vrijdag 17 september 2021

Even updaten over 'De Verbinding', activiteitencommissie en 'mooipraters'....

 

Alweer enige tijd terug dat ik een ‘draadje’’ plaatste over ‘het rariteiten-bestuur’, die ondanks de vakantieperiode ruim 3800 keer bezocht is, waarvoor dank! En dat niet alleen, ook de reacties laten zien, direct of indirect, wat er leeft onder de bewoners. (hier nogmaals na te lezen, ruim 70 reacties)

 

Daarom wil ik t met jullie als bewoners hebben over de ‘status van onze commissie’. Laat ik ‘m lanceren in een drietrapsraket:

 

1.       Mijn ervaring tijdens de aanwezigheid in de ontmoetingsruimte

2.       Het schijnbare beleid van de huidige activiteitencommissie

3.       Woonzorg Nederland als ‘mooipraters’.

 

Ad 1 Mijn ervaring tijdens de aanwezigheid in de gemeenschappelijke ruimte ‘De Verbinding’

 



Screenshot uit brochure WZN algemene voorwaarden huurovereenkomst

 

Zoals er algereageerd werd op mijn blog, was de ervaring van het bezoek aan de gemeenschappelijke ruimte (in verband met een activiteit voor bewoners) alles behalve vriendelijk, noch gastvrij te noemen. Nota bene door een medebewoner kleinerend aangesproken te worden met de vraag “wat de bedoeling is” van onze aanwezigheid alsook tot drie maal toe (!) uiting geven dat hij betwijfelt “of de activiteit wel doorgaat”, is niet alleen ongepast maar ook zéér denigrerend vanuit een positie die hem als bewoner totaal niet toekomt. Om een aantal uitspraken te citeren:

 

“ze lopen hier alles na te kijken…, activiteiten die hier plaatvinden, nee, dat gebeurt niet”,
”en ze willen de gas BBQ hebben, nou nee dat gebeurt ook niet”,
“…en die meneer komt nooit bij ons beneden en die komt nu bepalen wat er gebeurt…”,

“..ik heb gezegd dat ze eerst met Roelie moeten gaan praten”
“En volgens háár is alles al geregeld, alles gaat door..”
Einde citaat.


Zelfs een van de bestuursleden van de activiteitencommissie reageerde hierop al lachend:

“ja ja, dát zullen ze merken….”

 

Dit laat feitelijk zien dat deze groep bewoners nog steeds een positie innemen die hen geheel niet toekomt, zeker in het licht van 7.5 van de Algemene Huurvoorwaarden van WZN.

Een van onze bewoners benoemde het als; ‘het zijn geen uitbaters meer, maar uitbuiters’’, doelend op het gegeven dat zij de gemeenschappelijke ruimte misbruiken als hun winkel(zie ook punt 2), hun bezit. Want ook dat kán en mág nooit de bedoeling zijn als de ene huurder de andere huurder het gebruiksrecht beperkt c.q. ontzegt.

In september 2019 heb ik het destijds zittende bestuur van deze commissie middels meerdere brieven concreet de vraag gesteld welke bevoegdheden zij hebben, echter tot op heden geen enkel antwoord, dat zegt menig bewoner genoeg. En het meest trieste ervan is dat WZN er niets aan doet / dit schijnbaar tolereert.  We zullen zien of zij nu wel actie gaan ondernemen naar aanleiding van de klachtenmelding van dit onwenselijke voorval, te meer omdat betreffende geplande activiteit in de Toutenburgh geannuleerd is en nu extern zal plaatsvinden!

 

Ad 2 Het schijnbare beleid van de huidige activiteitencommissie

 

Voortvloeiende uit Ad 1 werd bij menig bewoner de wenkbrauwen gefronst, maar ook teleurstelling dat tientallen bewoners van ons wooncomplex geen gebruik kunnen maken vanwege deze ongepaste houding van de activiteitencommissie.

Uiteenlopende vragen werden gesteld; hebben we een activiteitencommissie, wie zijn dat dan, en kán dit zo maar? 

