woensdag 15 januari 2025

Voorsorterende vragen aan WZN inzake aankomende informatiebijeenkomst d.d. 23 januari 2025

B E L A N G R I J K   B E R I C H T !


Beste Toutenburghers,

Via deze blogpost wil ik jullie allen als huurders nader informeren over het mailbericht wat ik onlangs verstuurd heb richting Woonzorg Nederland. Het betreft een aantal voorsorterende vragen op de aankomende informatiebijeenkomst die gaat over de nieuw te installeren hybride warmtepomp en de warmte- & watermeters. Zie hier nogmaals de aankondigingsbrief van WZN (datum van 10 januari is gewijzigd in 23 januari)

Zoals menigeen weet heb ik mij afgelopen maanden enigzins verdiept in de 'wereld van warmtemeters' en de aandachtspunten die daarover bestaan. In het kader van transparantie deel ik dit mailbericht integraal hieronder.

Het betreft tegelijkertijd tal van vragen die verschillende bewoners hebben ingebracht, waarvoor nogmaals dank. 

Ik hoop jullie hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en ik denk dat ik voor velen mag spreken dat we uitzien naar duidelijke / heldere antwoorden. Mochten er vragen hierover zijn, spreek mij aan en/of laat een reactie onder deze blogpost achter c.q. een mailbericht naar tomarisal@gmail.com

Update per 26 januari 2025:
Na de informatiebijeenkomst is een mailbericht richting WZN gegaan, klik hier.



Emmeloord, januari 2025


Goedendag, 

In aanloop naar de informatiebijeenkomst, d.d. donderdag 23 januari 2025, wil ik het volgende bij u neerleggen: 

Sinds augustus 2024 gaan geruchten de ronde over een andere vorm van verdeelsleutel in de kosten op verwarming van ons wooncomplex De Toutenburgh. Sindsdien heb ik mij enigszins hierin verdiept, zie de blogpost "welke aandachtspunten kennen warmtekosten verdeelsystemen in wooncomplexen?” 

Tot begin december 2024 hebben wij van zowel WZN als ook de huurderscommissie Toutenburgh (HCT) geen enkele informatie hierover mogen ontvangen, klopt dat? Echter naar ik vernomen heb zijn er wel verschillende momenten van overleg geweest tussen WZN en het bestuur van HCT. Mag ik zo vrij zijn om een aantal vragen hierover te stellen? 

  1. Waarom hebben wij als een honderdtal huurders van wooncomplex Toutenburgh geen informatie ontvangen? Het gaat ten slotte zo meteen om een essentiële verandering in verrekening van onze servicekosten. 
  2. Wat is er besproken tijdens dit overleg met betrekking tot de nieuwe verrekening methode? Ik vraag dit omdat wij als huurders het recht op informatie hebben, al is het alleen al om de schijn van verdenking in het buitenspel zetten van ons als huurders weg te nemen.  
  3. Daarbij mag ik aannemen dat de HCT geen enkele beslissingsbevoegdheid heeft en slechts alleen een overlegpartner is met WZN, toch? 
  4. Welke rol heeft de HCT hierin gespeeld? Ik stel deze vraag omdat ik berichten ontvang van medebewoners die met mij gezien en door nota bene het bestuur van de HCT hierover aangesproken zijn met de vraag of zij mij op de hoogte gebracht hebben over 'warmtemeters'.  
  5. Ik hecht er waarde aan om bij deze officieel een melding bij WZN hierover te doen omdat de aankomende verandering in verrekening van de stookkosten geheim zou moeten blijven? Kan WZN mij uitleggen waarom dit gebeurt? 
  6. Overigens, ik hoef denk ik toch niemand meer uit te leggen dat dit een volgend voorbeeld is van de nog steeds bestaande toxische cultuur, aangestuurd vanuit en door de HCT en dat iedereen begrijpt dat dit niet bijdraagt tot enige leefbaarheid en woongenot, wel? 

