Onlangs werd een reactie geplaatst onder een van de posts op deze blog over wat de definitie is van het woord 'verbinding'.
Ik vind het een sprekende uiteenzetting waarin menigeen zich wel herkent omdat het de kern raakt waarom zij zich niet 'thuis voelen' in de gemeenschappelijke ruimte, noch ermee geassocieerd willen worden. En de eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat naast het feit men geen verbinding ervaart (in de wandelgangen valt met regelmaat het woord 'ontbinding') er tal van bewoners zijn die aan den lijve ondervonden hebben wat roddel, ruzie, intimidatie, bedreiging, achterdocht (lees wantrouwen), enz. voor relatieschade veroorzaakt heeft.
En dan hebben we het nog niet eens over de reden waarom deze blog in het leven geroepen is. Uiteenlopende manieren van werkwijze die tot gevolg hebben dat uitingen ervan 'schuren met wet- & regelgeving'.
En dit alles komt voort uit het feit dat er een grijs gebied bestaat c.q. gecreëerd wordt over wie welke bevoegdheden, taken, verantwoordelijkheden heeft.
In 2019 zijn hierover schriftelijke vragen gesteld en tot op heden nooit concreet beantwoordt. Dus voor de nieuwe bloglezers raad ik aan lees deze post eerst even en dit resumé.
Tenslotte hecht ik er waarde aan om (wederom) te benoemen dat ik niets heb tegen welke vorm van activiteiten organiseren dan ook. Het punt is dat ik, en tal van bewoners met mij, het zittende bestuur niet erken als vertegenwoordiger van de bewoners richting de verhuurder Woonzorg Nederland, want ook hier strookt de werkwijze niet met hetgeen men zegt met wat men doet: Lees de brief van de heer R. Craemer er nog maar eens op na waarin hij zijn bevindingen onder andere fundeert op de rapportage van de heer Maarten Groen van De Woonbond.
Hieronder de 'defintie van verbinden' en beoordeel of er herkenning is..
Als er al jarenlang geroddeld wordt door een vaste en vervelende club van mensen die anderen afbekken en oordelen over andere bewoners om hen in naam te beschadigen, dan zijn al deze mensen ONGESCHIKT om een gemeenschappelijke ruimte als DE VERBINDING nog verder vorm en invulling te geven.
Lees mee waarom zij niet voldoen:
De definitie van VERBINDING:
Verbinding is de energie die bestaat tussen mensen wanneer zij zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen, kunnen geven en ontvangen zonder oordeel en steun en kracht ontlenen aan de relatie.
Drie elementen zitten in deze definitie:
1. Gezien, gehoord en gewaardeerd voelen: Verbinding ontstaat alleen als je voelt dat je er écht mag zijn. Als je gezien wordt als mens en niet als functie, of als hulpmiddel of als weerstand. Men kan pas verbinding voelen met een ander als je weet dat je er mag zijn mét alles wat jij fijn en leuk vindt én alles wat je misschien lastig of vervelend vindt.
2. Kunnen geven en ontvangen zonder oordeel: Verbinding gaat ook over wederkerigheid. Elkaar ondersteunen en helpen. Dat kan gaan over praktische hulp, maar net zo goed over mentale support. Het belangrijkste element daarbij is dat er geen oordeel is bij wat je geeft of ontvangt. Als voorbeeld: Je kan aardig tegen mij doen en mij paaien om jouw winkelomzet te spekken, maar ondertussen denkt: mijn 'bestuursstatus' is toch even iets meer dan de jouwe want ik heb hier iets te vertellen. En dan spontaan hulp bieden zonder oordeel lukt deze club niet want zij staan meer voor een relatie van ontvangen waarin de ander als medebewoner moet komen brengen.En ja, dit doen ze zogenaamd "activiteiten organiseren voor de bewoners".
3. Steun en kracht ontlenen aan de relatie: Dit is een vertaling van de Engelse termen: ‘sustenance and strength’. Deze woorden kun je ook vertalen als: energie, voeding, opgeladen worden. En dat is wat verbinding in een relatie brengt. Dat je weer even vooruit kunt, omdat je je opgeladen voelt. Soms ziet dat er heel concreet en praktisch uit in de vorm van feitelijke ondersteuning. Maar vaak is dit niet zo tastbaar maar weet je voor jezelf heel goed: ik voel me opgeladen, ik heb er energie van gekregen.