Maar ook dat bewoners op een nogal geforceerde manier benaderd worden waardoor ze het gevoel krijgen dat ze deel móeten  nemen aan een activiteit. Ook klaagt menigeen over de contributie van € 2,00 per deelname. Hierdoor wordt de indruk gewekt dat het niet primair gaat dat er activiteiten worden aangeboden aan bewoners, maar dat de activiteitencommissie druk is met het binnenhalen van inkomsten, dus de bewoners zijn hét exploitatiemiddel om gelden te genereren (en als mijn bronnen juist zijn, overweegt ditzelfde bestuur van de activiteitencommissie om de prijs van de consumptiebonnen omhoog te gooien..?!?). Aansluitend hebben we onderstaand schema gemaakt om enig inzicht te krijgen om hoeveel geld t zou kunnen gaan en  ter beoordeling bij andere bewoners neergelegd:

 



Als lezer van mijn blog vertrouw ik u toe dat menig bewoner verbaasd alsook geschrokken is van het totaalbedrag wat er op jaarbasis binnen kan komen vanuit contributiegelden, bedenkende dat er uitgegaan wordt van slechts 45 van de 52 weken per jaar. 

Tel hierbij de opbrengsten van de wasmuntjes en de logeerkamers / berging (volgens de bewonerscommissie zou dit richting de € 10.000,- / jaar zijn), die overigens nog steeds verdwijnen in de ‘pot van de BC’ in plaats van vermindering op de jaarlijkse afrekening servicekosten(!), dan kom je al snel tussen de 15 tot 20 duizend Euro per jaar uit. En zeker als je bedenkt dat hier niet de verkoop in zit van consumpties, activiteiten van feestjes, verhuur van de ruimte, enz..

 

Met betrekking tot het nog steeds innen van de opbrengsten wasmunten en logeerkamers(berging) vraagt menigeen zich af: Wat gebeurt er met deze opbrengsten?

Eerder heeft de Woonbond al aangegeven “dat de BC geen enkele grond heeft waarop zij menen recht te hebben op deze opbrengsten”. Ook het argument dat de BC BBQ’s enz voor de bewoners financiert met deze opbrengsten is niet steekhoudend. Overigens, de bewoners die ik gesproken heb, hebben aangegeven dat zij altijd een eigen bijdrage hebben betaald varierend van € 12,50 tot € 17.50 pp, wat inhoudt dat hun bijdrage alleen al kostendekkend is!
 

Dus samenvattend gaat er nogal wat geld om binnen de commissie Toutenburgh waarvan niemand weet waar dit dan aan besteed wordt. By the way, een bizar argument kwam onlangs voorbij dat de BC, ja schrik niet:

‘de minder bedeelden onder ons’
tegemoet komt
en hen financieel bijstaat..?!?

Gelooft u het? Dat er andere ‘praktijken’ gebeuren is niet alleen bij ons, maar ook bij WZN bekend…

 

 

Ad 3 Woonzorg Nederland als ‘mooipraters’

 

Zoals de meeste bewoners weten, zijn wij ruim 20 maanden in gesprek geweest met WZN, startende op 3 september 2019 waarin ik uiteenlopende zaken gemeld heb bij WZN en ingediend heb als klachtenreeks. 

Vele gesprekken zijn gevoerd, aanleveren van feitelijke informatie, vastleggen van verklaringen, zo goed als elk moment in verslagen opgenomen, enz., met als ‘uitkomst’ een facilitering van verkiezingen (lees LEGITIMERING!) begin 2021 door WZN, nota bene met een club zgn “aftredende bestuurders” waarvan men twijfels / geen vertrouwen had of deze wel de meerderheid vertegenwoordigden van de bewoners! En dat niet alleen, een saignant detail deed zich al voor einde 2019 waarin dhr. Roza (als destijds zittende BC-voorzitter dé spil in tal van zaken die niet door de beugel konden, lees hier nogmaals mijn uitleg van mijn uitgedeelde enquetebrief) voorzitter werd van het LHP. Hoe verzin je 't..?

 

Gedurende dit traject zijn door WZN toezeggingen gedaan, niet alleen mondeling, ook schriftelijk. Ja zelfs werd er gecommuniceerd vanuit het niveau van clustermanager (febr. 2021), ik citeer

 

  •  dat er goede en constructieve gesprekken gevoerd zijn, 

  • veranderingen m.b.t. de opbrengsten wasmunten/logeerkamers (berging) zal binnen zeer korte termijn gaan gebeuren want WZN wil stappen maken en voor een snelle oplossing gaan 

  • Er zijn mooie stappen gemaakt voor een positieve en opbouwende samenwerking 

  • ook zijn er diverse afspraken gemaakt rondom rollen/taken en beheer. 

  • Wij zullen binnenkort nog een brief naar de bewoners sturen om hierover te informeren (2mei 2021). 

