dinsdag 16 januari 2024

Veiligheid Wooncomplex Toutenburgh

 Via deze blog wil ik u als bewoner informeren over een incident wat zich voorgedaan heeft op zondag 7 januari 2024, de daarop gedane melding bij politie en het onderstaande mailbericht met vragen hierover aan Woonzorg Nederland.

Aansluitend heb ik ook het WZN-antwoord van vandaag, dinsdag 16 januari 2024,  mogen ontvangen, zie onderaan dit bericht.

Overigens, de reden waarom ik dit via deze blog deel, is dat de ervaring leert dat de meeste bewoners niet of nauwelijks op de hoogte zijn rondom hun (brand)veiligheid, noch weten wat te doen als onveilige situaties plotseling gebeuren. 

Primair wil ik dan ook de hoop uitspreken dat deze informatie meer duidelijkheid verschaft over de status quo rondom (brand)veiligheid.


In tekst luidt het bericht als volgt:

Emmeloord, maandag 8 januari 2024

Goedemorgen,

Naar aanleiding van een incident op zondag 7 januari 2023 heb ik de volgende melding gedaan bij politie:

Rond 14.50 uur trof ik een drietal onbekende jongens aan in het trappenhuis op de 1e etage, ervan uitgaande dat zij via de centrale entree binnen gekomen zijn. Omdat zij  afwijkend reageerden op mijn vraag wat hen bracht in ons wooncomplex, heb ik hen gevolgd en gezien dat zij zich begaven naar de achtste etage en vervolgens brandend vuurwerk naar beneden gooiden. Aansluitend telefonisch de politie hiervan op de hoogte gebracht, helaas werd ik door hen pas na 30 minuten gebeld en waren de 'ongenode gasten' via de nooduitgang aan de westzijde gevlucht.

Door dit terugkerende gegeven (reeds eerdere meldingen gedaan) komt de veiligheidsvraag wederom naar voren: In hoeverre zijn wij als huurders deugdelijk beschermd tegen onbevoegden die ons complex binnendringen? Niet alleen in onze persoonlijke veiligheid, maar ook in bovenvermelde situatie de brandveiligheid. Het ligt voor de hand dat wanneer het brandende vuurwerk in het portaal zelf was ontploft, het risico van brandgevaar serieus aanwezig is.

Daarnaast kwam deze ochtend een volgende reactie op de Toutenburgh blog binnen, zie deze weblink. De gestelde vragen rondom brandveiligheid heb ik deze ochtend ook voorgelegd bij De Obelisk 

Daar wij van mening zijn dat u als verhuurder verantwoordelijk bent voor de (brand)-veiligheid van ons als huurders, heb ik de volgende vragen:

  1. Is er een calamiteitenplan en zo ja, is deze bij alle (minder mobiele) bewoners bekend  
  2. Wanneer is de laatste algemene brandoefening geweest in de Toutenburgh
  3. Klopt het dat bij mogelijke brand er geen automatische melding naar de brandweer gaat maar alleen brandmelders afgaan en branddeuren zich sluiten
  4. De centrale afzuiging niet automatisch stopt bij calamiteiten buitenshuis waarbij mogelijk giftige gassen vrijkomen
  5. De functie van de dieselaggregaat die normaliter elke maand gecheckt zou moeten worden echter afgelopen jaar niet uitgevoerd is (verklaring van onderhoudsmonteur)
Mag ik Woonzorg Nederland vragen op dit mailbericht te reageren en de bewoners integraal te beantwoorden opdat iedereen duidelijk en volledig geïnformeerd wordt?

Bij voorbaat dank.

 Het antwoord van Woonzorg Nederland is als volgt: 

In tekst luidt dit als volgt:

Goedemorgen meneer Geeve,

 

Fijn dat u een melding heeft gedaan over de ongenodigde gasten bij de politie. Goed om dit te blijven doen mocht dit probleem zich opnieuw voordoen.

 

Onderstaand is per vraag het antwoord bijgevoegd:

  1. Is er een calamiteitenplan en zo ja, is deze bij alle (minder mobiele) bewoners bekend
    Bij zelfstandig wonen worden de bewoners geacht om op eigen kracht uit het gebouw te kunnen vluchten. Woonzorg Nederland zorgt er samen met de bewoners voor dat de vluchtwegen op een juiste en veilige manier gebruikt kunnen worden.
  2. Wanneer is de laatste algemene brandoefening geweest in de Toutenburgh
    Het is niet verplicht om brandoefeningen te organiseren. Het is wel belangrijk dat er onder de bewoners bekend is wat te doen bij brand. Hier zal ik in samenspraak met de huurderscommissie en eventueel de brandweer invulling aan geven door middel van een extra nieuwsbrief of een bijeenkomst.
  3. Klopt het dat bij mogelijke brand er geen automatische melding naar de brandweer gaat maar alleen brandmelders afgaan en branddeuren zich sluiten
    Dit is correct. Voor een zelfstandig wooncomplex voldoet dit aan de wet.
  4. De centrale afzuiging niet automatisch stopt bij calamiteiten buitenshuis waarbij mogelijk giftige gassen vrijkomen
    De centrale afzuiging blijft inderdaad doorgaan en zuigt lucht en hierbij dus ook rookgassen af. Als er al giftige gassen zijn worden deze afgezogen.
  5. De functie van de dieselaggregaat die normaliter elke maand gecheckt zou moeten worden echter afgelopen jaar niet uitgevoerd is (verklaring van onderhoudsmonteur)
    Deze wordt de afgelopen maanden iedere maand aangezet door de bewonersconsulent van de Toutenburgh. Er wordt onderzocht of het een mogelijkheid is om de inspectie maandelijks door een externe partij te laten uitvoeren.


Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd en wens u een prettige dag toe.


Met vriendelijke groet,

 

Nadia Brand

Bewonersconsulent



Het ligt voor de hand dat de gegeven antwoorden ook weer vervolgvragen oproept, mocht dit zo zijn, spreek mij erop aan en/of laat hier een reactie achter. Bij voorbaat dank.


Dhr. Paulus Geeve


UPDATE: 1 maart 2024

Het onderwerp veiligheid blijkt ook digitaal
spraakmakend te zijn.



PS: Reacties zijn hier terug te lezen.


PS1: De reden waarom ik dit met u deel is u nader te informeren over onze veiligheid met als doel, mocht de situatie zich ooit voordoen, dat u bewust bent wat u moet doen om uw veiligheid te borgen en er geen paniek en/of onduidelijkheid zal zijn.





Disclaimer: Tenslotte hecht ik er  waarde aan om aan te geven dat welke uiting / actie mijnerzijds dan ook, nooit en te nimmer gericht is op mensen persoonlijk, dus ook nooit om mensen te beschadigen, buiten spel te zetten, enz.. Daarnaast geef ik te kennen dat, mocht ik onjuist zaken benoemen en/of weergeven, ik open sta voor aanvullingen en/of correctie.






39 opmerkingen:

Anoniem zei

Is er een calamiteitenplan en zo ja, is deze bij alle (minder mobiele) bewoners bekend
Bij zelfstandig wonen worden de bewoners geacht om op eigen kracht uit het gebouw te kunnen vluchten. Woonzorg Nederland zorgt er samen met de bewoners voor dat de vluchtwegen op een juiste en veilige manier gebruikt kunnen worden.

REACTIE//. Wist u dat Woonzorg Nederland het zelfstandig wonen te pas en onpas gebruikt om zich onthouden van verantwoordelijkheden immers het complex is gerealiseerd met als doel beschermt wonen.Trouwens de doelgroep is duidelijk omschreven in de toelating van deze stichting met als gevolg dat men een uitzonderingspositie positie inneemt in de maatschappelijke verantwoordelijkheid.Dus weet men dat deze verantwoordelijkheid voor deze stichting verder gaat dan alleen zelfstandig wonen immers het is geen gewone woningstichting.Sorry voor de platvloerse uitdrukking men is de boel aan het bedonderen!//

Wanneer is de laatste algemene brandoefening geweest in de Toutenburgh
Het is niet verplicht om brandoefeningen te organiseren. Het is wel belangrijk dat er onder de bewoners bekend is wat te doen bij brand. Hier zal ik in samenspraak met de huurderscommissie en eventueel de brandweer invulling aan geven door middel van een extra nieuwsbrief of een bijeenkomst.
REACTIE// Oefeningen werden gehouden omdat de Toutenburgh één van de weinige gebouwen met hulpbehoevende ouderen gesitueerd was en nu nog.Tevens de samenhang van het ontbreken althans niet in de Noordoostpolder van een blus-evacuatie voertuig voor het hoogste complex de Toutenburgh.Ook de samenhang bij eventuele evacuatie gebruik van de liften / noodaggregaat/ stijg blusleidingen op de verdiepingen werden gesimuleerd om ook gebreken te controleren.//

Klopt het dat bij mogelijke brand er geen automatische melding naar de brandweer gaat maar alleen brandmelders afgaan en branddeuren zich sluiten
Dit is correct. Voor een zelfstandig wooncomplex voldoet dit aan de wet.
REACTIE//
Inderdaad klopt deze wetgeving voor zelfstandig wonen.Ook hierin is Woonzorg Nederland dubbel in zijn verantwoordelijkheid immers de organisatie staat met uitzondering voor senioren huisvesting.Woonzorg Nederland maakt het dan ook erg bont om zelfstandigheid zo uit te leggen dat het hen zo uitkomt.Zelfstandig wonen is niet het zelfde met allerhande lichamelijke gebreken wonen zonder erop toe te zien dat bij gecentraliseerde huisvesting van hulpbehoevenden niet geanticipeerd wordt.//
Zeer kwalijk om zo zelfstandigheid uit te leggen//

De centrale afzuiging niet automatisch stopt bij calamiteiten buitenshuis waarbij mogelijk giftige gassen vrijkomen
De centrale afzuiging blijft inderdaad doorgaan en zuigt lucht en hierbij dus ook rookgassen af. Als er al giftige gassen zijn worden deze afgezogen.
REACTIE//
Een dergelijke beantwoording is echt teleurstellend juist omdat een ventilatiesysteem brandversnellend kan werken als rookgaskanaal.Een schoorsteen met een aanjager hoe gek kun je het bedenken!//


De functie van de dieselaggregaat die normaliter elke maand gecheckt zou moeten worden echter afgelopen jaar niet uitgevoerd is (verklaring van onderhoudsmonteur)
Deze wordt de afgelopen maanden iedere maand aangezet door de bewonersconsulent van de Toutenburgh. Er wordt onderzocht of het een mogelijkheid is om de inspectie maandelijks door een externe partij te laten uitvoeren.

