
Grappig en schandalig is dat er voorheen over belangenverstrengeling werd gesproken als argument om de verkoop weg te halen bij de voormalige beheerders .
Zo komen leugen en bedrog elkaar tegen met de ware toedracht.
Wat is nu het geval,geen belangenverstrengeling?
Nee, zeep verzorgen de bewoners zelf.
Wel betalen wij als bewoners servicekosten (per jaar vindt een verrekening plaats), oa betalen we mee aan het verbruik van de faciliteit wasserette (stroom, water , onderhoud enz.), echter sommigen maken hier geen gebruik van terwijl andere bewoners dit wel doen en hiervoor per wasmunt € 1,- betalen, echter deze opbrengsten zijn sinds november 2014 niet terug gevloeid. Sinds 2014 vloeide de opbrengsten hiervan in de pot van de bewonerscommissie in plaats van het in mindering brengen op de jaarafrekening.
Dit betekent niet alleen dat wij, als niet gebruiker van deze faciliteit, wel
moet mee betalen aan het verbruik, onderhoud en reparaties ervan enz, maar ook zij die
hiervoor wel wasmuntjes betalen, alsnog in de jaarafrekening ook mee moeten betalen. In
de jaarafrekening zien we sinds 6 jaren hiervan niets terug, in tegenstelling wat de brochure ‘Servicekosten’ van WZN vermeld.
Zie hierboven de reactie van Sjonnie Sjedow als aanvulling.
Eigen zeep deels begrijpelijk , alleen de verschillende zeepsoorten geven vaak meer storingen en problemen.Een mix van slijm en geuren die niet bevorderlijk zijn voor een schone was.
Praktisch gezien is het verontrustend dat de afschrijving en onderhoud niet gespecificeerd wordt.
Het blijft een vreemde zaak dat de munten en bewaking van de wasserette zo bedrijfsmatig uit handen wordt gegeven.
Bij wie kan men terecht als een machine in storing valt ,of erger nog op hol slaat.
Een puntje voor de inspectie SZW misschien?
Gaan jullie nog reageren op de brief van 2020 van de commissie?
De brief over het boekjaar 2020 van de bewonerscommissie? Ja, die is in de maak, echter t vergt enige nauwkeurigheid om eea goed uit te zoeken.
De inleiding op het jaarverslag van 2020 is geplaatst:
https://detoutenburghperikelen.blogspot.com/2021/10/inleiding-op-het-jaarverslag-2020-van.html
Een reactie posten