Dit zijn de drie elementen van verbinding. Als je deze elementen herkent in relaties met anderen kun je ook actief werken aan de versterking van verbinding.
10 opmerkingen:
En ik erken deze commissies niet omdat ze de opbrengsten van logeerappartement en wasmunten in hun eigen pot stoppen terwijl dit geld voor ALLE BEWONERS bestemd is. In straattaal noemen we dat stelen en zij die dit toestaan en faciliteren moeten zich schamen
Verwonderlijk en niet eens verrassend.
Verbindende werking in de praktijk kun je tot stand brengen als de basis respectvol en betrouwbaar ingeleid wordt.
Zijn er nog wel huisregels?Huisregels waren sfeer bepalend en werden bij de start van de Toutenburgh standaard gebruikt zoals in de overige complexen destijds.
Deze professionele keuze is juist tot stand gekomen door ervaringen van beheerders en leidinggevenden om willekeur te voorkomen en fatsoenlijke omgangsvormen te realiseren.
Tevens werd er uitdrukkelijk voor gekozen dat bewoners geen taken toebedeeld kregen die enige verantwoordelijkheden zouden bevatten en verwarring kunnen zaaien in de onderlinge persoonlijke verhoudingen tussen bewoners ( o.a. in verkoop en verhuur )
Dat er rottigheid ontstaat en onbegrip is dan ook niet verwonderlijk met het creëren van een ontbindende hiërarchie en verantwoordelijkheden en bij het bewoners neer te leggen.
Het afglijden is ontstaan door de gemakzuchtigheid vanuit de organisatie draag het maar over aan de bewoners dan heb je geen kosten berekening.Er zijn altijd wel gedreven bewoners te vinden die zich wel willen laten gebruiken en laten gelden met allerlei gevolgen.Jammer dat door de verhuurder verantwoordelijkheden en omgangsvormen worden af geschoven naar de bewonerscommissies ( bewoners)toe. Deze bewuste keuze is de opbouw van explosieve spanningen tussen de bewoners onderling.Ontzettend jammer om zo de oude dag te moeten invullen in een senioren complex.
Comment van 15 maart 23.27 uur; Het is DE SPIJKER OP ZIJN KOP.
Het is het beleid van Woonzorg die de prblemen heeft veroorzaakt en als er psychopaten tussen zitten dan grijpen zij de macht
Het afglijden is ontstaan door de gemakzuchtigheid vanuit de organisatie draag het maar over aan de bewoners dan heb je geen kosten berekening.
Er zijn altijd wel gedreven bewoners te vinden die zich wel willen laten gebruiken en laten gelden met allerlei gevolgen.
Jammer dat door de verhuurder verantwoordelijkheden en omgangsvormen worden af geschoven naar de bewonerscommissies ( bewoners)toe.
Deze bewuste keuze is de opbouw van explosieve spanningen tussen de bewoners onderling.
Ontzettend jammer om zo de oude dag te moeten invullen in een senioren complex.
Gerrit D.
En iedereen die dus arbeid verricht binnen deze beide commissies, die doen dat dus vrijwillig en onbezoldigd. En om hun inzet te compenseren zorgen zij er zelf voor dat er geld binnen komt (hoe meer hoe beter), bij voorkeur in contanten met als argumenten dat zij zelf de kosten moeten betalen van vervanging van inventaris, reparaties, enz. En ook speelt de verhuurder hierin zijn rol want voor de wasserette staan zij nog steeds garant voor de eerste € 250,- bij vervanging van apparaturen.
Snappen de bewoners nu ook waarom het logeerappartement alleen contant afgerekend kan worden, de wasmunten en alle consumpties. Deze bestuursleden zorgen wel goed voor zichzelf, fêteren elkaar met dikke bossen bloemen, gratis drank, enz. (tot zelfs het uitbetalen van bewoners!)