REACTIE// Bij deze voorziening hoort een calamiteiten plan immers wie bewaakt wie om de samenhang te bewaken brandstof en functionaliteit en evacuatie. Of komt men pas in actie bij de evaluatie als er iets voor heeft gedaan?//

Anoniem zei

Om over na te denken:
Waarom zijn er afgelopen jaren zo veel vrijwilligers vertrokken uit de bewonerscommissie? Stemt dat niet tot nadenken bestuur? Zeker nu ook bestuursleden met ruzie vertrokken zijn? Loop alles nu in de 'soep' omdat anderen de lakens uitdelen.

Janneman

Anoniem zei

Conclusie: senioren worden bij Woonzorg qua veiligheid aan hun lot overgelaten?

Anoniem zei

Woonzorg heeft in Emmeloord ervaring met branden want seniorenwoningen Diemenhof heeft in 2005 en 2018 interne branden meegemaakt dus zou je denken
dat ze ervan geleerd hebben?

Sjonnie Sjedow

Anoniem zei


Als getuige van een binnen brand in de Toutenburgh 59 in de douche is ternauwernood de brand geblust bij het ventilatiesysteem en was de beheerder er net op tijd bij met risico’s voor zijn eigen leven i.v.m. de sterke rookontwikkeling.
De visuele cirkel is rond de behoefte naar veiligheid,bescherming,toezicht en empathie in persoonlijke benadering blijkt samengevat in zelfstandig wonen.Deze benadering in de stelling zelfstandig wonen geeft Woonzorg Nederland schimmige en raadselachtige signalen af .Duidelijk een wassen neus in vergelijk met waar de organisatie als seniorenhuisvester eerder voor stond. Trouwens het is ook merkwaardig dat het z.g.n. beschermde wonen in de marketing van Woonzorg Nederland veelvuldig werd en wordt gebruikt maar inhoudelijk in de uitwerking in de praktijk er niets meer van waar maakt.
Immers de bewonersconsulent heeft duidelijk niet meer de lokale bewakende rol in een complex of aanverwante woningen en gebouwen.Deze rol is verdwenen in de jaren 2010 -2012 terwijl men deze tussen vorm van wonen nu weer elders weer invoert.Het is ook wrang waar te nemen nu de geschiedenis zich herhaalt dat de roep naar toezicht en beschermd wonen stelselmatig om de hoek komt kijken.Dat de grootste seniorenhuisvester van Nederland zich zo professioneel profileert is beschamend en waar te nemen dat kennis en ervaring verkwanseld is .Juist omdat de roep en behoefte van de bewoners en de maatschappij een vorm van beschermt wonen terug verlangen.
Trouwens het gebrek van een tussen vorm in de ouderhuisvesting met toezicht blijkt een behoefte ,daarom is het onbegrijpelijk dat Woonzorg Nederland zich niet laat horen als professionele seniorenhuisvester en geen leidende rol op zich neemt.

Anoniem zei

Tips en tops ?

Hoe veiligheid ter discussie komt met gevolgen. Zoek op Google en zie de resultaten hoe minder mobiele bewoners bij Woonzorg Nederland bejegend worden.Een kleine selectie………


https://www.at5.nl/artikelen/218309/brand-in-flat-aan-slotermeerlaan-woningen-onbewoonbaar
https://www.gld.nl/nieuws/2100038/fouten-bij-bouw-flat-nijmegen-maar-niemand-vervolgd-voor-fatale-brand
https://www.omgevingsweb.nl/wp-content/uploads/po-assets/815231.pdf

Anoniem zei

Wist u dat de balkons officieel een vluchtroute is en dat de afscheidingswandjes en attributen op de balkons geen belemmering mogen geven om te vluchten.

Anoniem zei

In de RI&E brengt een werkgever alle arbeidsrisico's binnen het bedrijf in kaart volgens de arbowetgeving een dergelijk document is een onderdeel van het arbobeleid in het bedrijf.
Het is dan ook verbazend en verwarrend dat dergelijke voorwaarden blijkbaar geen effecten behoren te hebben op het personeel werkend in de complexen. Tevens duid ik ook op het externe personeel die ook risico’s lopen in een complex.
Zelfs de interne verhuur aan bedrijven is een leemte in de veiligheidsanalyse .

Anoniem zei

Is een risico inventarisatie & evaluatie verplicht voor wooncomplexen?

Voor bedrijven en organisaties lijkt mij dit voorhanden omdat er sprake is van gebruik van personeel. Wooncomplex Toutenburgh wordt wel zakelijk verhuurd aan bedrijven echter primair is woongebruik.

