zondag 13 juli 2025

Spant WZN zich voldoende in mbt het drukken van onze stookkosten, en/of duurzaamheid en woongenot?

 Emmeloord, 13 juli 2025

Beste medebewoners van wooncomplex Toutenburgh / huurders van Woonzorg Nederland,
Als medehuurder wil ik u graag informeren over een aantal zorgen met betrekking tot het beheer van de blokverwarming in onze woningen door Woonzorg Nederland. Dit artikel is bedoeld om u bewust te maken van mogelijke tekortkomingen in duurzaamheid en woongenot, en om u te informeren over uw rechten als huurder. Hieronder licht ik enkele problemen toe, gebaseerd op recente ervaringen en wettelijke verplichtingen van Woonzorg Nederland.
Houd uw huis (en hoofd) koel  De zomer is er. Met deze tips houdt u de hitte buiten en uw hoofd koel. -  Drink voldoende water, thee of limonade. -  Sluit 's ochtends alle ramen, deuren, gordijnen en eventueel zonneschermen. -  Zet laat in de avond en vroeg in de ochtend alle ramen en deuren tegen elkaar open, zodat het lekker doorwaait.


1. Problemen met woongenot door defecte verwarmingssystemen?In ons wooncomplex is melding gemaakt van een situatie waarbij de buistemperatuur van de centrale verwarming oploopt tot 39°C, zelfs bij buitentemperaturen boven 25°C. Dit resulteert in woningtemperaturen van ongeveer 33°C, wat niet alleen oncomfortabel is, maar ook gezondheidsrisico’s oplevert, vooral voor senioren. De oorzaak bleek een defecte thermostaatknop die niet goed sluit. Ondanks dat dit probleem meer dan twee weken geleden is gemeld, is de betreffende radior weliswaar 'ontkoppeld', echter reparatie nog steeds niet uitgevoerd. Dit wijst op een gebrek aan adequate respons en onderhoud, wat in strijd is met de zorgplicht van Woonzorg Nederland om een comfortabele en veilige woonomgeving te bieden, zoals vastgelegd in de Woningwet (Artikel 1a, lid 1 en 2) en het Burgerlijk Wetboek (art. 7:240 BW).2. Duurzaamheid en energiebesparingWoonzorg Nederland heeft als grootste verhuurder van seniorenwoningen in Nederland een belangrijke verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de nationale doelstelling om de gebouwde omgeving CO2-neutraal te maken tegen 2050, zoals vastgelegd in het Klimaatakkoord. Hoewel er op 18 december 2024 een hybride warmtepomp is geplaatst op het dak van ons wooncomplex, is deze door energiecongestie pas eind 2025 operationeel. Dit betekent dat we nog een jaar afhankelijk zijn van het bestaande, aardgasgestookte blokverwarmingssysteem.
Positief is dat het gasketelhuis is vernieuwd met hoogrendementsketels, wat een stap in de goede richting is. Echter, de leidingen naar de woningen zijn niet geïsoleerd, wat leidt tot onnodig warmteverlies en hoger energieverbruik. In januari 2025 reeds benoemd tijdens de informatiebijeenkomst dat er een warmteverlies bestaat van wel 25% tussen de stookketel ( 70 graden) en de temperatuur van de CV-buizen op de tweede etage (nog geen 50 graden).  Dit is in strijd met de energiebesparingsplicht uit de Omgevingswet, die verhuurders verplicht om energiebesparende maatregelen te nemen met een terugverdientijd van vijf jaar of minder, zoals het isoleren van leidingen of het installeren van slimme thermostaten. Het uitblijven van deze maatregelen verhoogt niet alleen de CO2-uitstoot, maar ook de energiekosten, die uiteindelijk door ons als huurders worden gedragen.


3. Onlogisch verwarmingsbeleidEen ander punt van zorg is het beleid rondom de blokverwarming. In de zomermaanden blijft het systeem draaien bij hoge buitentemperaturen, wat leidt tot oververhitting in woningen. Tegelijkertijd wordt in de wintermaanden een groot deel van de verwarming aan de noordzijde (nagenoeg alle radiatoren van de 1e tot en met de 8e etage uitgeschakeld, met uitzondering van de radiatoren op de begane grond!) onder het mom van “kostenbesparing”, wat kan resulteren in te lage binnentemperaturen. Dit is niet alleen nadelig voor ons woongenot, maar ook inefficiënt en in strijd met de verplichting om verwarmingssystemen te optimaliseren. Moderne systemen, zoals weersafhankelijke regeling, zouden dit soort problemen kunnen voorkomen, maar lijken in ons complex niet of onvoldoende geïmplementeerd.