 

In november 2024 heb ik contact gezocht met het juridisch loket die mij geadviseerd heeft (zie hier) contact op te nemen met de huurdersorganisatie De Woonbond, als CC toegevoegd. 

Laat ik vooropstellen en helder erover zijn dat wij als huurders het waarderen dat WZN hard werkt aan verduurzaming richting 2030 en hiervoor een diepte-investering doet, waarvoor dank. Een prettige bijkomstigheid voor ons als huurders is dat naar verwachting ook nog eens aanzienlijk de verwarmingskosten gedrukt zullen gaan worden. 

Dit gezegd hebbende, heeft tegelijkertijd iedere huurder van ons wooncomplex sinds jaar en dag ingestemd met de verrekening van de totale verwarmingskosten per jaar gedeeld door het aantal huurders. Het behoeft geen betoog dat deze vorm van kostenverdeling niet eerlijk was en is, immers ook ik betaal mee met, in figuurlijke zin, de buurman die continu de verwarming maximaal open heeft staan en ik nagenoeg zeer zuinig ben in het verwarmen van mijn woning. 


Over de warmtemeters (zie video hierboven) en de daarbij verandering in verrekening van kosten las ik op de WZN-website dat minimaal 70% van de huurders goedkeuring moeten geven, dit bevestigt zowel het juridisch loket als ook De Woonbond. 

Mijn vraag aan WZN: Wordt hierover nog informatie gedeeld, en zo ja, wanneer gaat WZN de zogenaamde instemmingsprocedure starten conform de Warmtewet voorschrijft? 

Mijn vraag komt voort uit het feit dat in contacten met andere woonlocaties van WZN er signalen zijn dat inmiddels ná ruim twee jaar in gebruik van warmtemeters de meningen zeer verdeeld zijn, zie hieronder een screenshot. 


Niet alleen ik als huurder, ook tal van anderen zijn hierover niet gerust, te meer omdat de globale verwachting is dat zeker 33% van de woningen van ons wooncomplex uit zullen komen op een hogere jaarafrekening. Het betreffen alle hoekwoningen zowel aan de oost- en westzijde, de woningen grenzend aan het dak, alsook de woningen met kozijnen in de kopgevel (tal van huurders noemen het tochtgaten) waarvan de meesten al een extra verwarmingsradiator in doucheruimte hebben. Niet onmogelijk dat de oorzaken gevonden moeten worden in bijv. isolatie- en/of installatieproblemen, maar ook is gedrag in verbruik van verwarming (altijd 25 graden in huis) niet uit te sluiten. 

Tenslotte zijn onder de huurders ook nog andere vragen gekomen:

  1. Is met de nieuwe warmwatervoorziening uit te sluiten dat bijvoorbeeld wanneer er tal van huurders tegelijk gaan douchen, dat er dan een tekort aan warm water ontstaat? Ik heb begrepen dat er een limiet aan de warmwater boiler zit. 
  2. Krijgen we als huurders een eigen thermostaat in de woning, zodat wij zelf de temperatuur kunnen instellen of blijven we afhankelijk van het gebruik van onze thermostaatkranen op de radiatoren? 
  3. Kun je aan de warmtemeters die bevestigd worden op de radiatoren ook de temperatuur aflezen van de radiatoren zelf? 
  4. Naar begrepen is worden er vooralsnog geen zonnepanelen gebruikt voor de elektriciteitsvoorziening van de hybride warmtepomp, klopt dat? Daarentegen laat de promotievideo van Energy Bridge over hybride warmtepompen dit wel zien. Weliswaar geven zonnepanelen alleen overdag energie, echter in het kader van duurzaamheid zouden ook zonnepanelen bij kunnen dragen op besparing van elektriciteitskosten. WZN, waarom (nog) geen zonnepanelen? 
  5. Krijgen wij, net als de Diemenhof, in de toekomst ook onze eigen zonnepanelen? Per woning hebben de bewoners aldaar 4 zonnepanelen als energieleverantie.  
  6. Wellicht niet gerelateerd aan de gehele transformatie van ons ketelhuis, maar er zijn tal van vragen tot mij gekomen over de privacy schermen, c.q. hoe dit traject gelopen is, wie welke rol speelde en hoe de uiteindelijke beslissing tot stand gekomen is om géén schermen te plaatsen. In het kader van transparantie en het recht op informatie die wij allen als huurders hebben, vraag ik WZN openheid van zaken hierin. 