Janneman

Anoniem zei

Reactie op Janneman
Inderdaad dat het een woongebouw betreft wel kun je afvragen waar ligt de grens voor een Risico Inventarisatie & Evaluatie omdat er juist allerlei activiteiten op het arbeidsvlak plaatsvinden.
Daarom heb ik deze arbowetgeving onder de aandacht gebracht er zit enige hypocrisie in verschillende opvattingen in veiligheid.
Het is verontrustend te stellen om nu de uitvlucht te zoeken in het expliciete wonen terwijl er op allerlei wijze werknemers en werkneemsters werken in het complex.
Zowel voor het eigen personeel en externe heeft men zeker ook verantwoordelijkheid.Men zou eens een onderzoek kunnen doen hoeveel arbeidskrachten in het complex per dag vertoeven.
Neem o.a. ook de zenders op het dak een ingewikkelde materie ,wie bepaald of je in die omgeving gezond kan wonen en werken?
Zo zijn er nog vast nog meer aspecten die zorgen geven in veiligheid bij brand.
Daarom kun je afvragen waarom zijn bewoners minder waard in deze cyclus van veiligheid en risico’s?

Sjonnie Sjedow zei

Een vereniging verleent zijn bestaansrecht aan het draagvlak die het heeft van de leden want zonder leden kan een vereniging niet bestaan.

Als de Gezelligheidsvereniging Bewonerscommissie Toutenburgh (kamer van koophandel) zelfs vanuit het bestuur al leden weglopen en er nul animo is om er deel van te zijn dan moeten er toch alarmbellen gaan rinkelen, of niet dan?

En daarbij noemen zij zich wel een vereniging maar dat zijn zij niet, luister niet wat ze zeggen maar kijk wat ze doen en wat er gebeurt

Anoniem zei

Ja Sjonnie Sjedow de meesten bwoners komen niet meer in de verbinding ga maar vragen waarom je ga schrikken

Anoniem zei

en hoeveel zijn met ruzie weggegaan?

Anoniem zei

Het bestaansrecht van dergelijke ontmoetingsruimten valt en staat bij een open en transparante boekhouding ( zonder winstmarges)en oprechte eerlijke bewoners zonder voorkeur en uitsluitend met de veiligheid dat privé ook privé is.
Dat drank geen smeermiddel zou moeten zijn om gezelligheid te creëren en dat men elkaar vrijlaat en er geen claimcultuur ontstaat.
Vooral als men ziek of kwetsbaar is lijkt het net of de hyena’s klaar staan om een prooidier te verschalken om dwangmatige rollenpatronen af te dwingen.Het is zo leuk,kom toch eens langs !
Deze ervaring uit de praktijk heb ik al 40 jaar inmiddels gadegeslagen en vervolgens vallen er slachtoffers met zeer gekwetste zielen.
Jammer dat een organisatie de verhuurder dergelijke zaken nalaat ( beschermingsdocument voor bewoners)om constructief tot een gedegen start document te komen voor beleid ,boekhouding,privacy om een ontmoetingscentrum te beheren.

Anoniem zei

En volgens de algemene voorwaarden van Woobzorg Nederland zelf behoren de opbrengsten van de wasmunten voor 100% terug te vloeien naar de verhuurder zodat dit in de jaarrekening in mindering gebracht kan worden op de servicekosten maar met GOEDKEURING van Woonzorg in de zakken verdwijnt van deze niet transparante bewonerscommissie. Snap je hoe gezellig deze vereniging dan is? Als dit geen diefstal is wat dan wel?

Anoniem zei

Reactie op het bovenstaande…..
Gek dat deze regeling met zeepmunten zo ongeveer vanaf 2012 nog merkwaardig geregeld is vooral omdat het elektra van de wasserette en het onderhoud van de wasdrogers, wasmachines ,centrifuge en vernieuwing van de machines wel in een omslagregeling wordt doorbelast aan de bewoners.
Zo kun je iedereen in het ooitje nemen als Bewonerscommissies gepaaid worden met smeergelden die boekhoudkundig in de algemene pot horen.Zo ook de inkomsten van GSM masten hoe staat dat in verhouding voor alle bewoners. Het effectief gebruik van de centrale ontmoetingsplaats door een selecte groep bewoners staat niet in verhouding met dergelijke inkomsten die hiervoor om onduidelijke redenen beschreven staat en zelfs misschien helemaal niet gebruikt wordt.Maar wel in een stralingsniveau de bewoners laten wonen en leven hoe kun je dit vandaag de dag nog verantwoorden?

Sjonnie Sjedow zei

En voor die selecte greop bewoners betalen alle huurders van de Toutenburgh elke maand 15 euries voor het onderhoud, schoonmaak én alle verbruik van elektra water enz En dan vindt men het gek dat veel bewoners hierover klagen? Woonzorg mag zelf eens in de spiegel kijken want deze comissie erkennen ze niet lees deze blog maar na waarom.

Anoniem zei

En het bizarre van die selecte groep is dat ze allemaal als DE BEHEERDER rondlopen, let er maar eens op. Wat een gekkigheid

Anoniem zei

Reactie Op z.g.n. Beheerdertje spelen.

