Update maandag 15 maart 2021: Inmiddels de 52.000 klicks gepasseerd, dank aan allen voor het delen, op naar de 100.000!
Voor reacties, zie hier.
Zoals de meeste bewoners van de Toutenburgh nog kunnen herinneren, hebben wij medio december 2020 een brief van de bestuursvoorzitter van Woonzorg Nederland gehad, waarin ook de rapportage en advies bijgevoegd waren van dhr. R. Craemer die een 'mediation-onderzoek' heeft gedaan in opdracht van WZN.
Vanaf die datum heb ik gehoor gegeven aan de oproep om ook op dit platform geen uitlatingen te doen die de voorgestelde periode van rust zou kunnen verstoren. Echter tot een ieders verbazing hebben wij als Toutenburghers afgelopen vrijdag allemaal een brief gehad over het uitschrijven van verkiezingen. De gehele strekking van deze brief roept mij op om op verschillende niveaus te reageren.
Laat ik voorop stellen dat het geenszins mijn bedoeling is om enige vorm van rust te verstoren. Dit wil ik nogmaals met klem benadrukken! Van meerdere zijden werd ik bevestigd dat juist de ontvangen brief enige onrust veroorzaakte en wederom de gemoederen doet oplaaien. Sta mij toe dit nader toe te lichten.
Om de ontvangen brief over de uit te schrijven verkiezingen in de juiste context te lezen, is het van belang te weten dat:
1. Deze brief is opgesteld door de huidige BC
2. Het enigszins 'vreemd' te noemen is dat de BC nog bestaat
3. De manier waarop deze brief tot stand is gekomen
4. De boodschap die 'het lijkt uit te stralen'
5. En tenslotte welke keuze u als bewoner gaat maken.
Laat ik elk bovenstaand punt afzonderlijk uitleggen
1. Deze brief is opgesteld door de huidige BC
Op het eerste gezicht lijkt deze brief gezamenlijk geschreven te zijn door zowel Woonzorg Nederland alsook de Bewonerscommissie Toutenburgh. Niets is minder waar, want als ik juist geïnformeerd ben komt deze uit de koker van dhr. van de Voort, weliswaar met goedkeuring van WZN. Verwacht wordt dat Woonzorg Nederland ons als bewoners ook nog zal gaan informeren met een eigen brief. (Zie hier)
2. Het enigszins 'vreemd' te noemen is dat de BC nog bestaat
Medio oktober 2020 is aan het zittende bestuur van de bewonerscommissie Toutenburgh de uitslag van het onafhankelijke onderzoek voorgelegd die uitgevoerd is door de Woonbond in opdracht van WZN. Iedere bewoner weet nog dat dit onderzoek ingesteld is onder andere naar aanleiding van mijn meldingen bij WZN over een aantal zaken en aansluitend mijn verstuurde enquête-brief najaar 2019.
De uitslag van dat onafhankelijke onderzoek pakte tweede helft oktober 2020 zodanig voor het bestuur van de BC uit dat, ik heb t al eens eerder geschreven in mijn blog, in mijn eigen woorden 'het bestuur vriendelijk doch dringend verzocht werd om hun functie neer te leggen'.
De penningmeester had begin juni 2020 al per direct zijn ontslag via vele A4-tjes in het gebouw kenbaar gemaakt, echter bleef toch in functie, want Dhr. Craemer, de mediator door WZN ingebracht, maakt melding dat de penningmeester per 1 januari 2021 (wederom) gaat stoppen.
Ook schrijft dhr. Craemer in zijn rapportage (eerste helft december 2020) dat de waarnemend voorzitter dhr. van de Voort, als niet bewoner, bereid is zijn functie neer te leggen. Vanaf januari 2020 wordt de functie als voorzitter ad interim ingevuld. Dhr. van de Voort zou in maart al willen vertrekken, maar door het uitstellen van de jaarvergadering door ditzelfde bestuur kon ie blijven zitten. Meerdere malen is schriftelijk gecommuniceerd dat hij ad interim, dus waarnemend is. Wat schetst onze verbazing: met ingang van 1 oktober 2020 is dhr. van de Voort officieel ingeschreven als voorzitter van de Bewonerscommissie Toutenburgh, alhier kunt u het uittreksel zien van de Kamer van Koophandel. Zoals u kunt zien dateert dit uittreksel van 25 februari 2021, dus dhr. van de Voort is geen waarnemend voorzitter meer maar volledig voorzitter. Dit is toch uiterst merkwaardig dat dhr. van de Voort tegenover de mediator verklaart dat ie als waarnemend voorzitter bereid is om te vertrekken, wetende dat ie in oktober als officieel voorzitter is ingeschreven én nu nog steeds in functie is.
Iedere bewoner snapt toch dat het geen betoog nodig heeft waarom wij al in oktober 2019 ons vertrouwen in dit bestuur hebben opgezegd. En deze manier van handelen bevestigt alleen maar ons standpunt, immers niemand is hiervan op de hoogte gebracht. Blijkbaar niet belangrijk genoeg, in tegenstelling tot het uitschrijven van dhr. Roza als voorzitter bij de Kamer van Koophandel uitschrijven van dhr. Roza als voorzitter bij de Kamer van Koophandel moest wel breeduit kenbaar gemaakt worden (al was het alleen maar als wassen neus omdat ie nog steeds deel is van dit bestuur maar dan met een ander petje op, namelijk "Adviseur"). Ok, misschien dan wel een volgende "Heintje Davids-prijs" ook voor dhr. van de Voort?
3. De manier waarop deze brief tot stand is gekomen
Mag ik bij u als bewoner in herinnering brengen de brief die wij medio december 2020 ontvangen hebben van de bestuursvoorzitter van WZN, dhr. Cees van Boven, met daarbij de rapportage en advies van dhr. Craemer? Mocht u deze niet bij de hand hebben, dan kunt u deze alsnog hier inzien.
Daar dhr. van Boven aangeeft, ik citeer "Ik ben van mening dat gegeven de ontstane situatie zijn advies de beste oplossing is en neem het dan ook over. Rene Craemer is bereid de implementatie van zijn advies te begeleiden....", ben ik niet alleen persoonlijk, maar ook meerderen met mij. het advies gaan zien als route richting toekomst. Helaas, niet helemaal waar.