Ook op andere locaties gaat er eea 'mis'...: Woonzorg laat ouderen al meer dan zes maanden wonen in een gebouw waar de binnentemperatuur op warme dagen kan oplopen tot maar liefst 50 graden. Hoe kan dit? Dzifa gaat op onderzoek uit, spreekt betrokkenen én trekt aan de bel! Lees hier het Radar artikel over de uitzending.


4.
Uw rechten als huurder
Als huurders hebben wij recht op een woning zonder gebreken die het woongenot belemmeren. Een defecte thermostaatknop, oververhitting in de zomer, of onvoldoende verwarming in de winter kunnen als gebreken worden aangemerkt. Woonzorg Nederland is wettelijk verplicht om deze problemen snel te verhelpen. Daarnaast moeten zij voldoen aan de energiebesparingsplicht en investeren in duurzame oplossingen, zoals betere isolatie en efficiëntere verwarmingssystemen.
CV-buizen temperatuur van 39 graden in woonkamer  op 12 juli 2025 om 21.16 uur met een buitentemperatuur van 21,3 graden.

5. Wat kunt u doen?Als u soortgelijke problemen ervaart, roep ik u op om de volgende stappen in overweging te nemen:
  1. Meld problemen schriftelijk bij Woonzorg Nederland: Beschrijf uw klacht (bijv. te hoge of te lage binnentemperaturen, defecte onderdelen) en eis een snelle oplossing. Verwijs naar hun wettelijke verplichtingen en de gezondheidsrisico’s, vooral voor senioren.
  2. Dien een klacht in bij de Huurcommissie: Als Woonzorg Nederland niet binnen een redelijke termijn reageert (bijv. 3-5 werkdagen voor urgente reparaties), kunt u een klacht indienen bij de Huurcommissie wegens een gebrek. Dit kan leiden tot huurverlaging totdat het probleem is opgelost. Zie: www.huurcommissie.nl.
  3. Zoek juridisch advies: Neem contact op met de Woonbond of het Juridisch Loket voor gratis advies over uw rechten.
  4. Samen sterk: Als meerdere huurders in ons complex dezelfde problemen ervaren, kunnen we samen een klacht indienen of een huurdersorganisatie(als bijvoorbeeld de Woonbond die wél de belangen behartigt van huurders) benaderen om meer druk uit te oefenen. Helaas heeft het LHP als huurdersoprganisatie de schijn tegen c.q zij hierin in gebreke blijven. Ook onze eigen huurderscommissie Toutenburgh heeft ons als huurders hierover tot op heden niet geïnformeerd.
  5. Meld duurzaamheidsproblemen: Als u vermoedt dat Woonzorg Nederland onvoldoende doet aan energiebesparing (bijv. niet-geïsoleerde leidingen), kunt u dit melden bij de regionale omgevingsdienst, die kan controleren of de corporatie voldoet aan de Omgevingswet.
De primaire taak van een huurderscommissie is het vertegenwoordigen en behartigen van de collectieve belangen van huurders in een woongebouw of -complex. Dit doet de commissie door regelmatig overleg te voeren met de verhuurder over zaken zoals huurbeleid, onderhoud, renovaties, servicekosten en leefbaarheid in de woonomgeving. Ze adviseren de verhuurder, gevraagd of ongevraagd, en hebben in sommige gevallen wettelijke rechten, zoals instemmingsrecht of adviesrecht, bijvoorbeeld bij grote onderhoudsprojecten of wijzigingen in huurvoorwaarden. Daarnaast fungeren ze als schakel tussen huurders en verhuurder om problemen te signaleren, oplossingen voor te stellen en de communicatie te bevorderen, zodat de woonkwaliteit en rechten van huurders gewaarborgd blijven.  wettelijke rechten uitleggen  huurdersrechten wetgeving

6. Oproep tot actie
Ik ben van mening dat Woonzorg Nederland zich onvoldoende inspant om onze woningen comfortabel, betaalbaar en duurzaam te maken. De installatie van een hybride warmtepomp is een stap vooruit, maar het feit dat deze pas naar verwachting eind 2025 operationeel is, en dat essentiële maatregelen zoals het isoleren van leidingen uitblijven, toont aan dat er meer nodig is. Als huurders hebben wij het recht om een gezonde en energiezuinige woonomgeving te eisen.
Ik nodig u uit om uw ervaringen te delen en samen te kijken hoe we Woonzorg Nederland kunnen aansporen om hun verantwoordelijkheden serieuzer te nemen. 
Samen kunnen we zorgen voor een betere woonomgeving!