Apart dat er dergelijke personen zich zo manifesteren na 2012 met de zoveelste reorganisatie binnen Woonzorg .
Gek genoeg moest destijds elke beheerder(sechtpaar) het veld ruimen omdat er geroepen werd er is z.g.n. een belangenverstrengeling ,een framing om de doorberekenigsverhoudingen in de huurprijs gewoonweg grondig te veranderen.Tevens dacht men er beter er van te worden door de klussenbus te gaan introduceren een groot fiasco.De beheerders werden dwangmatig geacht hun eigenwerk te grabbel te gooien door voorbereidend werk te doen voor deze klussenbussen om kluskaarten te verkopen aan de bewoners terwijl de beheerders dit gratis deden. Deze werkwijze is ook ernstige gewetensvraag voor de beheerders geweest.Het zelfs gemanipuleerd bovenaf wat nu als ongewenst gedrag zou worden beschouwd.Men andere woorden men is nog steeds het wiel aan het uitvinden.De beheerders die het werk deden met een groot aantal dienstjaren werden hebben dan ook het nodige gezien en meegemaakt.Dan kom je ook leuke en vervelende zaken tegen die bewoners niet altijd begrepen.
Wanneer er dan gecommuniceerd werd via het hoofdkantoor over de beheerders dan was er vaak een discrepantie want op het kantoor was het iets krom recht en bij beheerders oprecht recht in opdracht (geïntroduceerd)van het kantoor.Zo kun je natuurlijk oprecht niet functioneren wat nu ook blijkt.De cirkel is weer rond men heeft nog niets geleerd van de geschiedenis met de fluctuerende gesprekken.Men maakt elkaar het leven nog steeds niet aangenaam .

Anoniem zei

Ongeloof of te hoge verwachtingen?
Wanneer je de afgelopen weken branden in hoogbouw in het nieuws ziet voorbijkomen dan vraag je soms af hoe serieus is men bewust van het brandgevaar in hoge gebouwen o.a. de Toutenburgh ?
Als je kijkt naar alle kitvoegen in het complex zou je toch denken dat er treinstellen kit verwerkt zijn met kitsoorten die echt niet onschuldig zijn bij brand( brandlonten extra lang).Neem tevens ook de schachten in het complex waarin de ventilatiekokers bevinden,het riool en voedingskabels voor de woningen die verticaal met elkaar verbonden zijn.De bedekking op de gangen en de wandbekleding zijn deze echt brandvertragend?
De extra grote schilderijen op de galerijen met daar achter de spaanplaat in hoeverre zijn deze onschuldig.
Zou het niet logisch zijn dat er ook eens serieus, maar dan professioneel gekeken wordt hoe dergelijke installaties en materialen een interne inferno kunnen bewerkstelligen.
Immers de deuren op de gangen met magneet brand- beveiligingen geven een schijnveiligheid tenaanzien van deze brandversnellers met een ventilatiesysteem die niet automatisch uitgaat bij brand.
Ook de wasserette die een directe verbinding heeft met een schacht van de bovenliggende woningen heeft waarschijnlijk ook geen brandvertragend scherm.Het is zeer goed mogelijk dat vergelijkbare situaties in meerdere schachten in de overige ruimten op de beganegrond ook te constateren is dat vanuit de begane grond via deze openingen geen brandvertragende materialen zijn gebruikt.

Anoniem zei

Belachelijk, op de jaarvergadering van heden ochtend beweert het bestuur dat de kosten voor de wasserij voor rekening zijn van de huurderscommissie? En nu komen er ook muntautomaten op de drogers want de kosten kennen nie uit? Terwijl Xpert een onderhoudscontract voor de wasserij heeft afgesloten met Woonzorg? Hoe beduvel je nu de bewoners als de opbrengsten 100% in de zakken verdwijnt van dit bestuur terwijl ALLE KOSTEN op jaarbasis voor rekening zijn van de verhuurder die dit via de jaarafrekening verrekent met ALLE HUURDERS! En dan ook nog mopperen dat zij te weinig omzet maken? Wat een nonsens! Oproep aan alle bewoners: Pik dit niet langer en boycot deze oplichters.

En als de bewoners ook nog opgeroepen worden om drugsdealers in de gaten te gaan houden en kenteken gegevens door moeten gaan geven dan is het hek van de dam. Laat eerst eens zien of dit tot de taken behoort van een huurderscommissie Rob Roza, want jij zat toch ook in die vergadering? Is dat geen belangenverstrengeling met jouw functie als LHP voorzitter? Oudjes voor de gek houden zijn ze goed in, al jaren lang