Samengevat begrijpt WZN dat er veel onduidelijkheid bestaat en dat er naar mijn mening onvoldoende communicatie richting huurders geweest is. De kernvraag die gesteld en beantwoord moet worden is of iedereen bereid is om de meerkosten voor verwarming van andere bewoners te blijven betalen. Over solidariteit gesproken..; waar is dit woord eerder gevallen? 



Mag ik vragen of wij vooráf en/of tijdens de informatiebijeenkomst antwoorden van WZN mogen ontvangen? Overigens, De Woonbond is gevraagd of zij aanwezig willen zijn tijdens de informatiebijeenkomst. 

In het kader van het informeren van de huurders van De Toutenburgh zal dit bericht integraal op de Toutenburgh Perikelen blog geplaatst worden. 

Mochten er vanuit WZN nog vragen zijn, dan verneem ik dit graag zo spoedig mogelijk.  

Bij voorbaat mijn dank voor uw antwoorden.  Update per 26 januari 2025:




Helaas zijn bovenvernoemde vragen nagenoeg niet beantwoord, ondanks dat vooraf aan de bijeenkomst hierover door de bewonersconsulent gezegd is dat dit wel zou gaan gebeuren.

Aansluitend op de informatiebijeenkomst van donderdag 23 januari jl. is onderstaand mailbericht naar WZN verstuurd:


Goedendag,

In navolging van de ongeordende informatiebijeenkomst van 12.00 uur op donderdag 23 januari jl., stuur ik op verzoek van u als WZN wederom mijn onderstaande vragen toe met het vriendelijke verzoek deze schriftelijk te beantwoorden.

Ja, ik noem de bijeenkomst ongeordend, omdat het chaotisch, rommelig en zonder duidelijke lijn de bijeenkomst verliep. Sta mij toe dit uit te leggen:

  1. Het doel is een duidelijke en juiste informatie aanbieden zodat de belangrijke boodschap overtuigend zou overkomen (woorden van WZN-vertegenwoordiger). 
  2. Echter begon de bijeenkomst zonder geluidsversterking, exact hetzelfde op 13 juni 2024 met de SW-informatiebijeenkomst. En als je dan met de rug naar de bewoners gaat staan die signalen afgeven het niet te kunnen verstaan, dan heb je het niet goed begrepen. 
  3. Alhoewel de uiteenzetting van WZN-vertegenwoordiger kort en bondig was, ging hij helaas voorbij aan het signaal van de mijnheer in rolstoel en diende hem als bewoner van een ongepaste repliek, ja ongepast, omdat hem ontgaan was dat deze bewoner halverwege zijn uiteenzetting pas binnen kwam en dus slechts de helft heeft meegekregen. Daarbij heeft deze bewoner gegronde klachten over zijn woning, verwarming, tochten, enz. en probeert gehoor te vinden om dit op te lossen ondanks zijn beperkingen vanwege NAH.
  4. Beide organisaties Energy Bridge alsook ISTA zijn professionals op hun gebied echter wanneer een diapresentatie vastloopt bereikt niemand een overtuigende informatieoverdracht, zeker als de bijeenkomst qua tijd uitloopt en de voorbereide presentatie afgeraffeld wordt. 
  5. Tenslotte een tip voor een volgende keer is van tevoren aangeven dat het stellen van vragen aan het einde mogelijk is. Nu kregen we een ongeleid verhaal dat alle kanten opging, vragen werden niet en/of half beantwoord cq doorgeschoven naar een later moment. Het resultaat is dat veel bewoners bleven zitten met hun onduidelijkheden en zij dit schriftelijk mochten doen bij WZN. 
  6. Begrijpelijk dan ook dat bewoners stellen dat een brochure meegeven had hetzelfde resultaat gegeven in informatieverstrekking als bij deze bijeenkomst aanwezig zijn.