Wilt u een reactie achterlaten, dan kunt u dit hier doen, en/of andere informatie delen via mail, dan kan dat via tomarisal@gmail.com
 

Disclaimer: Tenslotte hecht ik er  waarde aan om aan te geven dat welke uiting / actie mijnerzijds dan ook, nooit en te nimmer gericht is op mensen persoonlijk, dus ook nooit om mensen te beschadigen, buiten spel te zetten, enz.. Daarnaast geef ik te kennen dat, mocht ik onjuist zaken benoemen en/of weergeven, ik open sta voor aanvullingen en/of correctie.



11 opmerkingen:

Medebewoner Toutenburgh zei

Wederom een TOP artikel, dank voor je tijd en energie die je erin steekt om ons blijvend te informeren Paul!

Anoniem zei

Ik heb 4 ventilator aan staan het is om te smoren. Slaap slecht zo benauwd is het hoop dat ze een keer de afspraken na komen

Janneman zei

Woonzorg Nederland laat steken vallen op drie cruciale gebieden:

1. Duurzaamheid: Het niet isoleren van leidingen, het uitblijven van weersafhankelijke regeling, en de vertraagde ingebruikname van de hybride warmtepomp tonen een gebrek aan proactieve inzet om aardgasverbruik te verminderen en de CO2-doelen te halen.
2. Woongenot: Hoge woningtemperaturen in de zomer (33°C) en het uitschakelen van verwarming in de winter schaden het comfort en de gezondheid van senioren, in strijd met de zorgplicht.
3. Beheer van gebreken: Vertraagde reparaties (zoals de defecte thermostaatknop) en gebrekkig onderhoud van het verwarmingssysteem wijzen op nalatigheid en slechte service.

Deze tekortkomingen zijn niet alleen in strijd met wettelijke verplichtingen (Omgevingswet, Woningwet, Burgerlijk Wetboek), maar ook met de verwachtingen die huurders mogen hebben van een corporatie die zich richt op senioren.

Huurders hebben recht op snelle reparaties, een comfortabel binnenklimaat, en een duurzaam beheerd complex, en kunnen actie ondernemen via klachten, de Huurcommissie, of juridisch advies.

Aanvullende opmerking:
Deze publicatie op de blog versterkt de zichtbaarheid van deze problemen. Het kan huurders aanmoedigen om samen op te treden, bijvoorbeeld om een nieuwe en functionele huurdersvereniging op te richten die wel voor 100% de belangen van de bewoners behartigd en daarbij niet langer de ongezonde invloeden van het Landelijk Huurders Platform tolereert.

Anoniem zei

De temperatuur is zodanig hoog, dat figuurlijk de mussen van het dak vallen. Onbegrijpelijk om te bedenken dat we uit eerste hand moeten vernemen dat het beleid is van Woonzorg Nederland dat de stookketel ook gedurende de zomermaanden móet blijven branden want ook andere wooncomplexen maken er melding van.

Volgens mij beseffen nog steeds veel te weinig huurders dat zij degene zijn die de rekening van het onnodig verstookte gas ZELF MOETEN BETALEN!!

WillemienTerhorst

Rudy zei

Woonzorg heeft wat met mussen? In januari dit jaar ook al blij gemaakt met 'een dooie mus' = energiekostenbesparing door gebruik van hybride warmtepomp die naar verwachting pas na 12 maanden kan gaan functioneren?

Anoniem zei

Grappig en vermakelijk dat de oud beheerder dergelijke problemen al voorzag, lekkende thermostaatkranen in een blokverwarming geeft een verstoring in de aansturing van het geheel.
Het bizarre en het onbegrijpelijke is dat de ontwikkeling van verwarmingsaansturing in de Toutenburgh op een bepaald moment in de prullenbak is gedeponeerd.Deze aansturing was zodanig dat via software op de computer een duidelijk overzicht was en de aansturing elk moment controlerend of bij te sturen.