Sjonnie Sjedow

Anoniem zei

Spijtig dat er op deze wijze een moment aangegrepen wordt om autoritair regime te kweken via de achterdeur.
Uit het relaas hier bovenstaande blijkt in het klein een comité zich te ontwikkelen die zich een merkwaardige macht zich toe-eigenen.
Het kan niet gekker de zeep + munt is vanaf 1974 sinds het bestaan van de Toutenburgh altijd mee gefluctueerd in de onkostenberekeningen.
De combinatie wassen en drogen is op deze wijze nooit een discussie geweest omdat wassen en drogen elkaar opvolgen in tijdsplanning.
Als men een muntautomaat als argument gebruikt om de kosten te drukken voor de drogers dan wordt er een façade voorgehouden.
Immers dan zou elke machine in de wasserette een energiemeter moeten hebben om een evenwichtige begroting te maken.
Het argument dat de huurderscommissie de onkosten van de wasserette zouden betalen waar staat dat in de jaarrekeninggrondslag van Woonzorg Nederland .Lijkt mij een gedrocht als dat zou plaatsvinden een bedrijf in een bedrijf en ook nog een bewonerscommissie hoe geloofwaardig is dat?
Trouwens nu het elektra toch ter discussie staat splits dan ook alle elektra met energie meters voor de logeerkamers,gevelverlichting (wat onnodig aanstaat) en overige apparatuur die niet door iedereen te gebruiken is.
Waar ligt de grens om zich via een omweg te verrijken?
Trouwens onderhoud en vernieuwing van de machines zijn altijd een onderdeel geweest van de gehele begroting van het complex.
Met andere woorden de wasserette gaf en geeft een plus voor het complex.Wat een gemekker door Roza en zijn marionetten.

Anoniem zei

O ja, nog een kleine aanvulling voor de huurderscommissie en adviseur.
Het zou redelijk zijn dat de Verbinding energiemeters krijgt met munten gezien het energie verbruik elektra en verwarming op jaarbasis aanzienlijk is.
Deze worden nu in de jaarbegroting door alle bewoners betaald dan valt de onkostenvergoeding voor de drogers redelijkerwijs geheel weg in gebruik.Waarom zouden de bewoners die geen deelnemer zijn in deze ontmoetingsruimte ook mee moeten betalen.
Als men zo wil rekenen dan is er nog heel wat te verbeteren.
Dus adviseur van de huurderscommissie bedenk eerst goed waar u aan begint.

Anoniem zei

Nee, de adviseur houdt de bewoners voor als zij hun schuifpui open hebben met de verwarming aan dat zij niet bijdragen aan het verminderen van de stookkosten en als dat niet veranderd dan komen energiemeters op de radiatoren want dat zal ze leren?

Anoniem zei

Energiemeters zou voor dit complex nog complexer worden sinds het bestaan van dergelijke meters zijn deze gesprekken een rode lijn in de Toutenburgh.De uitvinding blijkt in de praktijk voor en tegenstanders elkaar uit te spelen.
Dat is ook veelvuldig voor gekomen.Omdat er veel contact verbindingen en luchtlekkage tussen woningen zijn krijg je nooit een eerlijke objectieve meting. Laat men eerst maar eens beginnen met warmteterugwinning een terugkoppeling in het ventilatiesysteem als men zo begaan is met de energie besparing.Nu vervliegt de warmte via de schuifpuien en het ventilatiesysteem en vergeet niet de ongeïsoleerde leidingen in de schachten en onder de vloer!
En de hoofdentree heeft ook geen warmteluchtsluis en vergeet niet de bedrijven de klanten vliegen in en uit.
Het is verwonderlijk dat energiemeters op radiatoren nu als een unieke oplossing wordt geopperd door z.g.n. adviseurs

Anoniem zei

Als er al jarenlang geroddeld wordt door een vaste en vervelende club van mensen die anderen afbekken en oordelen over andere bewoners om hen in naam te beschadigen, dan zijn al deze mensen ONGESCHIKT om een gemeenschappelijke ruimte als DE VERBINDING nog verder vorm en invulling te geven.

Lees mee waarom zij niet voldoen:

De definitie van VERBINDING:

Verbinding is de energie die bestaat tussen mensen wanneer zij zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen, kunnen geven en ontvangen zonder oordeel en steun en kracht ontlenen aan de relatie.

Drie elementen zitten in deze definitie:

1. Gezien, gehoord en gewaardeerd voelen: Verbinding ontstaat alleen als je voelt dat je er écht mag zijn. Als je gezien wordt als mens en niet als functie, of als hulpmiddel of als weerstand. Men kan pas verbinding voelen met een ander als je weet dat je er mag zijn mét alles wat jij fijn en leuk vindt én alles wat je misschien lastig of vervelend vindt.

2. Kunnen geven en ontvangen zonder oordeel: Verbinding gaat ook over wederkerigheid. Elkaar ondersteunen en helpen. Dat kan gaan over praktische hulp, maar net zo goed over mentale support. Het belangrijkste element daarbij is dat er geen oordeel is bij wat je geeft of ontvangt. Als voorbeeld: Je kan aardig tegen mij doen en mij paaien om jouw winkelomzet te spekken, maar ondertussen denkt: mijn 'bestuursstatus' is toch even iets meer dan de jouwe want ik heb hier iets te vertellen. En dan spontaan hulp bieden zonder oordeel lukt deze club niet want zij staan meer voor een relatie van ontvangen waarin de ander als medebewoner moet komen brengen.En ja, dit doen ze zogenaamd "activiteiten organiseren voor de bewoners".

3. Steun en kracht ontlenen aan de relatie: Dit is een vertaling van de Engelse termen: ‘sustenance and strength’. Deze woorden kun je ook vertalen als: energie, voeding, opgeladen worden. En dat is wat verbinding in een relatie brengt. Dat je weer even vooruit kunt, omdat je je opgeladen voelt. Soms ziet dat er heel concreet en praktisch uit in de vorm van feitelijke ondersteuning. Maar vaak is dit niet zo tastbaar maar weet je voor jezelf heel goed: ik voel me opgeladen, ik heb er energie van gekregen.