 

In het telefonisch contact met clustermanager a.i. D. Pasanea op 26 febr 2021 heb ik zeer duidelijk kenbaar gemaakt dat WZN de bewoners niet serieus neemt, op deze manier geen draagvlak van vertrouwen creëert, bewoners het gevoel hebben bij de neus genomen te zijn door WZN en dat zij als mooipraters telkens weer heel veel woorden gebruiken, maar weinig tot geen daden tonen.... 

En voordat u als lezer meent dat ik nogal ‘zuur’ reageer: Daar is geen sprake van!

Wederom doe ik een poging om de feiten op tafel te leggen en u als lezer op een juiste manier te informeren. Meerdere malen heb ik bezoekers van mijn blog uitgenodigd die menen het tegendeel te kunnen bewijzen, deze aan te dragen cq als reactie onder elke post in te brengen. De praktijk laat zien dat tot op heden niemand zich gemeld heeft… 

Conclusie:
Ik mag vanuit mijn bescheiden mening concluderen dat we te maken hebben met zgn ‘mooipraters’, dat zijn zij die praten om te praten en daarbij een té gunstige voorstelling voorhouden die zij niet kunnen waarmaken, ook wel vleierijen genoemd. 

Een bevestiging van mijn uiteenzetting is kort maar krachtig samengevat in deze reactie van 20 september j.l., klik hier.  

Tenslotte is er ook al een volgende post in de maak die gaat, je snapt 'm al, over de brief van de 'huurderscommissie Toutenburgh' en hun manier van "verantwoording afleggen' naar ons als bewoners. En menig bewoner heeft al geconstateerd dat ook nú weer tal van feiten verdraaid zijn, sprake is van misleiding, vinger wijzen, enz., enz..Lees deze reactie maar eens.


PS Voor de nieuwe bezoekers van mijn blog die willen weten waar gaat dit over, lees deze post eerst even en de resumé van juli 2020


PS1 Geplaatst per 21 sept 2021

Voor de kandidaat bewonersconsulent die geinteresseerd is in deze vacature; als Woonzorg Nederland noemt "een mensen-mens" dan staan de huurders van wooncomplex De Toutenburgh te Emmeloord u graag te woord over alle perikelen in ons complex.

 





Disclaimer: Tenslotte hecht ik er  waarde aan om aan te geven dat welke uiting / actie mijnerzijds dan ook, nooit en te nimmer gericht is op mensen persoonlijk, dus ook nooit om mensen te beschadigen, buiten spel te zetten, enz.. Daarnaast geef ik te kennen dat, mocht ik onjuist zaken benoemen en/of weergeven, ik open sta voor aanvullingen en/of correctie.



 


25 opmerkingen:

Anoniem zei

Heel goed verwoord Paul, dank voor al jouw inzet! Weet dat vele bewoners gezien hebben wie je bent en wat je allemaal voor de bewoners doet.
Marjolein

sjonnie sjedow zei

waarom conformeert WZN zich nog steeds op een mondelinge afspraak ergens uit 2014 en weigert te handelen volgens de voorwaarden zoals WZN zelf stelt, dus dat ook deze opbrengsten terug moeten gaan naar alle bewoners via de verrekening van de servicekosten?

Anoniem zei

Waarom houdt woonzorg de uitslag van de woonbondonderzoek heimelijk achter? Ook nu weer misbruikt deze commissie de uitslag ervan. Haal dat rapport uit de la en maake het openbaar.

Anoniem zei

Goed omschreven Paul!

Anoniem zei

Wim is witte vloerbedekking aan t verdelen; uit welke woning hebben ze die gehaald? Hobbe mocht ook een stukkie hebben

Anoniem zei

De dames van de ac

https://www.youtube.com/watch?v=w-HCDjPjPDU

Anoniem zei

Als blijkt dat die voorzitter zichzelf gefinacierd heeft dan breekt de pleuris uit

Bolle Wim

Anoniem zei

Vraag Maria Wendels maar eens wat zij voor ervaringen heeft met R. Roza, die kan nog wel een boekje over hem open doen. Zij staat nu in de Noordoostpolder omdat zij zich al jaren hard maakt voor de bewoners met een minimale beurs met haar Stichting Samen Zijn We er Voor Elkaar
Tineke