Dhr. Craemer is nu ook 'uit beeld', net als Maarten Groen van de Woonbond die aansluitend aan zijn onafhankelijke onderzoek een nieuw reglement voor bewonerscommissies zou gaan schrijven... Daarbij adviseert dhr. Craemer een periode van rust in te gelasten om de gemoederen te bedaren. Dit werd door de meerderheid gedragen volgens dhr. Craemer. Echter als ik de BC-brief juist interpreteer, dan zijn tussen medio december en heden twee gesprekken gevoerd met als resultaat een "overeenkomst tussen WZN en de BC". Hoezo een periode van rust..?
Blijkbaar vindt WZN het urgent om aan tafel te gaan met een bestuur die nagenoeg leeg zou zijn volgens de rapportage van dhr. Craemer. Wellicht spelen er andere 'belangen' een grotere rol, wie het weet mag het zeggen. Ook is het 'apart' te noemen dat twee partijen die een lange periode op "non speaking terms" waren, ineens in goede sfeer tot overeenstemming kunnen komen.
4. De boodschap die 'het lijkt uit te stralen'
De strekking van de BC-brief ademt een nogal ongemakkelijke status uit, in de betekenis van '...er is niets gebeurt, we gaan een verkiezing (reactie 1 als aanvulling) houden, overdracht wordt gedaan en wat er afgelopen jaren gebeurt is in de Toutenburgh stappen we overheen en we laten het verleden achter ons en gaan stappen maken richting de toekomst..' En niet geheel onbelangrijk, de naam van Woonzorg Nederland staat eronder vermeld wat betekent dat ook zij hiermee instemmen.
En laat nu juist dít bij velen in het verkeerde keelgat schieten.
Blijkbaar wil men ons als bewoners doen vergeten waarom we nieuwe verkiezingen gaan uitschrijven. En ja, begrijp u mij als lezer niet verkeerd, er moeten oplossingen komen willen we op een betere manier richting toekomst gaan.Echter de route daar naartoe verschillen wij van mening. Nieuwe verkiezingen uitschrijven kan inderdaad gezien worden als een oplossing, maar waarvoor was die oplossing ook weer..? Als er oplossingen nodig zijn, dan betekent dat toch ook dat er eerst een probleem moet zijn...Maar wat was nu dat probleem ook weer?
Het antwoord op beide bovengenoemde vragen is dezelfde reden waarom deze blog ontstaan is. Iedere vaste bezoeker van deze blog weet exact waar ik het over heb. Voor de anderen adviseer ik om alle voorgaande posts door te lezen.
In een notendop komt het erop neer dat naar aanleiding van mijn verstuurde enquête brief in okt 2019 en de substantiële aantallen in respons daarop, WZN gevraagd heeft aan de BC of zij nog wel de meerderheid vertegenwoordigen van de bewoners van de Toutenburgh! Dit uitgangspunt is erg belangrijk om dit voortdurend in gedachte te houden.
Ook de destijds genoemde onderliggende elementen zijn essentieel als onderdeel van dit hele proces waarbij vele gesprekken gevoerd zijn, inventarisaties gemaakt,verschillende onderzoeken uitgevoerd, verklaringen afgelegd, vele vormen van informatie aangeleverd, enz., enz.. Dit alles met als doel dat de bestaande situaties die er waren in onze woonlocatie, uiteenlopend van intimidatie, manipulatie, bedreigingen, aangetekende brieven, dreigen met advocaten en juridische procedures niet alleen moesten stoppen, maar zeker ook uitgebannen moeten worden. (reactie 2 als aanvulling)
En nu komt het: ALLES wat ik hierboven benoem is bekend bij en verzameld door WZN. (Reactie 4 als aanvulling)
En dat is nog niet alles. Vanaf de periode dat de functie als beheerder opgeheven werd, heeft WZN zowel actief als passief een rol gespeeld in alles wat gedurende afgelopen jaren gebeurt is in de Toutenburgh. Niemand hoeft het onder stoelen of banken te steken, niet alleen weten velen ervan, ook maakt de rapportage van de Woonbond hier melding van. Het is van belang dat iedere bewoner zich hiervan bewust is, want dat is bepalend hoe wij gezamenlijk de toekomst in willen gaan.
En ja, de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat WZN mondeling bevestigd heeft dat "er fouten zijn gemaakt", echter tot op heden niets mee gedaan heeft. En juist dát is het meest schrijnende.
Laat ik het niet hebben over mentale schade bij vertrokken, maar zeker ook bij huidige bewoners die veroorzaakt is door de BC, die vormen van machtsvertoon laat zien vanuit een ernstig scheef gegroeide positie die zij ingenomen hebben, alsook bevoegdheden die hen niet toekomt. En ook hierin speelde WZN zowel een actieve alsook passieve rol. En we mogen geen namen noemen van hen die hierin een essentiële rol in gespeeld hebben, maar iedere bewoner weet over wie het gaat.
Waar ik wel met u naartoe wil is in het verlengde van bovenstaande, dat vanaf tweede helft 2014 met VOLLEDIGE INSTEMMING VAN WZN de opbrengsten van de verhuur van de logeerkamertjes / het logeerappartement alsook de wasmuntjes rechtstreeks in de pot van de BC terecht zijn gekomen en sindsdien onafgebroken NIET in mindering zijn gebracht in de jaarlijkse verrekening van onze servicekosten. Vergeet bovenal niet dat ook dit onderwerp helder en duidelijk opgenomen is het rapport van de Woonbond. Het komt erop neer dat de BC onrechtmatig deze financiële middelen tot zich genomen heeft. En nota bene met instemming van WZN zelf. Oogluikend heeft WZN het toegelaten dat situaties zich voor gedaan hebben zoals ze gebeurd zijn. Dit gegeven mogen we in juridische termen verwijtbaar handelen noemen.
Overigens, de € 10.000,- waar dhr. Craemer over schrijft in zijn rapportage is (zoals een aantal bewoners menen) niet het kassaldo van de BC, maar dit bedrag willen zij per jaar (!) verrekend zien ter compensatie van de opbrengsten als die weer terug gaan naar WZN. Begrijpt u als bewoner wat zij eigenlijk hiermee zeggen..? Dat zij afgelopen jaren dus elk jaar grofweg € 10.000,- hebben afgeroomd die eigenlijk bedoeld waren om de servicekosten te verlagen!!
Snapt u wat ik wil zeggen, wetende dat deze BC jarenlang de mantra gebruikt heeft
"..wij als bestuur zorgen elk jaar
voor een zo laag mogelijke berekening in servicekosten.."
Nou, dan was ik toch erg bescheiden in het voorrekenen wat wij als bewoners per jaar aan gederfde opbrengsten mis gelopen zijn (ik kwam op een schrale € 4000,- per jaar uit).