Anoniem zei

Grappig dat een oud beheerder al aangaf dat deze thermostaatkranen een nodeloze oplossing zou zijn.Immers ze beïnvloeden het verwarmingsproces zodanig dat er allerlei bijeffecten ontstaan die onbetrouwbaar zijn zowel bij het opwarmen van de zon en defecte kranen ,zoals ook bij onwillekeurige bediening en zelfs bij sabotage.Wat nog een leuke anekdote is uit het verleden dat zelfs de bediening van het verwarmingsproces zo uitgekristalliseerd was in loop der jaren in de Toutenburgh dat dit uiteindelijk met software en op de computer bediend werd door de beheerder.Deze 24 uurs toezicht werd regelmatig bijgehouden om effectief en zuiniger te stoken ,juist om bij veranderde weersomstandigheden ook in te spelen en te schakelen.Dit was ook één van de situaties die stiekem en geruisloos onder de groene zode zijn geveegd.
Ook de ventilatie werd bij warm weer niet in de nachtstand gezet en ook werd er extra geventileerd ‘s avonds door de beheerder onder toezicht ! Ook deze handelingen zijn stilgelegd en stiekem naar het land der fabelen gebracht .Hieruit blijkt maar weer dat een beheerder meer empathisch was voor zijn bewoners dan nu heden ten dage blijkt.

Anoniem zei

P.s.
Bij verhitte dagen werd het dak gekoeld door af en toe met de brandspuit ( van de 8 etage ) het dak te koelen .
Een beetje begripvol handelen is dan ook geen overbodige luxe als het zo warm is !

Sjonnie Sjadow zei

Paul, dit is toch niet te rijmen als zowel in de noord- en zuidzijde nieuwe - goed isolerende - kozijnen geplaatst zijn, dan houdt dit enerzijds de koude temperaturen buiten tijdens winterdagen, en tijdens de zomerdagen de warmte buiten. Alleen als tijdens zomerse dagen de centrale verwarming op 40 graden door het bloksysteem stroomt dan kan de gevormde binnenwarmte ook niet naar buiten. Hoe krom wil je het hebben?

Anoniem zei

Een aantal facebook-reacties op de uitzending van Radar over het Angela wooncomplex van Woonzorg in Warmenhuizen:

Christa Brouwer
50ºC?!? Dat is voor iedereen een dodelijke temperatuur. Kom op zeg, WBV Woonzorg, schaam je ogen uit je kop en repareer het vandaag nog!!!

Rita Rita Laurijssen
Oudermishandeling is dat ! Niet enkel voor de bewoners maar ook onmogelijk voor het personeel dat daar moet werken. Wat is dat voor een beleid ! Schaam jullie. Allemaal een rode kaart.

Marga van Wingaarden
Oudermishandeling.
Allemaal hun huur terug betalen.
Gratis ventilatoren uitdelen

Paula Meijer
Er gaan zeker nog niet genoeg ouderen snel dood, wat een a sociale wereld is het toch aan het worden bah

Xander Groenendaal
De oplossing bij dit soort problemen hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn dit zijn buitengewoon extreme situaties, en daar horen extreme maatregelen bij stop allemaal direct met huur betalen! Wel allemaal tegelijk! Tot dat het probleem is opgelost!
Moet is is kijken hoe snel het geregeld word! 🥳
Sterkte iedereen!

Mieke Aartsen-ten Berge
Onmenselijk,hoe kan en mag dit..in deze tijd .kom op geldwolven van woningbouw,,doe er iets aan.jullie zitten beter .

https://www.facebook.com/watch/?v=554221380992680

Anoniem zei

Al deze reacties betreft de leefomgeving hebben te maken dat Woonzorg Nederland sinds de reorganisatie van 2012 afscheid hebben genomen van de sociale beheerders die het nog wel eens opnamen voor de bewoners die de underdogpositie in namen.Dergelijke gesprekken vonden achter de schermen plaats ,deze beheerders werden nadien te pas en onpas door roddel en achterklap en fakenieuws in een verkeerd perspectief gezet.Alles wat zins die veranderingen de revue passeert omtrent de verhuur van de appartementen en woningen zijn tot in de finesses eenzijdig berekend en behandeld met duidelijk het accent op verhuur maar niet op empathische mensenwerk. Het is dan ook verwonderlijk dat men de benaming van Woonzorg gebruikt terwijl men er niet naar handelde de glans gaat zo langzamerhand vanaf.