Dit zijn de drie elementen van verbinding. Als je deze elementen herkent in relaties met anderen kun je ook actief werken aan de versterking van verbinding.

Anoniem zei

Verwonderlijk en verbijsterd is dat na 2012 toen Dhr.Roza (toen een zeer opdringerige bewoner met sterallures) het stokje in de der loop der tijd overnam van Dhr.v.d.Voort (een zoon van een reeds lang overleden bewoonster) is er heden ten dage nog steeds niets veranderd.Inmiddels 12 jaar later ! Destijds werden al regelmatig onreglementaire streken uitgehaald om niet via de normale geëigende communicatie kanalen suggestieve ballonnetjes op te laten.
De basis is destijds blijkbaar al gelegd met achterdeurtjes streken uit halen om via omwegen mensen in diskrediet te brengen die verre van humaan waren ,het vernederen,suggestief bewoners benaderen waren destijds al een werkwijze die oprechtheid in de weg stonden .Openheid transparant waren destijds al geen issue ,en nu blijkbaar nog niet gezien het chantage middel om energie metertjes te installeren op de radiatoren.Schande dat dergelijke personen zich zo kunnen manifesteren om een ander terecht te wijzen en zelfs een voorzitterschap gebruiken als machtsmisbruik.

Anoniem zei

Dat wasserette verhaal en de opbrengsten hieruit begint langzamerhand toch te stinken?

Volgens deze blog zouden de opbrengsten, conform huurovereenkomst van Woonzorg, terugvloeien als vermindering op de jaarlijkse servicekosten, echter op basis van 'mondeling gemaakte afspraken' tussen Woonzorg en de bewonerscommissie (die wij allen NIET GEKOZEN hebben) verdwijnt sinds een aantal jaren dit geld in de pot van de commissie.

Deze werkwijze is onacceptabel en volledig in strijd met onze overeenkomst met de verhuurder.

In de wasserette hangen berichten met de volgende mededelingp, ik citeer:

Activiteitencommissie Toutenburgh Mededeling

Medio maart worden er op de drogers in de wasruimte muntautomaten geplaatst.

We doen dit om zo te reserveren voor de reparaties van de wasmachines en drogers én natuurlijk voor eventuele vervangingen.

Zo vindt u de kosten hiervan niet (meer) terug in de afrekening servicekosten!

Alleen de gebruiker gaat betalen en dat is eerlijk.

De te gebruiken munten zijn dezelfde als die van de wasmachines en even duur, dus € 1,-- per munt.

Munten voor wasmachines en drogers kunt u iedere ochtend verkrijgen in De Verbinding.

Emmeloord, 27 februari 2024

Einde citaat.

Verzoek aan Woonzorg Nederland dit per direkt stop te zetten en aan de huurders tekst en uitleg te geven.

Janneman

Anoniem zei

Definitie van diefstal:

Diefstal is strafbaar gesteld in artikel 310 van het Wetboek van Strafrecht. De wettekst van artikel 310 luidt: Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.

Anoniem zei

Wat zou men vinden als dit artikel eens toegepast werd op dit aanplakbiljet zoals aangekondigd in de wasserette.
Advies maak een foto van dit aanplakbiljet.
Men kan eventueel contact opnemen met Eersterechtshulp geheel vrijblijvend.
Of misschien met meerdere bewoners voegen .

Burgerlijk Wetboek Boek 6

Artikel 162
1 Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.

2 Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.

3 Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.

tomarisal zei

Het onderwerp 'opbrengsten' is al eens eerder nader toe gelicht met een linkje naar de brochure servicekosten waarin letterlijk staat:

Diverse opbrengsten
Een gebouw met een wasserette of een logeerkamer heeft inkomsten. Deze inkomsten zijn voor alle huurders in het gebouw. Woonzorg Nederland verrekent de inkomsten via de afrekening servicekosten.

Dan is het ONRECHTMATIG te noemen dat Woonzorg Nederland deze opbrengsten overdraagt aan de bewonerscommissie.


https://detoutenburghperikelen.blogspot.com/2020/07/mijn-bedenkingen-bij-de-jaarrekening.html#:~:text=Nu%20de%20post,de%20afrekening%20servicekosten.

Anoniem zei

Wat ook ontzettend intrigerend kan zijn om de balans te lezen in de jaarbegroting hoe de verdeling exact is in de verwarmingskosten voor de bedrijven en Interaktcontour en niet vergeten de woningen met een extra logeerkamer.
Het lijkt mij een totale wespennest te zijn om hierin zorgvuldig te handelen, je zal maar een bewonersconsulent(e)zijn om het te verantwoorden en uit te leggen.Complexen met een complex die zijn weerga niet kent zou je toch denken.
Ook hierin zijn metertjes op de radiatoren echt geen oplossing als je weet dat de c.v. stijgleidingen in een openconstructieve opstelling zijn geïnstalleerd.Met andere woorden een ratjetoe van contact verbindingen en kruislingse verbindingen tussen de gangverwarming ,woningen ,bedrijfsruimten en de centrale ontmoetingsplaats de Verbinding.
Hoe kun je nog geloven dat een objectieve waarneming te realiseren is.
De zelfde discussie geld ook voor een extra muntautomaat op de drogers wie betaald de muntautomaat(installatie)de elektra en verwarming in de wasserette?Gek genoeg heeft niemand meer over de medezeggenschap/ toestemmingsvereiste door de bewoners de 70 % verhouding toegepast op het complex.Ook LHP walst er overigens overheen nergens zie je resultaten over stemmingen.