Een andere boodschap die ergens verborgen lijkt te zitten in de BC-brief van afgelopen vrijdag, is dat er nergens iets genoemd wordt over het opnieuw kiezen van bestuursleden van de opnieuw te vormen activiteitencommissie. Indien de signalen juist zijn en we de bewegingen van afgelopen pakweg drie maanden goed interpreteren, dan lijkt het "Partyschip De Verbinding" geheel ongewijzigd te blijven, inclusief alle bemanningsleden. Alleen wordt het figuurlijke tenue wat aangepast, de verantwoordelijkheidspetten verwisseld onder de leden en het schip is klaar voor de toekomst. Oftewel de oude wijn is in nieuwe zakken gestopt, wat inhoudt dat qua exploitatie er helemaal niets verandert. En ook hier lees ik dus niets van terug. Mogelijk dat de aankomende brief van WZN daar wel eea over te melden heeft. (Reactie 3 als aanvulling)
5. En tenslotte welke keuze u als bewoner gaat maken.
Onlangs werd mij de vraag gesteld: "...Als we het dan eens omdraaien, hoe zou jij dan willen dat t opgelost gaat worden." Mijn antwoord hierop was:
- Dat WZN duidelijk erkent richting bewoners dat er fouten gemaakt zijn en deze ook benoemd. En dat geldt zeker ook voor de BC.
- Heldere en duidelijke piketpalen als we het hebben over bevoegdheden, verantwoordelijkheden en taken van een BC. Hiervoor is het eerst aanstellen van een nieuwe BC geen enkele vereiste, immers de Woonbond zou deze opdracht als vervolg op hun onderzoek krijgen.
- Wat gaat WZN doen aan alle jaren dat de opbrengsten van wasmuntjes / logeerkamers, enz niet in mindering zijn gebracht op onze servicekosten. We zien dit als verantwoordelijkheid nemen van WZN in deze fase.
- De woonsfeer / het woongenot blijft ongewijzigd als er niets gedaan wordt aan de schade die er ligt door intimidaties, dreigbrieven enz. die gedaan zijn door de BC. Ook hierin behoort WZN zijn verantwoordelijkheid te nemen. Niet wegwuiven met het argument dat het niet de rol is van WZN. Had WZN zijn verantwoordelijkheid wel genomen sinds 2013-2014 dan was er nooit dit soort scheefgroei ontstaan met daaruit voortvloeiende uiteenlopende mistoestanden.
- Als voorgaande punten geïnitieerd zijn, dan zal er niet alleen een brede maar ook gezonde basis als draagvlak zijn om te bouwen aan een nieuwe toekomst.
Ik rond af, ik heb bij deze mijn bijdrage geleverd. En hoop dat iedere lezer begrijpt wat mijn boodschap is.
Mijn / onze bijdrage in dit gehele proces is geweest dat er een gezonde verandering zou komen in de Toutenburgh.
Het zal niets opleveren als we over bovenstaande 'pijnpunten' laconiek heenstappen.
Tenslotte: Al hetgeen ik met u gedeeld heb in ogenschouw nemende, is het aan de bewoners uw stem met wijsheid te gebruiken.
En bovenal, vergeet niet...
Geen stem uitbrengen
is ook een stem
#protest
PS Voor de nieuwe bezoekers van mijn blog die willen weten waar gaat dit over, lees deze post eerst even en de resumé van juli 2020
Disclaimer: Tenslotte hecht ik er waarde aan om aan te geven dat welke uiting / actie mijnerzijds dan ook, nooit en te nimmer gericht is op mensen persoonlijk, dus ook nooit om mensen te beschadigen, buiten spel te zetten, enz.. Daarnaast geef ik te kennen dat, mocht ik onjuist zaken benoemen en/of weergeven, ik open sta voor aanvullingen en/of correctie.
69 opmerkingen:
Goede uiteenzetting van de werkelijkheid. Nu afwachten wat de daden worden.
En wat is de minimale deelname aan stemmen wil de uitslag ook rechtsgeldig zijn. En welke verkiezingsregels liggen daaraan ten grondslag. en tenslotte zeker niet onbelangrijk om te vragen; in hoeverre zijn de voorgestelde leden voor de kiescommissie onafhankelijk? Vreemd dat er mensen uit de polder gekozen zijn, het riekt erg naar vriendjes van van de Voort / Roza zeker? WZN had beter kandidaten van bv de onafhankelijke Woonbond moeten benaderen, dan was elke schijn van partijdigheid weg genomen! Foutje bedankt
schei toch uit is toch allemaal misleiding van die bc-kliek ja ja oudjes voor de gek houwe dat kennen ze wel
en ondertusen duizenden euris achterover drukken
Is bekend binnen Woonzorg; zij missen het vermogen om te zien wat de gevolgen zijn van hun daden. Had men dat wel, dan was er al heel veel ten goede veranderd binnen de organisatie.
Een ex-consulent
Ook de activiteiten die liggen helemaal niet stil, biljarten, borrelen, koffiedrinken. Alles gaat gewoon door. Laat je niet bij de neus nemen
Gaat de bc net als met hun eigen enquete langs de deuren om te controleren wie wat ingevuld heeft?
Astrid
Van belang is te begrijpen waar het nu écht om draait; het gaat niet om een nieuwe commissie of nieuwe bestuursleden. Hiermee zal geen enkele verandering starten.
Zolang Woonzorg niet doorziet dat de groep mensen die tot op heden de ontmoetingsruimte beheert hebben, deze ruimte voor 100% zien als hun eigendom, als hun verworven gebied binnen het complex. Deze blog noemt het hun winkel, het verlengde van de woonkamer van Roza, maar het is meer dan dat. Zoals Craemer rapporteert:
Citaat: Vooropgesteld: de voorzitter heeft zich in de verbouwingsperiode ongetwijfeld verdienstelijk gemaakt en de inspanningen van de BC hebben er ook toe geleid, dat er sprake is van een aantrekkelijk voorzieningenniveau. Einde citaat.
Het is wat zij zelf voor mekaar gebokst hebben en ingespannen hebben en zij zullen alle macht en middelen gebruiken om dit niet af te laten nemen. De praktijk heeft dit ook laten zien, het is géén ruimte voor alle bewoners.
Een boodschap aan de heren Borova en Pasanea; jullie hebben jullie huiswerk niet goed gedaan en verkeerde actie om een verandering te realiseren. Dit gaat niet leiden tot gezonde verhoudingen tussen bewoners onderling.
Janneman
Klopt Janneman, een verongelijkte club mensen die nog steeds boos zijn omdat zij niet erkend en gewaardeerd zijn voor hun inspanningen!