Ik hecht er waarde aan om dit schriftelijk bij WZN kenbaar te maken omdat ik dit zie als een gemiste kans die WZN heeft laten liggen. Immers als je draagvlak wil creëren, je als verhuurder een poging doet om ons als bewoners te overtuigen voor een belangrijke boodschap als deze en het pakt zo uit zoals ik hierboven heb aangegeven, dan weet je dat bewoners niet meer meegaand zijn, maar tegenover WZN gaan staan. De onzekerheden en onduidelijkheden die van tevoren al leefden over met name de warmtemeters zijn niet alleen weggenomen, neen zelfs zodanig de richting opgegaan dat bewoners nu een brief gaan opstellen om massaal nee tegen deze verandering te gaan stemmen. En dat is jammer.

Tenslotte de reden dat ik dit bij WZN kenbaar maak, is dat hieruit een leermoment gehaald kan worden. 

Uitziende naar uw reactie én mijn beantwoording van eerder gestelde vragen,

Met vriendelijke groet.






Wilt u een reactie achterlaten, dan kunt u dit hier doen, en/of andere informatie delen via mail, dan kan dat via tomarisal@gmail.com





Disclaimer: Tenslotte hecht ik er  waarde aan om aan te geven dat welke uiting / actie mijnerzijds dan ook, nooit en te nimmer gericht is op mensen persoonlijk, dus ook nooit om mensen te beschadigen, buiten spel te zetten, enz.. Daarnaast geef ik te kennen dat, mocht ik onjuist zaken benoemen en/of weergeven, ik open sta voor aanvullingen en/of correctie.

29 opmerkingen:

Anoniem zei

Dank voor je inzet Paul in het verzamelen van informatie voor ons als bewoners, en dat je altijd klaar staat voor iedereen die om hulp vraagt. Dit moet ook maar eens gezegd worden.

Anoniem zei

Zeer legitieme en correcte vragen heer Geeve, moge de antwoorden alles bloot leggen wat eerder verborgen was.

Anoniem zei

Objectief gezien blijkt men voorbij te gaan aan de volgende punten die van invloed zijn op duurzaam stoken.
1. De entree heeft geen tochtsluis met buffer dit geld ook voor de overige ingangen op de begane grond.
2.De ventilatie heeft geen warmte terugwinning.
3.De ventilatoren werken NU als versnelde schoorstenen ,dus extreem warmte verlies!
4.Het bezoekers aantal zal bij de bedrijfsmatige en overige ontmoetingsruimten van invloed zijn op de luchtstroom die verwarmd moet worden .Hoe kan men deze verliezen objectief door berekenen en verwerken?
Zonder de overige bewoners extra te belasten die geen deelnemer van deze voorzieningen!
5. De algemene balkondeuren zouden theoretisch ook niet meer open mogen om warmte verlies te voorkomen.Hoe lost men dit op?

Anoniem zei

Paul, een juiste zet om je door de Woonbond te laten adviseren, het is een club mensen die gaan voor de huurders en handelen als huurdersorganisatie nog conform wet- en regelgeving. Het LHP laat te wensen over helaas.

Klaas van Zanten

Anoniem zei

Punt 6 De beide liften in de schacht hebben een open verbinding met de buitenlucht om de liften te voorzien van frisse lucht.U kunt het al raden ,via deze weg verdwijnt ook de warmte.Welke oplossingen heeft men hiervoor?

Dus er zijn nogal wat items die zoal verbeterd moeten worden om het kind niet met badwater weg te gooien zullen we maar zeggen.Eerst maar eens de warmte binnenshuis houden voordat men allerlei trucjes gaat bedenken om rookgordijnen creëren in de communicatie.
Daarom is deze site blijkbaar noodzakelijk ,want deze tips en tops lezen we niet op de site van LHP.