Anoniem zei

Het is aljaren bekend dat zhun eigen drankverbruik financieren

Anoniem zei

Geschiedenis die bewaarheid wordt.
De cirkel is rond!
Deze complexiteit van verhoudingen is te wijten aan de willekeur van leidinggevenden die komen en gaan.
Er is een gezegde het zijn net meeuwen ,ze komen ,ze schijten de boel eronder ,en verdwijnen vervolgens.
Maar dan komt het ,alle beloftes en verbeteringen verdwijnen als lucht .
Het is dan ook schandelijk dat dan mensen hiervan misbruik maken om zichzelf belangrijk te maken terwijl er ook ongewenste omgangsvormen ontstaan.Zie de dominante wraakzuchtige houding van de dhr.Roza met alle verschillende escapades.
Het gehele complex zit in een wurggreep.
Woonzorg dient zich proffesioneler te profileren met oprechte excuses en terstond correct ieders zijn belang te vertegenwoordigen.
Immers iedereen draagt bij aan de ontspanningsruimten

sjonnie sjedow zei

En er is wederom een vacature bewonersconsulent voor de Toutenburgh

https://www.werkaanwonen.nl/vacature/bewonersconsulent-regio-emmeloord-36-uur-p-w-2/

Anoniem zei

Vacaturebeschrijving
Huurders staan bij ons centraal. Dat snap jij als geen ander. Al onze huurders hebben hun eigen verhaal en jij gaat daar als Bewonersconsulent zo menselijk mogelijk mee om. Dankzij jouw luisterend oor en inlevingsvermogen, voelen onze huurders zich bij jou gehoord én geholpen.

Sorry woonzorg, maar zo'n beschrijving schiet bij mij als huurder totaal in het verkeerde keelgat.

Anoniem zei

Geloofwaardigheid WZN.
Wederom een vacature???
Kan iemand mij helpen tellen.
Weer iemand paaien, invloed uitoefenen en... weg treiteren.
Hoeveel bewonersconsulenten nog, voordat ogen bij WZN open gaan.
Huurders gehoord worden en centraal staan?
Vanwaar dan zoveel angst en onderdrukking in complex Emmeloord
Welkom in de soap Toutenburgh Emmeloord!

Anoniem zei

Bron /knipsel vacature
==========================
Wie jij bent
Allereerst: je woont in het gebied rond Emmeloord want daar liggen de locaties waar jij gaat werken. Verder ben je een organisator met veel talenten: je bent inlevend tijdens gesprekken met bewoners, maar blijft realistisch. Je hebt een positieve basishouding, maar je weet hoe je het woord ‘nee’ moet gebruiken. Je hebt de juiste mate van verantwoordelijkheidsgevoel, werkt heel goed zelfstandig en weet juist te prioriteren. Onze doelgroep kan mondig zijn, geen probleem voor jou, want je staat stevig in je schoenen en je kunt goed communiceren. Je bent in staat om buiten vaste patronen te denken en werken, krijgt energie van veranderingen en je bent een echte teamspeler.
========================================================================================================
Commentaar;
Een organisator met vele talenten vraagt men .Hoe kan men organisator zijn of worden wanneer gemangeld wordt door verschillende partijen?
Het mandaat als bewonersconsulent is zo ruimhartig in de belevingswereld dat men zich vergist De werkelijkheid is je bent of wordt een onderdee(marionet )van een boekhoudkundige invulling.
Inlevend moet men zijn maar welk realisme streeft men na?Transparantie is ver te zoeken o.a. te herleiden uit dit blog en de voorgaande geschiedenis .Als de servicekosten door de organisatie in de basis correct zou worden vastgesteld dan kom je als bewonersconsulent nooit in de gevarenzone tussen mondige maar ook intelligente bewoners.Men vergeet dat de doelgroep ook gewerkt en geleerd heeft.Deze ontkenning is een kenmerk van minachting en schadelijk voor de verhoudingen.
Buiten je vaste patronen werken is een breed begrip die te pas en te onpas tegen je gebruikt kan worden en dat men dat ook niet nalaat.
Dus dat stevig in je schoenen staan betekent geharnast als teamspeler te staan, tegen verschillende invloeden.Controversiële toestanden zijn dan ook bij schering en inslag

.Een schaap met de vijfpoten zoekt men ,die soms ook zijn geweten nog eens kwijtraakt .

Anoniem zei

Huurders die staan voor eerlijk en transparantie.
Worden in de vacature aangemerkt als MONDIG!
Benieuwd hoe WZN zichzelf neerzet.
Leugen op leugen, huurders zoet houden met binnenkort krijgen jullie uitleg.
Vergeten erbij te plaatsen in welk jaartal dit gaat plaats vinden.
Welkom nieuwe bewonersconsulent[e]
Hoelang houd u zich staande?
Ter informatie: eerlijke personen houden niet lang stand.
En verdwijnen met een burn-out!