Een grote soap!
Woonzorg wil van t geouwehoer af
Dus voor alle duidelijkheid: Jarenlang heeft de commissie een positie ingenomen die hen niet toekwam en menig huurder van Woonzorg geïntimideerd, ook intimideren van de consulenten bedreigd, tienduizenden euros die eigenlijk bedoeld waren voor de bewoners in hun eigen zak gestopt, ook met juridische procedures de bewoners bedreigen onder toeziend oog van de verhuurder, Woonzorg dus. Er is ruim anderhalf jaar lang onderzoek gedaan door de verhuurder, geholpen door onafhankelijke organisatie zoals de Woonbond, maar ook door een oud-officier van het openbaar ministerie. Dit is allemaal verzameld en ergens onderin een lade terecht gekomen. Jarenlang was Woonzorg op de hoogte, heeft toe gekeken en ondanks dat zij van alle ins & outs op de hoogte zijn wordt de oud-voorzitter van diezelfde commissie bevorderd tot voorzitter van het landelijke huurders platform, waar Woonzorg met regelmaat aan tafel zit en samenwerkt. En nu blijkt dat Woonzorg niets doet aan de schade en tegen deze bewoners zegt dat we alle onrust tot het verleden moeten laten? Begrijp ik het zo goed als ik je blog even zo samenvat? En iedereen weet ervan en niemand doet iets? Dat dit nog niet de pers gehaald heeft snap ik niet.
Antwoord op reactie van 16.39 uur
Dat is grofweg wel een juiste samenvatting
zet ze maar op de voorpagina
Is dat wer dy postboade? Hy kin it ek net helpe, hey dy Rob
Bizar en ook nog verwonderlijk dat z.g.n. bestuurders dergelijke flamboyante handelingen verrichten.
Vooral met de statuur die men vertegenwoordigt om zich in het openbaar aan te prijzen zoals op LinkedIn.
Een veel voorkomende traditie verworden ,cliché achtig, die totaal geen waardevolle inhoud meer heeft.
Competenties:
Klantgerichtheid, luisteren, samenwerken, mondelinge communicatie, plannen en organiseren, organisatiebewustzijn, strategisch denken, analytisch denken, verbinden.
Dan te bedenken dat men met gemak voorbij gaat aan een opeenstapeling van feiten.
Het gemakzucht om een simpele kruiwagen te gebruiken via een bewonerscommissie voorzitterschap duid op een grote minachting voor de werkelijke problematiek .Om simpelweg een verkiezing uit te schrijven is niet ongewoon in de geschiedenis van de Toutenburgh.Het is nogal een veelvoorkomend verschijnsel (geweest ) om achterkamertjes politiek te bedrijven waarin het niet ongebruikelijk was om oprechte individuen buitenspel te plaatsen.Immers kritische noten zijn soms niet welgevallig.
Dat is de man dy't elke moanne syn mem besiket as har AOW-pensjoen wurdt betelle
Groetnis fan Aukje
Dat de Dhr.v. Voort (((((adviseur bewonerscommissie???)))geen afscheid kan nemen heeft vooral te maken dat hij zich zeer belangrijk voelt. Vooral het imago te wekken integer te zijn is discutabel .Deze Commissievoorzitter is in zijn communicatie nooit helder en transparant op schrift geweest naar de bewoners toe. Wat hij o.a. adviseerde en met welke persoonlijke doelen en drijfveren hij zitting nam is vaag en onduidelijk.
Let wel, het is raadselachtig dat een dergelijke conflicterende situatie nooit is getoetst en tevens is gehandhaafd!
Blijkbaar is het enige doel dat er bewonerscommissie moet zijn, zonder te kijken naar het reglementaire mechanisme.
Het is uitermate verwonderlijk dat een buitenstaander ((adviseur)) zoveel invloed is toegekend blijkt nu ook weer uit de laatste brief.
De geforceerde doelstelling om een bewonerscommissie zo te promoten was en is bij het neurotische af ( zie nu ook achterkamertjes overleg)
Dat een dergelijke ongezonde conflicterende situatie erkenning verkrijgt en verkreeg vanuit de verhuurder is nog verwonderlijker , zelfs schadelijk voor elke communicatie en niet te vergeten voor diegene in de directe woon- werkomgeving.
Het woongenot en werksfeer is dan ook destructief te benoemen onder deze omstandigheden en brengt een ieder uit balans.
Vooral als men met stoom en kokend water een bewonerscommissie onder deze omstandigheden wil realiseren kun je afvragen welk doel heeft men voor ogen.
als je de belofte doel en kernwaardes leest op de website van woonzorg dan mag je vragen stellen bij:
betaalbaar - jaren opbrengsten door de seniorenneus geboord
veilig - bedreiging intimidatie manipulatie
betrokken - anderhalf jaar lang luisteren en niets doen
oplossingsgericht - helemaal niets opgelost
verantwoordelijk - niks van gezien
De firma misleiding & bedrog
Een van de reacties van Rob Roza op Linkedin: Je hebt volkomen gelijk. Rutte heeft hiervoor gekozen en is uiteindelijk verantwoordelijk voor ook de toeslagenramp. Ik zie weinig compassie en reflectie. Slechts de verkiezingen zijn belangrijk. Macht werkt alleen als je de macht deelt en het niet najaagt.
Het masker wat ie uitdraagt naar de buitenwereld, maar in de Toutenburgh kennen we zijn ware gezicht. Deze blog laat dat zien!
Hij staat vermeld als voorzitter bij burgerinitiatief herontwikkeling Emmeloord - West e.o. Een anekdote vertelt dat hij als projectontwikkelaar het Dr. J.H. Jansencentrum met daarnaast gelegen het gebouw Zorggroep Oude en Nieuwe land wilde opkopen en verbouwen tot hotel- annex verzorgingstehuis. Het akkerland vanaf het Antonius ziekenhuis tot aan de Hannie Schaftweg zou hij dé woonwijk van de toekomst gaan bouwen. Ook met Mercatus aan tafel gezeten, echter zij doorzagen zijn verhalen die schijnbaar buiten proporties waren
Als mensen in hun eigen fantasie gaan geloven is er sprake van pseudologia fantastica en/of pathologisch liegen, oftewel ziekelijke vormen van liegen, de eigen fantasie als 100% werkelijkheid weergeven. Helaas trappen velen hierin met alle gevolgen van dien.
En alweer vijf dagen verder en nog steeds geen brief van woonzorg?
Anita
Moet samen met Roza nog opgesteld worden.