Trouwens de site van LHP is ook voor de huurders nogal vaag, verslagen worden te veel gecomprimeerd waardoor soms de herkomst van de argumenten en feitelijke heden verbleken.
Je leest nooit welke bewonerscommissie zijn inbreng heeft gebracht of welke onderwerpen.
Dus complimenten voor deze nieuwssite waar beide zijde belicht kan worden.

Anoniem zei

We hebben vernomen dat een zekere mijnheer Roza onze kant op komt, klopt dat? Betwijfel of wij erop vooruit zullen gaan. Dan zal bij jullie wel de vlag uitgaan, niet?

Fam van Santen Harderwijk

Anoniem zei

Eerst zien en dan geloven als de verhuizing doorgaat.🤥😵‍💫

Anoniem zei

Kan iemand Gerrit Schonewille vragen of ie bereid is tijdens de verhuizing van de heer Roza te controleren op ontvreemde spullen? #koekjevaneigendeeg

Anoniem zei

Schoonewille de oud beheerder kan best nog weleens wat weten wat nog niet in de openbaarheid is geweest.
Als je de gehele geschiedenis op deze site volgt kun je tussen regels door lezen dat er een ernstige merkwaardige bestuurlijke dwaling heeft plaatsgevonden.

Anoniem zei

De foto van de informatiebijeenkomst geeft ironisch weer hoe bewoners worden behandeld.
De dozen die de beamer ondersteunt geven exact de strategie aan.
Schaken en stratego zijn de kerndoelen ,zo kun je lastige vragen ontwijken en bewoners voor een doedelzak aanzien.
Zonder de bewoners echt met respect te erkennen immers de strategie is al bepaald.
Dergelijk schaken met informatiebijeenkomsten zijn verwarrend tot een dictatenbijeenkomst verworden zonder hoor en wederhoor.

Anoniem zei

Helaas blijkt de professionaliteit in communicatie de doelgroep te ontberen.Het is nog steeds een ontsteltenis dat een verhuurders organisatie zich empathisch zo misdraagt in het begripvol communiceren.Men schijnt nog steeds niet te beseffen of te begrijpen dat men met deze doelgroep zorgvuldiger moet communiceren met de wetenschap uit voorgaande ervaringen of zelfs adviezen!
Men heeft blijkbaar niets geleerd?

Zie deze informatie

https://aedes.nl/media/document/uitspraak-op-klacht-over-woonzorg-4-februari-2021

Anoniem zei

Een grondlegger die de basis vormde van Woonzorg Nederland met verschillende inzichten.

https://www.josvdlans.nl/dekey150/pdf/150_jaar_De_Key_H5.pdf

Anoniem zei

De Amsterdamse Bouwmaatschappij (ABM) heeft een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van Woonzorg Nederland, aangezien de organisatie een van de voorlopers was van de huidige woningcorporatie. De ABM werd in 1919 opgericht met als doel het bouwen van betaalbare woningen voor de middenklasse in Amsterdam. Door de jaren heen breidde de ABM haar activiteiten uit naar andere steden en richtte zich naast reguliere woningbouw ook steeds meer op het ontwikkelen van woningen voor ouderen en mensen met een zorgbehoefte.

In de loop van de tijd werd de ABM een belangrijke speler op het gebied van zorgvastgoed. In 2003 werd de Amsterdamse Bouwmaatschappij onderdeel van Woonzorg Nederland, dat op dat moment al actief was in de zorgwoningsector. Deze fusie versterkte de positie van Woonzorg Nederland als aanbieder van woningen voor ouderen en zorgbehoevenden, en het vergrootte haar landelijk bereik.

De ABM heeft dus een directe invloed gehad op de vorming van Woonzorg Nederland, en haar geschiedenis vormt een belangrijk fundament voor de huidige organisatie. De nadruk van de ABM lag altijd op het bouwen van woningen die niet alleen betaalbaar, maar ook geschikt waren voor specifieke doelgroepen, wat goed aansluit bij de missie van Woonzorg Nederland.