Paul heeft gelijk, het is een winkel in een winkel en zij zien neer op de rest van de bewoners, puur het middel om geld te creëren. Poeslief voor hen die hieraan mee doen en voor de anderen die het openbaar maken besmeuren zij met laster en smaad. Bewoners worden misleid zodat zij er zelf beter van kunnen worden?
Slachtofferzorg schrijft hierover: Oplichting of fraude is een vorm van bedrog waarbij iemand je misleidt om er zelf financieel beter van te worden. Dit kan je boos of verdrietig maken; je vertrouwt misschien niemand meer. Slachtoffers van oplichting zijn vaak beschaamd. Ze vragen zich af hoe ze zich zo om de tuin hebben kunnen laten leiden.
Zouden daarom de gesprekken / onderhandelingen over de 'servicekosten' in de jaarafrekening elk jaar weer zo stroef en moeizaam verlopen? Welke rol speelt de verhuurder hierin? Gebeurt dit ook bij andere corporaties dat taken en verantwoordelijkheden bij huurderscommissies gelegd worden om de kosten te drukken? Ondervinden andere wooncomplexen dezelfde spanningen onder de bewoners met dezelfde oorzaak, weet iemand dat?
Janneman
De op de achtergrond spelende belangen in 2019-2020 die doorslaggevend waren waarom het rapport van de Woonbond niet gepresenteerd / geopenbaard mocht worden en onder in de la verdween (de conclusies waren niet in het voordeel primair voor Roza maar ook niet voor Woonzorg), is dus dat
1.) John Kolenbrander in november 2019 'er uit moest' (details in handen waarbij bestuursrechtelijk kanttekeningen geplaatst kunnen worden) zodat
2.) Roza het roer van het LHP samen met Cees Bol over kon nemen en
3.) een geplande koers moest gaan varen conform WZN voor ogen had. Immers sinds zijn voorzitterschap schijnt het LHP zich volgens het SOK het recht toegeëigend te hebben
4.) om te bepalen of een huurderscommissie wel of niet door Woonzorg wordt erkend, waardoor bestaande commissies buiten spel zijn gezet.
5.) Het LHP bepaalt tot op de dag van vandaag de voorwaarden.
6.) Het uiteindelijke doel is dat alle neuzen van de huurderscommissies binnen Woonzorg dezelfde kant op staan via een 'een-tweetje' tussen van Boven en Roza?
En deze uiteenzetting is geen groot geheim, er zijn ook andere commissieleden hiervan op de hoogte binnen de organisatie.
De vraag is of deze manier van handelen legaal is en niet in strijd is met wet en regelgeving. Wat zou de Woonbond en de Huurcommissie hier eigenlijk van vinden?
Dan komt het onderstaande gesprek met de destijds voorzitter van het LHP dhr. John Kolenbrander ook in een ander licht te staan:
Verslaglegging Vrijdag 25 okt 2019 telefonisch contact met voorzitter LHP dhr. John Kolenbrander
Uiteenzetting gedaan van mijn kant, de Toutenburgh-enquête brief belicht op de vraag van de voorzitter wat de status is op dit moment.
Het mag niet de bedoeling zijn dat door toedoen van de handelswijzen van dhr Roza de integriteit van het LHP-bestuur in het geding komt.
De voorzitter geeft aan dat hij zonder mijn naam te noemen de nodige stappen zal nemen, dhr. Roza is op dit moment kandidaat-lid (dus formeel nog geen lid) van het bestuur en zou per 1 januari geinstalleerd worden met die voorwaarde dat ie geschikt bevonden zou worden.
De ontwikkelingen die het bestuur ter ore komen via reeds verschillende kanten doet bij het bestuur enige twijfel oprijzen. Voorzitter geeft aan geen toezeggingen te doen, hij geeft aan alles op juistheid te wegen en de beslissing zal door het huidige bestuur genomen gaan worden op basis van de serieuze klachten die het bestuur bereiken. Hij bevestigt nogmaals dat het de aandacht vh bestuur heeft en zij zeker gebruik van mijn signaal zullen maken en verzekert dat mijn naam niet genoemd zal worden
Persoonlijk aangegeven dat hij, waar mogelijk, wel mijn naam mag benoemen en de voorzitter geeft aan hiervan geen misbruik te maken en bedankt mij daarvoor.