Het verhogen van lage eigenwaarde
De meest voorkomende tactieken die een persoon gebruikt om zijn gevoel van eigenwaarde te reguleren en die gericht zijn op het stabiliseren en verhogen van hun wankele zelfwaarde:
1.) Statusverbeteraars: Zij zullen proberen zichzelf te associëren met mensen waarvan zij denken dat ze een hoge status hebben. In hun gedachten verleent de nabijheid van alles wat zij als een hoge status beschouwen, ook hun status.
2.) Het ‘zelf eisen’: dit is een term voor het ge-/ misbruik van andere mensen ter ondersteuning van het reguleren / verhogen van de eigenwaarde. Ze verwachten vaak dat andere mensen de persoon met een hoge zelfwaarde kritiekloos moeten bewonderen, en wanneer ze dat doen, voelen ze zich beter over zichzelf. Wanneer anderen niet als een bewonderende spiegel fungeren, voelen ze zich slechter over zichzelf en worden ze boos op de ander.
3.) Grootsheid: Ze gedragen zich vaak alsof ze beter zijn dan andere mensen. Ze zullen erop aandringen dat ze speciaal, uniek, perfect en daardoor recht hebben op een speciale behandeling.
4.) Devaluatie: Zij zullen zich vrij voelen om mensen te kleineren en te devalueren die zij zien als hen geringschattend bejegenen, of met hen te concurreren, of die zij als minderwaardig beschouwen.
5.) Eénrichtings-gevoeligheid: Ze zijn zeer gevoelig voor alles wat ze als iets onbeduidends beschouwen voor hun gevoel van eigenwaarde. Dit is de verbinding met een ongevoeligheid voor de gevoelens van degenen om hen heen.
Monika
Eerste aanzet
Ontrafeling van de complexiteit van het complex Toutenburg.
1.Scheiding der machten, bewonerscommissie beter definiëren waarin zijn of haar bevoegdheden liggen.
2. Individuele bewoners met de zelfde waardigheid bejegenen .
3.Alle inkomsten bronnen van het complex correct weergeven o.a. Antennes,logeerkamers,annex logeerkamers,extra verhuurbare ruimte splitsing/interact contour /c.q extra uitgave verwarming continue gebruik door bedrijfsruimten en recreatie ruimten ,wasserette munten tellen in muntautomaat.
Wat erg voor jullie als bewoners. Als we jullie toch helpen konden
Sjoukje uit Lemmer
Hulp is altijd welkom Sjoukje!
Door deze blog alleen al bekend te maken bij familie, vrienden, bekenden, medebewoners en\of andere corporaties door dit bericht TE DELEN via mail, Twitter, Facebook, Instagram, enz. dan maken we samen de impact die nodig is om te veranderen.
Janneman
Idd, elke hulp in bijdrage is meer dan welkom!!
Dirige tu propia vida? Ja, dat is ook veel beter om te gaan doen
Spijker op de kop.
Chapeau Paulus!
Groetjes, Chantalle
Tweede aanzet
Ontrafeling van de complexiteit van het complex Toutenburgh.
Wie controleert wie????
Een bewonerscommissie verweven met een intern bedrijfsmatig restaurant waar alcoholsnikkie ter tafel komt.Immers het is altijd feest als je er niet zonder kan!
O ja,professioneel voorradig uit het magazijnsnikkie.
(Snikkie)= Stiekum
De jeugd wordt aangesproken op een zuipkeet in omstreken en hier kan alles.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat zo de sfeer en tweespalt gecreëerd wordt.
Immers de bewoner die voor zijn rust komt te wonen kan het soms vergeten, laat staan als je ziek bent.
(wordt vervolgd)
Dit bericht stond in de NoordoostPolder, 26 maart 2013, pagina 7.
Geschiedenis bevestigd het beeld waar het nu op uit draait. Voorspelling komt uit.
——————————————————————————————————
Imago Toutenburgh uit het slop getild
Toutenburgh, de eliteflat uit de jaren 70, had zijn glans verloren. Achterstallig onder- houd leidde tot leegstand en er dreigde verloedering. ‘De flat heeft jarenlang negatief bekend gestaan’, zegt bewo- ner Rob Roza namens de bewonerscommissie, ‘tot Woonzorg Nederland het achterstallig onderhoud wegwerkte en de verhuur overnam’.
———————————————————————————————————————————————————-
Met deze schadelijke presentatie kon je al opmaken dat er iets niet deugde ,Dhr Roza groots met een wijnglas op de foto i(zie internet)
Wetende ;
Dat de flat nooit een elite flat is geweest ,immers alle lagen van de bevolking woonde er!
Nooit de verhuur bij een ander is onder gebracht dan alleen bij Woonzorg.
Dat het complex feitelijk op de nominatie stond om te slopen.( zie slechte verhuur i.v.m. Inpandige slaapkamer)
Resumerend kan je hieruit opmaken met de huidige situatie dat de problemen nog niet opgelost zijn!
Inderdaad, luchtfietserij noemen we dat. Een hoop ge*** in de ruimte, maar het zet geen zoden aan de dijk
Bolle Wim
Voor die vijftigduizend euro kan WZ beter een beheerder voor de komende twee jaren inhuren, is de verbinding iig weer voor iedereen toegankelijk en ben je voorlopig van dat die interne winkel af
Rob
Antwoord op reactie van sjonnie shadow 3 maart 2021 om 15:34
Diezelfde Roza met zijn bewonerscommissie heeft zelf jarenlang de macht uitgeoefend in de Toutenburgh. Met zijn machtsmisbruik gingen ze WZ vertellen wat zij wel en niet moesten doen/laten. En over compassie en refectie zullen we het helemaal niet hebben. Lees de aangetekende brieven maar eens die hij in naam van de commissie verstuurde. Hoe bedoel je Rob de macht niet najagen? Kijk eens goed in de spiegel!
Laurencevan de V.
Boodschapje voor mijnheer Greidanus: De bestuursleden die de deal met je afgesproken hebben voor de financiering van de terrasmeubels (inkopen doen bij jouw supermarkt de COOP en bonnetjes laten afstempelen) gaan zelf de boodschappen doen op de Zuiderkade. Mooi hé, wat een voorbeeld voor alle Toutenburghers! Hoe noemen we zo’n gedrag ook weer?
Groetjes van Daniëlle
Met een grote teleurstelling als buitenstaander moet dit geschreven worden .
Onder dit juk zijn de bewoners getiranniseert,het is ontzettend verwonderlijk dat Woonzorg Nederland het zover heeft laten komen.