Anoniem zei

Een vraag over de tegemoetkoming blokverwarming:Er is voor het gehele wooncomplex Toutenburgh door de verhuurder een aanvraag ingedienden naar verluid ook goedgekeurd. Nu maakt daarentegen Woonzorg een onderscheid in woningen en zakelijke huurders (schijnen géén tegemoetkoming te ontvangen??) echter alle huurders maken gebruik van blokverwarming en betalen daar ook voor.
Als voor het gehele gebouw een toekenning gegeven is dan kan de verhuurder de zakelijke huurders toch niet uitsluiten? Wie kan helpen om dit grondig uit te zoeken?

Sjonnie Sjedow zei

Waarom heeft Woonzorg zo veel maanden nodig gehad om uit te rekenen hoeveel de bewoners aan tegemoetkoming kregen terwijl de meeste brieven ALLEMAAL exact dezelfde berekening weergeven? De geruchten gaan dat er extra rente getrokken is door de duizenden euro's vast te houden; het zal toch niet?

Anoniem zei

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2023/01/18/tegemoetkoming-hoge-energie-prijzen-voor-huishoudens-met-blokaansluiting-bekend#:~:text=Voor%20een%20huishouden%20waar%20zowel,en%20december%202022%20is%20misgelopen.

De enige die antwoord kan geven is misschien het ministerie.
De Woonbond 😉 of via een juridische weg .

Wilhelmina zei

En hebben de extra muntautomaten op de wasdrogers de goedkeuring kunnen wegdragen van mijnheer Roza?

Anoniem zei

Men creëert nu een open doel voor iedereen.
Nu men selectief de muntautomaat extra toepast kan men voor volgende energie slurpers ook wel een muntautomaat toepassen 🫣
Voor de e-bikes ,scootmobielen.
In De VerBinding zijn verschillende apparaten die zeker voor muntautomaten in aanmerking komen koffiezetapparaat ,waterkoker,koelkast enz.enz.
Dan ook gelijke monniken gelijke kappen.🤨🫢

Anoniem zei

Een wetenswaardigheid muntautomaten hebben een telwerk dus om te controleren ?
,, ,, ,, ,, hoe kan men objectief doorberekenen welke verwarmingskosten gemaakt worden bij de interne bedrijven ?
Men zal nooit in de huidige bouwkundige situatie tot een objectieve onkostenberekening kunnen komen.
Immers nagelang de klantbewegingen via de entree naar de behandelruimten geven extra verwarmingskosten.
Dit geld ook voor bewoners die regelmatig op en neer gaan naar de Verbinding.
De kou en tocht trekt via deze ingangen met gemak naar binnen het is toch van de gekke om zo te denken dat metertjes uitkomst bieden.

Anoniem zei

De Woonbond heeft de volgende punten vanuit het onderzoek in 2020 gerapporteerd richting de verhuurder Stichting Woonzorg Nederland:

* De beïnvloeding / intimidatie / chantage, enz. van de bewonerscommissie die via verschillende wegen bij de Woonbond binnenkwamen zijn onacceptabel en duidelijk over een grens gegaan. Woonzorg had alleen al hierop moeten acteren.

* Een juridische toetsing moet plaatsvinden over de handel en wandel van de bewonerscommissie en verhuurder.

* Het onderzoek behelsde een toetsing aan wet- en regelgeving, maar ook op normen en waarden met als centrale vraag of het zittende bestuur nog wel in staat is om alle bewoners te vertegenwoordigen.

* Er bestaat een duidelijk disbalans op alle vlakken. Woonzorg is 100% verantwoordelijk om hierop de juiste beslissingen te nemen.

* Het onderzoek is gedaan in opdracht van Woonzorg Nederland, echter het belang van de bewoners staat centraal, niet die van de bewonerscommissie. De bewoners hebben 100% recht op een goede bewonerscommissie en dat is het uitgangspunt van het onderzoek.

* Het zittende bestuur is niet conform de Overlegwet gekozen cq zit veel te lang en verhuurder tolereert en faciliteert dit.

* Het zittende bestuur is dan ook niet gelegitimeerd volgens wet- en regelgeving onder het huidige voorzitterschap, noch als adviseur. Het is en blijft saillant dat er blijkbaar een combinatie met het LHP-voorzitterschap mogelijk is. Dit doet geen recht aan de bewoners die vertegenwoordigd moeten worden. Woonzorg Nederland heeft ook dit getolereerd.

Conclusie mag getrokken worden dat de belangen van het LHP en van de verhuurder zwaarder wegen dan de belangen van de bewoners.

De bewonerscommissie kan zich niet vinden in de conclusies en adviezen van het rapport en noemt dit zeer vooringenomen, subjectief, vol van persoonlijke meningen, onwaarheden en zelfs smaad.