Anoniem zei

Als de jaren voorbij vliegen dan wordt er vooral vergeten waar het rendement weg komt hoe Woonzorg Nederland zijn totale fundering heeft verkregen.
Het kapitaal en het empathische vermogen is oorspronkelijk hoofdzakelijk opgebouwd bij de stichting NCHB door vooral zijn personeel.Verbazingwekkende is dat er nooit terug gegrepen wordt op deze kennis en ervaring die zijn goede kanten had en ook zijn iets mindere.
De geschiedenis wordt op sommige vlakken empathisch weggewist en weggewuifd maar hebben wel een organisatiestructuur opgebouwd waar nu nog op geteerd wordt.
Alles liep destijds ook niet altijd op rolletjes maar er werd wel na elkaar geluisterd zowel naar de bewoners,personeel,bestuurders.


Zie o.a. dit document op blz. 23 ,24.
https://www.oudede.nl/wp-content/uploads/simple-file-list/publicaties/De-Klinkerberg-25-jaar-Verleden-Heden-Toekomst.pdf

Anoniem zei

Als je dit nieuwsbericht nu leest zou je denken waar gaat de wereld naar toe om verdrietig van te worden.
Nu wordt er veel geld en tijd verkwanseld om huisvesting te verkrijgen blijkt maar weer.
Zie ook dit krantenbericht.

https://www.gelderlander.nl/ede/deze-voormalige-verzorgingsflat-staat-al-twaalf-jaar-leeg-maar-lijkt-eindelijk-tegen-de-vlakte-te-gaan~aea173f3/#comments-anchor

Anoniem zei

Dit document geeft precies aan dat ervaring dus kennis en kunde stelselmatig in een cyclus overboord gekieperd wordt.
Daardoor is begrip en onbegrip een terugkerend fenomeen!
https://www.unie.nl/wp-content/uploads/20241218-Woonzorg-Concept-Sociaal-Statuut-definitieve-versie.pdf

Anoniem zei

Mooie beloften en streven in een glanzend mapje alleen de praktische uitvoering staat met enkele voornemens totaal haaks op elkaar!
https://meppel.bestuurlijkeinformatie.nl/Document/View/24442fdc-d834-4fe0-8e97-ae7dc53aa7c2

Anoniem zei

Het vergankelijke van een sterk merk is, door teveel externe adviezen en adviesbureaus laten bepalen en beïnvloeden hoe innovatief je kunt zijn.
https://deardanandfriends.com/portfolio-item/woonzorg-nederland-employer-branding/

Anoniem zei

Betrokken,bereikbaar,betrouwbaar, vriendelijk?
Fictie of echt?
Merk versterking?
Voor de bühne?
Wanneer men de Instagrams en LinkedIns leest dan ga je echt aan verstandelijke vermogens twijfelen.
Al die hoppende ex - leidinggevende van Woonzorg Nederland met clichés cv’s /presentaties hebben er een potje van gemaakt.
De onbetrouwbaarheidsmeter schiet door het dak als je al die onrust leest hoeveel functies ze wel niet hebben gehad in de afgelopen jaren.

De veronderstelling dat er stabiliteit is met fusies,reorganisaties,functie veranderingen en steeds proberen het wiel uit te vinden kenmerkt niet een sterk merk.

Anoniem zei

De labiliteit van LHP om een stabiele werkomgeving te creëren?Vooral een sterker merk ?Zie nieuwsbrief december 2024.
Het is gotspe om de urenregistratie tot op de minuut uit te pluizen van de bewonersconsulent.
Er wordt zo expliciet voorbij gegaan aan de menselijke aspecten de interactie van persoonlijke contacten,communicatie,empathische probleem oplossende situaties,
Al met al ook hierin wordt de kennis van eerder bij het grootvuil gezet.
Trouwens als politie,brandweer, ambulance personeel ect.ect.ook zo werd behandeld ,om alle sociale elementen in een minuten registratie te vatten dan kun je dergelijke beroepen opdoeken.
Het krampachtige om dez functie stelselmatig zo onder de microscoop te leggen blijkt vervolgens het bestaansrecht van LHP te versterken.Men vergeet dat dergelijke beroepen niet statistisch functioneren.