Het dreigen met allerlei middelen in een kwetsbare groep moet je toch aan het denken zetten!!
Deze kenmerken zijn de afgelopen duidelijk zichtbaar geworden.
Daar komt nog bij dat er slachtoffers zijn gevallen die zich niet kunnen verdedigen ,het is een gotspe dat er zelfs brieven verzonden met zwijgplicht.
Zou het zijn dat dit aan de hand is?
Narcisme kenmerken
Mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis hebben deze bewondering en aandacht vaak ook nodig om zichzelf de moeite waard te vinden. Veel mensen met narcisme vinden bovendien dat ze er recht op hebben. Daarin speelt mee dat ze het idee hebben dat ze door hun uitzonderlijkheid bepaalde privileges verdienen die anderen niet hebben. Iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis voelt zich meestal verheven boven anderen en sommige van hen zullen een ander moeiteloos ‘gebruiken’ wanneer zij hier zelf beter van kunnen worden. Nogmaals: een narcist herkennen is niet makkelijk.
Een aantal narcisme kenmerken op een rij:
Mensen met narcisme zijn ervan overtuigd dat zij meer ‘bijzonder’ zijn dan andere mensen. Dit laten zij ook graag aan anderen merken.
Iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis wil constant bewonderd worden. Hij of zij geniet daar enorm van.
Een gebrek aan empathie
Gespeeld charmant zijn
Verslaafd aan aandacht krijgen
Agressief gedrag vertonen
Gebrek aan emoties
Een groot ego
Macht willen hebben
Gebrek aan berouw of schuldgevoelens
Extreem jaloers zijn
Hoe kan het dat de rapportage van de Woonbond bevestigd heeft dat het destijds zittende bestuur / bewonerscommissie niet meeer de meerderheid vertegenwoordigde van de Toutenburghers en dus geen gesprekspartner zijn voor Woonzorg, en dat Woonzorg toch met hen in gesprek gaan?
Dit art.2a 8 uit de Overleg Wet had al eerder door Woonzorg Nederland toegepast moeten worden.(zie onder)
Deze bewonerscommissie is ver over de grens gegaan door inbreuk te maken in de persoonlijke levenssfeer.
Opmerkelijker is dat wanneer er meer dan 3 bewoners zich verenigen met dezelfde ervaring dan dient men deze klachten serieus te nemen zoals deze wet bescherming bied.
Dat Woonzorg Nederland zich krampachtig vast houdt aan een overleg met een bewonerscommissie is door deze Wet.
Helaas zal Woonzorg Nederland dan ook regelmatig moeten toetsen of deze bewonerscommissie representatief is.
Het ontbreken van een specialist op het gebied van persoonlijke verstandhoudingen voor de complexen bij Woonzorg Nederland maakt het probleem ook groter.Men gaat voorbij aan de belevingswereld van ouderen door enkel een complex te verhuren met allerhande luxe .
Nu lijkt het stop er alles maar in!!
Artikel 2a 8
1 Een verhuurder draagt er zorg voor dat een bewonerscommissie de werkzaamheden die met haar taak verband houden kan verrichten.
2 Een verhuurder kan besluiten een bewonerscommissie niet als bewonerscommissie in de zin van deze wet aan te merken, indien die commissie niet aannemelijk kan maken dat zij namens bewoners van huurwoningen van het betrokken wooncomplex met de verhuurder in overleg kan treden.
3 Een verhuurder kan besluiten slechts die bewonerscommissie als bewonerscommisie in de zin van deze wet aan te merken, die wat betreft de omvang van haar achterban van bewoners van huurwoningen van het betrokken wooncomplex, het meest representatief moet worden geacht. Wet had al eerder in stelling gebracht moeten worden door Woonzorg Nederland.
Juist omdat de bewonerscommissie
Artikel 2a 8
1 Een verhuurder draagt er zorg voor dat een bewonerscommissie de werkzaamheden die met haar taak verband houden kan verrichten.
2 Een verhuurder kan besluiten een bewonerscommissie niet als bewonerscommissie in de zin van deze wet aan te merken, indien die commissie niet aannemelijk kan maken dat zij namens bewoners van huurwoningen van het betrokken wooncomplex met de verhuurder in overleg kan treden.
3 Een verhuurder kan besluiten slechts die bewonerscommissie als bewonerscommisie in de zin van deze wet aan te merken, die wat betreft de omvang van haar achterban van bewoners van huurwoningen van het betrokken wooncomplex, het meest representatief moet worden geacht.
En wat betekent representatief dan als je het moet uitdrukken in getallen? Is dat dan meer als de helft van de bewoners? Of moet dat 2/3 van de totaal aantal bewoners zijn. Want nu gaat woonzorg met de zittende commissie verkiezingen organiseren, maar als de meerderheid van de bewoners niet gaan stemmen telt dat dan?
Onder representatief wordt gebruikelijk verstaan 70% of meer.
Maar er zijn ook andere oplossingen( zie onder voorbeeld) ,maar dan zou Woonzorg Nederland er meer energie moeten steken .
Bewoners participatie staat op een laag pitje bij Woonzorg gezien het ouderwetse gezag. Deze ontwikkeling stagneert al jaren omdat er ontzettend veel werk in zit ,zoals je het voorbeeld onder kunt lezen is het best mogelijk om met verschillende groepen in een complex als verhuurder te communiceren.
Alleen, er zal duidelijk een handboek gemaakt moeten worden!!!!! Voor participatie overleg.
http://huurgenoot.nl/wp-content/uploads/2018/12/informatiemap.pdf
Artikel 15
Erkenning bewonerscommissie
1. Een bewonerscommissie wordt door Huurgenoot na overleg met Stadgenoot erkend als gespreks- en onderhandelingspartner over het beheer en beleid van Stadgenoot betreffende haar werkgebied of (deel)belang, indien zij aangeeft als bewonerscommissie te willen functioneren, op voorwaarde dat en zolang als zij voldoen aan de eisen die de overlegwet aan een bewonersorganisatie stelt.
2. Er kan in een complex slechts één bewonerscommissie erkend worden. In het Werkboek worden handreikingen gedaan om oplossingen te vinden indien meerdere groepen bewoners het complex willen vertegenwoordigen.
Artikel 16
Samenstelling van de bewonerscommissie
1. Een bewonerscommissie bestaat in principe uit huurders van een complex/gebied. Daar waar specifieke afspraken zijn gemaakt tussen Stadgenoot, Huurgenoot en de bewonerscommissie kunnen ook niet huurders lid zijn van een bewonerscommissie met die restrictie dat de meerderheid van de leden ten minste in het complex woont.