Anoniem zei

Inderdaad een burn-out achtige klachten is een fenomeen die in de Toutenburgh geschiedenis een rode lijn is verworden, althans men bracht beheerders en bewonersconsulenten deze schade toe.
Nu kunnen we dat gauw bagataliseren door het bij het individuen te leggen ,alleen hier is iets anders aan de hand.
Het is verontrustend dat W.Z.N. nog steeds zich niet realiseert dat fundamenteel de functie van de vroegere beheerders en de huidige bewonersconsulenten verkeerd in de arbeidsrelatie is geplaatst.
Dat je als bewonersconsulent je eigen arbeid cq. productie en gedragingen en beleidswerk zo moet verantwoorden aan bewonerscommissies is controversieel .
Juist omdat je als werknemer aangenomen wordt door Woonzorg Nederland en in een mechanisme geplaatst wordt met beoordeling-functioneringsgesprekken.
Daar komt nog bij dat de verantwoordelijkheid van de servicekosten ook nog eens op het bordje komt te liggen van een bewonersconsulent.
Wie is nu de echte Werkgever???Die ook ook een verplichting heeft zoals goedwerkgeverschap!!
Trouwens je doet het dan ook nooit goed als de boekhouding en de verdeelsleutels van de servicekosten op hoofdkantoor in grote lijnen gecreëerd worden.
Daardoor worden productieve empathische bewonersconsulenten gemangeld en ziek!!
Of nemen de biezen, wat ook logisch is

Anoniem zei

sinds wanneer wordt het logeer appartement gratis aangeboden activiteitencommissie?

Anoniem zei

hey roza, jij hebt toch maria wendels met haar gratis soep uit de toutenburg gegooid onder bedreiging van advocaat en ben toen later zelf soep ga make mischien kun je van haar wel een paar liter soep gratus krijge
https://denoordoostpolder.nl/artikel/1179351/achthonderd-porties-discosoep-gered-van-de-kliko.html?fbclid=IwAR2QqnE9JnTI4jtCL61FAO6u-Q3RxmIcgWoqs2WtAuej55fm0eUN2cPy5II

Anoniem zei

Paul, kun je uitzoeken of het klopt dat bewoners geen toegang meer hebben tot de gemeenschappelijke ruimte op basis van medische gronden? Er zijn signalen dat na 25 sept. bewoners geweigerd worden.? En wat gaat Woonzorg daaraan doen als huurders het gebruiksrecht van andere huurders van een gemeenschappelijke ruimte gaat ontzeggen!

Anoniem zei

en ook nog ens 2,50 vragen voor de niet bewoners met schilderclub?

sjonnie sjedow zei

Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.

Exact als alle voorgaande consulenten, want Woonzorg staat centraal en niet de huurders!

Anoniem zei

Hoogmoed ?Adviserend ?Zoekend, alweer naar nieuwe bestuursleden??Zie op de site van LHP, de overmoed en hooghartigheid spreekt boekdelen.De verbeelding dat de LHP van Woonzorg ((Dhr.Roza)) de regering adviseert.Om in verschillende overleg structuren te willen, kun je afvragen wat is hier gaande.
Nog even dan hebben we ook een nieuwe premier 😂🤣

/Bron :knipsel nieuwsbrief LHP Woonzorg Nederland
De externe contacten zijn uitgebreid en verdiept. De samenwerking met De Woonbond wordt verstevigd en het LHP is uitgenodigd plaats te nemen in de zogenaamde ‘Grote 10’. Dit zijn de tien grootste huurdersvertegenwoordigingen in Nederland. Zij adviseren de directie van de Woonbond in haar beleid naar AEDES en het ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties. Misschien een vreemde combinatie, maar sinds acht jaar valt volkshuisvesting onder dit ministerie

Anoniem zei

Nog een schot voor de boeg.

Wist u ,dat het landelijke huurdersplatform Woonzorg Nederland geheel niet transparant is.
Kijk naar de site de verslagen zijn niet meer op to date met als excuses de privacywetgeving. Ook hierin kan men een verkorte versie uitbrengen, dus een valse excuses .
Tevens de agendapunten staan onder constructie. Zodra de agendapunten weer beschikbaar zijn zal het LHP deze weer publiceren.
Merkwaardig om zo verstoppertje te spelen.