Informatie kanaal vanuit LHP richting Woonzorg Nederland zal de voorzitter zeker actie ondernemen.
Ik geef als afsluiting aan dat ik benieuwd ben wat eruit gaat komen, waarop de voorzitter reageert met 'u mag van mij aannemen dat algemeen belang prevaleert boven individueel belang'.
Ik zou een z.g.n. Wob verzoek doen om het rapport nogmaals openbaar te maken van de WOONBOND.
Als men niet genegen is om de rapportage ter inzage te geven dan besluiten om de media een onderzoeksrapportage te laten maken.
Bijzondere is wanneer je dit document leest ( Gedragscode en Integriteit code )kom je ook verschillende aspecten tegen die tegenstrijdigheden oproepen die in de praktijk conflicterende werking hebben, juist hoe deze organisatie deze gedragscode naar de buitenwereld spiegelt.
https://media.umbraco.io/woonzorg-nederland/yqdbnnyp/gedrags-en-integriteitscode-wzn.pdf
Merkwaardige is dat zelfs deze gedragscode een klokkenluider zodanig inperkt dat je gaat twijfelen aan je eigenwaarde en oprechtheid immers het advocaten bedrijf staat zodanig vermeld dat je al huivert.
Hoezo een bedrijfscultuur met een integere blik.
Naar verluid in de nieuwsbrief van woonzorg:
"Meer ontmoeting, meer burenhulp
Meten is weten. Daarom voerden we een wetenschappelijk onderzoek 'Wonen en Ontmoeten uit. De resultaten? Het blijkt dat elkaar spontaan of georganiseerd treffen in de ontmoetingsruimte van een wooncomplex, bijdraagt aan de hoeveelheid contact tussen huurders onderling. Hierdoor helpen buren elkaar ook meer. Bijvoorbeeld door een oogje in het zeil houden, planten water geven, een boodschap doen of de hond uitlaten. Woonzorg Nederland is blij met de esultaten van het onderzoek. Deze gebruiken we voor onze huidige en nieuw te ontwikkelen woonvormen. Voor het onderzoek werkten we samen met de ogeschool Arnhem/Nijmegen (HAN) en de Technische Universiteit Eindhoven U/e). Ruim 3000 huurders en 133 bewonersconsulenten werkten mee aan het onderzoek"
2019-2020 heeft de verhuurder toch ook gemeten en geweten dat tal van zaken niet klopten in de toutenburg, wat hebben zij ermee gedaan naast het feit dat het ondserzoeksrapport onderin een la verdween? De bevindingen en daaraan gekoppelde conclusies over de ontmoetingsruimte hebben na 3-4 jaren geen enkele verandering gebracht. Mogen we dan zeggen dat mooie woorden op papier niets zeggen en de daden het tegenovergestelde laten zien? Paul noemt dat mooipraten want kunnen we dit anders noemen?
Janneman
Wie betaald die bepaalt ! Zou je kunnen veronderstellen.
He ,wat vreemd dat er nu een andere uitslag komt met deze enquete?
Of zijn de vragen meer sturend geweest om een dergelijke uitslag te verkrijgen?
Zie deze rapportage eens https://www.socialevraagstukken.nl/wp-content/uploads/2010/08/TSS_2010_mei_buurtcohesie1.pdf
Wel erg opvallend dat er in deze rapportage een andere mening is geconstateerd.
Verwonderlijk is en blijft dat er al extreem vele rapporten gemaakt zijn in der loop der jaren binnen Woonzorg en snoep reizen naar het buitenland om te kijken welke woonvormen aantrekkelijk kunnen zijn.Telkens waren er enthousiaste voornemens die advies bureaus gretig aanpakten in eigenbelangen door bedrijfsprocessen zodanig aan te passen dat iedere medewerker voor de zoveelste maal uit balans werd gehaald en gehersenspoeld .Wat nog verbazingwekkende is dat men kosten nog moeite bespaarde om zich achter onderzoeksbureaus te verschuilen. Men had al prachtige gemengde dorpen kunnen bouwen met voorzieningen en doorloopwoningen voor jong en oud van al dat onderzoeksgeld.
Een reactie posten