2. Huurders die in dienst zijn bij Stadgenoot of zitting hebben in de Raad van Commissarissen van Stadgenoot kunnen geen lid zijn van een bewonerscommissie.
Artikel 17
Erkenning complexvertegenwoordiger
Een complexvertegenwoordiger wordt door Huurgenoot en Stadgenoot erkend als gespreks- en onderhandelingspartner over het beheer en beleid van Stadgenoot betreffende haar gebied of belang, indien deze functioneert onder voorwaarden die ook gesteld worden aan een bewonerscommissie ten aanzien van achterbanraadpleging. Een complexvertegenwoordiger heeft altijd als streven dat er een bewonerscommissie wordt gevormd, tot die tijd kan de complexvertegenwoordiger erkend worden.
Artikel 18
Financiële ondersteuning bewonerscommissie
1. Door Huurgenoot en Stadgenoot op grond van deze Samenwerkingsovereenkomst erkende bewonerscommissies of complexvertegenwoordigers, hebben recht op
een financiële bijdrage in de vorm van een basisbedrag dat wordt verstrekt door Huurgenoot. Het basisbedrag is bestemd voor het goed kunnen functioneren van de bewonerscommissie of complexvertegenwoordiger.
2. Voor de financiële ondersteuning van bewonerscommissies worden de afspraken tussen Stadgenoot en Huurgenoot vastgelegd in de financiële paragraaf van het werkboek.
Artikel 19
Het overleg tussen Stadgenoot en de bewonerscommissie of complexvertegenwoordigers
Stadgenoot en de door Huurgenoot als leden erkende bewonerscommissies op complexniveau of complexvertegenwoordigers, zullen overleg voeren over alle onderwerpen, die voor de huurders in het werkgebied van de bewonersorganisatie op complexniveau van belang kunnen zijn. Nadere uitwerking staat in het Werkboek.
Een groot gemis bij deze grootste oudere huisvester is dat er geen( tijdelijk )multidisciplinair team aanwezig is met kennis in de gerontologie.
Juist versmolten in de verschillende disciplines in de verhuurders taken.
Het filteren en herleiden van problemen en oplossen zou door een dergelijk team met een goed bewonersparticipatie plan voor alle partijen allang een andere wending hebben gegeven .
Het is merkwaardig dat deze wetenschap niet verweven is in beleid en uitvoering!
Jammer dat deze denktank blijkbaar een andere visie uit zoals in dit werkboek wordt beschreven.
De Denktank 'Toekomst van de Woningmarkt' overhandigde haar tweede boek, het Werkboek Waarden van wonen, aan minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Kajsa Ollongren. Namens Woonzorg Nederland zat bestuurder Cees van Boven in de Denktank. .
https://www.argumentenfabriek.nl/media/3886/werkboek-waarden-van-wonen.pdf
Privacy
Mensen zijn binnenshuis vrij van bemoeienis door anderen.
Toevallig gelezen op internet.....Een terugkerende visuele cirkel.............
Manager Strategie en Innovatie | Woonzorg Nederland (bron https://ikbenerica.nl/woonzorg.html)
We komen van oudsher echt uit het systeemdenken, zowel vanuit het wonen als de zorg. We hebben het over het scheiden van wonen en zorg terwijl voor de bewoner juist de verbinding van belang is. Het creëren van samen zelfstandig wonen met een plus vraagt maatwerk op lokaal niveau, in samenwerking met andere partijen. Daar zien we een verschuiving naar een ‘ondernemende’ bewonersconsulent, als spin in het web met partners. Daarnaast zijn we ook bezig met e-dienstverlening, e-health en e-community. Denk aan een marktplaats voor lokale diensten, ook van vrijwilligers. Dat kan alleen op heel laag schaalniveau. De ene keer neemt de gemeente het initiatief, de andere keer wij. Daar zoeken we nog naar onze rol.
———————————————————————————
Typisch, het is net of de cirkel weer rond is,oude wijn in nieuwe zakken.
Hippe betitelingen met de zelfde inhoud waarmee de oude beheerders al mee dealde.
Alleen men had toen meer empathie voor de ouderen en zag het winstbejag niet als hoogste prioriteit.Men overlegde toen ook met de Thuiszorg,Maatschappelijk werk,Sociale dienst,Dagopvang,Huisartsen,Huishoudelijke hulp,Kinderen en aanverwanten,Schakelde politie en Ambulance in,Crisis teams.
Intern was men niet goed geanticipeerd op dergelijke praktijk problemen immers verhuren met een plus was destijds ook het item.
Daarom zul je in dit stuk weer lezen dat men zoekende is.
Het dan ook niet onverstandig de plus eens niet te vertalen dan alleen naar rendement te zoeken maar naar de leefbaarheid hoe past men bij elkaar met persoonlijke ondersteuning.(gerontologie) Leer van de ouderdomsverschijnselen.
wat wil woonzorg nou eigenlijk als het vrtouwen er niet meer is, niet in deze bc maar zeker ook niet in deze verhuurder. die brief doet de deur herlemaal dicht
U geeft precies weer dat de ernst van deze complexiteit te gemakkelijk is opgenomen .Tussen de regels door kun je op maken dat er ontzettend veel speelt.Het op afstand met paperassen dergelijke zaken dwingend oplossen met represailles is een slechte raadgever.
Het ontzettend jammer dat men kwetsbare ouderen op deze wijze tegen elkaar laat uitspelen en vooral hun waardigheid ontnomen is.
Daarom is het des te schrijnender!!
Niet te vertrouwen die lui
En waarom is de inventarisatie van de logeerkamers uitgesteld? Is dat omdat mijnheer Roza daar een stokje voor gestoken heeft zeker. Wat een stelletje droeftoeters
Astrid
de duivel uit alkmaar op 1 vertelde dat van hoger hand een brief uitgegaan was en dat woonzorg maar eerst met papieren moeten komen want je mag niet zo als verhuurder in je huis komen kijken
bolle wim
Nee, de consulent heeft afgebeld want ze moeten de controle met z'n tweeën doen en dat kan pas volgende week
wat een l*lverhaal met zijn 2en!je bedoelt achter de feiten aanhuppelen
Hogerhand is lhp oftewel Roza'tje
En morgen zijn we twee weken verder en nog steeds geen brief van woonzorg?
Als ze de logeerkamers controleren dan kunnen ze beter ook de munten tellen die verkocht zijn voor de wasserette en daarna de muntautomaat controleren waar een teller in zit.