Anoniem zei

Advies van de Woonbond met betrekking tot de gederfde opbrengsten voor Paul c.q. de bewoners van de Toutenburgh te Emmeloord:

Vraag voorleggen aan WZN of er wel een juiste overeengekomen verdeelsleutel geweest is met elkaar, want klopt het volgende:

Je betaalt servicekosten, oa betaal je als huurder mee aan het verbruik van oa de faciliteit wasserette, echter je maakt hier geen gebruik van terwijl andere bewoners dit wel doen en hiervoor per wasmunt € 1,- betalen, echter deze opbrengsten zijn afgelopen 10 jaren niet terug gevloeid. Dit betekent niet alleen dat elke niet gebruiker van deze faciliteit, wel moet mee betalen aan het verbruik, onderhoud ervan enz, maar ook zij die hiervoor wel wasmuntjes betalen, alsnog in de jaarafrekening servicekosten.

In de jaarafrekening zien we sinds 10 jaren hiervan niets terug. Aan WZN dus de vraag of dit juist is. Als dit namelijk wel in de borchure servicekosten staat als bijvoegsel van de huurovereenkomst en WZN zich hieraan niet houdt, dan kun je ter toetsing een procedure opstarten bij de huurcommissie. Aansluitend doen zij hierover een uitspraak waarin zij zullen kunnen stellen dat dit in het verleden zo ontstaan is, maar hierin geen goede overeengekomen verdeelsleutel gehanteerd is en dat dit terug betaald moet worden. Hierop aansluitend moet WZN dit verrekenen en dus iedereen gaan compenseren.


WZN-bestuursvoorzitter Cees van Boven heeft per brief laten weten dat zij de opbrengsten van logeerkamertjes, logeerappartement en wasmunten terug zouden draaien, dus zij bevestigen dat deze jarenlange constructie fout geweest is. De bewoners van de Toutenburgh hebben in deze dus een sterke juridische positie, los van het feit dat dit nog steeds niet gebeurd is alsook niet terug verrekend is in de jaarafrekening servicekosten.

Volgens de Woonbond kan de specificatie van de algemene afrekening servicekosten (dus ook elektriciteitsverbruik, waterverbruik, onderhoud) door de bewoners bij WZN gewoon opvragen. Hierin moet dus een omrekening gemaakt worden, dus elke euro in verbruik en opbrengst moet WZN inzichtelijk maken.

Anoniem zei

De Woonbond heeft de volgende punten vanuit het onderzoek in 2020 gerapporteerd richting de verhuurder Stichting Woonzorg Nederland:

* De beïnvloeding / intimidatie / chantage, enz. van de bewonerscommissie die via verschillende wegen bij de Woonbond binnenkwamen zijn onacceptabel en duidelijk over een grens gegaan. Woonzorg had alleen al hierop moeten acteren.

* Een juridische toetsing moet plaatsvinden over de handel en wandel van de bewonerscommissie en verhuurder.

* Het onderzoek behelsde een toetsing aan wet- en regelgeving, maar ook op normen en waarden met als centrale vraag of het zittende bestuur nog wel in staat is om alle bewoners te vertegenwoordigen.

* Er bestaat een duidelijk disbalans op alle vlakken. Woonzorg is 100% verantwoordelijk om hierop de juiste beslissingen te nemen.

* Het onderzoek is gedaan in opdracht van Woonzorg Nederland, echter het belang van de bewoners staat centraal, niet die van de bewonerscommissie. De bewoners hebben 100% recht op een goede bewonerscommissie en dat is het uitgangspunt van het onderzoek.

* Het zittende bestuur is niet conform de Overlegwet gekozen cq zit veel te lang en verhuurder tolereert en faciliteert dit.

* Het zittende bestuur is dan ook niet gelegitimeerd volgens wet- en regelgeving onder het huidige voorzitterschap, noch als adviseur. Het is en blijft saillant dat er blijkbaar een combinatie met het LHP-voorzitterschap mogelijk is. Dit doet geen recht aan de bewoners die vertegenwoordigd moeten worden. Woonzorg Nederland heeft ook dit getolereerd.

Conclusie mag getrokken worden dat de belangen van het LHP en van de verhuurder zwaarder wegen dan de belangen van de bewoners.

De bewonerscommissie kan zich niet vinden in de conclusies en adviezen van het rapport en noemt dit zeer vooringenomen, subjectief, vol van persoonlijke meningen, onwaarheden en zelfs smaad.