Hoe zit het dan met de vergoeding die men van de providers krijgt o.a. zenders en de antennes op het dak?
Krijgen alle bewoners gelijkwaardig deze vergoeding terug in de servicekosten?
Als hun 'claim' waar is dat zij tienduizend euro per jaar gaan mislopen, dan moeten zij ook openheid van zaken geven in de boekhouding om dat te onderbouwen. Kunnen we exact terug zien waar en hoeveel opbrengsten voort gekomen zijn. Dus opsplitsing in verhuur logeer appartement, wasmuntjes, logeerkamertjes, dak-antennes, enz..
Janneman
Wat des te vreemder en verwarrender is dat de verwarming van de commerciële ruimten en de z.g.n. “Verbinding “ luk raak kunnen stoken.
Met andere woorden het staat niet in verhouding met normaal gebruik van een appartement.
Wie betaald en bepaalt het overmatige warmteverbruik in deze ruimten ?
Nu zijn de bewoners die geen gebruik maken van deze voorzieningen mooi de Sjaak.
Uitbreiding van de recreatiezaal de “Verbinding “ eist nu zijn tol ,een luxe die boven de draagkracht is gegaan van sociale huurders .
Linksom of rechtsom het gas wordt alleen maar kostbaarder.
Wie is het slimste jongetje of meisje van de klas geweest die dat niet heeft ingezien?
Er valt nog heel wat te controleren bewonersconsulent om het transparant te krijgen.⚖️
Woonzorg heeft niks te vertellen over de verbinding, want als de consulent er niet durft te komen zegt dat toch genoeg, niet?
Monika
Narcisten zijn het
Een vorm van Patronage is stellig de indruk.Verwonderlijk is de zeer stroperige en lang draderige laconieke houding in de gehele situatie , geen wonder dat Woonzorg zichzelf zo in een benarde positie brengt en zo ook niet kan vergewissen van allerhande zaken.
Het is dan ook niet verrassend dat er allerlei onrust ontstaat en dat er gaandeweg zaken aan het licht komen die zeer discutabel zijn.
Om op deze basis en verwrongen gedachtengoed een nieuwe bewonerscommissie op te starten is struisvogel politiek bedrijven en weg lopen van de echte werkelijkheid.Je zult maar een buurman hebben die alles geïndoctrineerd heeft en er ook nog makkelijk mee weg komt.
Jammer dat een oudedagsvoorziening zoveel onrust uitdraagt terwijl je dacht rust en vertier te vinden.
Als antwoord op de reactie hierboven van 15.08 uur:
Vele bewoners zijn het er 100% mee eens wat u schrijft. Woonzorg blijft zwaar in gebreke en slaat de plank volledig mis.
Janneman
Het onkruid wordt alleen gesnoeid, maar blijft volledig bestaan getuige de brief
Wat een zielig mens is de bewoner die hondenkoekjes achter laat in de lift. Als je hiermee aandacht vraagt als voeding om de leegte in je leven op te vullen en je lage eigenwaarde te verrijken, bij deze dan !
Een medebewoner
Dergelijke verschijnselen zijn te herkennen en te herleiden in gedragingen van individuen die graag opvallend de aandacht opeisen.
Alleen zijn deze patronen helaas van een persoon die zich buitensporig gedraagt met zeer vreemde en verrassende uitingsvormen .
Dus wees op uw hoede!!
Dit is ook vorm van indoctrinatie waardoor diegene doelbewust onrust zaait in het complex en heeft daar behagen in.
Doordat dit regelmatig is voortgekomen in het complex maakt diegene zich doelbewust schuldig aan zaken die het woongenot beschadigen.
Een heterdaad zou uitkomst bieden!Dan is men genoodzaakt diegene gerechtelijk het complex te laten verlaten.
We weten wel wie de dader is (dhr. Roza dus!), check de blog over de hondenbrokken;
https://detoutenburghperikelen.blogspot.com/2020/11/sponsor-hondenbrokken-opgelet.html
Om een verwarde huurder goed aan te kunnen spreken én ten behoeve van de dossiervorming is het belangrijk dat meerdere omwonende huurders op de juiste manier en vaak genoeg melden. Aan omwonenden kan worden gevraagd aan te geven wanneer, welke overlast werd ervaren. Het aantal meldingen is van belang om onderscheid te kunnen maken tussen incidentele overlast die buren van elkaar kunnen ervaren en structurele overlast, waarbij de overlastveroorzaker zijn/ haar gedrag niet aanpast wanneer hij/zij wordt aangesproken op overlastgevend gedrag.
Hoewel het melden door omwonenden vaak als zeer belastend wordt ervaren, is hun bijdrage noodzakelijk voor een goede aanpak. Op deze manier wordt ook voorkomen dat een gebrekkige acceptatie van iemand met afwijkend gedrag tot maatregelen door de corporatie leidt, of dat een positieve gedragsverandering niet wordt opgemerkt.
Voor een goede aanpak van overlast door verward gedrag is een goede samenwerking tussen huurder, buren, woningcorporatie, gemeente en zorginstellingen een vereiste.
Bron: Aedes Vereniging Van Woningcorporaties
(https://dkvwg750av2j6.cloudfront.net/m/23c927067abcb5d9/original/Aedes-Toolkit-omgaan-met-verward-gedrag-voor-woningcorporaties-juli-2018.pdf)
Omgaan met
verward
gedrag voor medewerkers en leidinggevenden van woningcorporaties
juli 2018 (versie januari 2019)
2 Wat kan ik doen bij overlast als gevolg van verward gedrag?
Dit hulpmiddel beschrijft:
stappenplan hoe te handelen bij overlast door verward gedrag
signalen doorgeven bij het inschakelen van hulp
rol van de gemeente als regievoerder bemoeizorg
Personen met verward gedrag zijn soms niet goed in staat met hun situatie om te gaan en kunnen daardoor zichzelf en anderen, waaronder de woningcorporatie en omwonenden, schade berokkenen. Er is een variëteit aan problemen waar corporaties mee te maken kunnen krijgen: niet meewerken aan noodzakelijk onderhoud in de woning, het creëren van brandgevaarlijke situaties, geluidsoverlast, intimidatie en geweld tegen buren, vervuiling van de woning en het pand. Problematieken omtrent huurders met verward gedrag zijn dus vaak ook vormen van overlast.
Dit hulpmiddel verwijst naar stappen hoe te handelen bij overlast als gevolg van verward gedrag, mogelijke interventies, bemoeizorg, verantwoordelijkheden en rollen. In dit hulpmiddel komen deze zaken beknopt aan de orde.
Een reactie posten