Anoniem zei

Het uitpluizen van de bewonersconsulent is van de gekke wanneer je dit document eens onder ogen krijgt vooral omdat deze voorganger de huismeester de basis is van de huidige werkwijze.
Zeker als je de basis kenmerken herkent betreft de dienstbaarheid en onkostenberekening.
Destijds 1991 kwam men er al achter dat alle werkzaamheden niet te definiëren valt in een doorberekening.

https://repository.wodc.nl/bitstream/handle/20.500.12832/2854/ov-1991-03-volledige-tekst_tcm28-77883.pdf?sequence=1

Anoniem zei

Op cursussen kreeg je dergelijke documenten voor geschoteld toentertijd werden al de berekeningen van huismeesters ,beheerders en conciërges van gebouwen een flinke dobber.
Juist de interactie met sociale contacten op velerlei vlakken bewoners ,instanties etc.etc.werden stelselmatig onderkend in de berichtgeving en berekeningen

Het is dan ook merkwaardig dat de huidige bewonersconsulent nog steeds door het LHP
bediscussieerd wordt wat er zoal niet deugt.

Men verdiept zich niet in de geschiedenis zoals men gewend is van het LHP.

Zie het onderstaande document!
https://repository.wodc.nl/bitstream/handle/20.500.12832/849/k31-volledige-tekst_tcm28-77404.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Anoniem zei

,Caroline Reij

Een schaap met vijf poten :
de huismeester in de sociale huursector; een inventarisatie van: werkomstandigheden, takenpakket, financieringswijze, organisatorische positie
Gedrukt boek
Gedrukt boek - 1989 - 159 p

Wanneer men dit rapport/boek goed bestudeerd samen met de vorige documenten op deze site dan ligt het voor de hand om uit dergelijke gegevens berekeningen te distilleren voor de bewonersconsulent.
Het meest ongelukkige is dat al deze basis informatie door adviseurs en vorige leidinggevende niet ter hand is genomen.De reden hiervoor is onduidelijk wel is het merkwaardig dat na 46 jaar over de inhoud en tijd van een vergelijkbare functie zo gevegeteerd wordt.
Vooral omdat er in de afgelopen decennia vele formules op gestart zijn o.a. Terug naar de Klant ,
Alle hens aan dek,Excelent District,G’oud Geregeld.
Hieruit blijkt dat kennellijk keiharde kennis niet in het bedrijf behouden wordt door stelselmatig adviseurs in te schakelen. Het kapitaal die hiervoor besteed is om stelselmatig de structuur aan te pakken en de klantbediening te verbeteren lijkt in een draaitol modus te zitten.
Hierdoor zijn wel steeds arbeidsplekken in disbalans gebracht met alle gevolgen met zeer ernstige bijwerkingen.Met het gemak dat leidinggevende van Woonzorg Nederland en LHP inhoudelijk over de bewonersconsulenten,beheerders ,huismeesters hebben gediscussieerd de afgelopen periodes is dan ook bedenkelijk om de volgende redenen.Men vergeet iedere keer dat de verandering die plaatsvindt een impact heeft op de persoon die met hard voor de zaak werkt. Strategisch haalt men stelselmatig betrokkenheid overhoop en schaad men het vertrouwen ,ook onderling.

Anoniem zei

Om tot het onderwerp terug te komen duurzaam stoken.

Weten de bewoners ook of de huidige c.v. Ketels voldoen aan zuinig stoken? In een bepaalde periode zijn er Viessmann ketels geplaatst met voorzetbranders in meerdere gebouwen.
Deze ketels hadden geen warmte terug winning o.a. door het rookgas her te gebruiken.Deze ketels gebruikten veel gas en maakte nogal herrie .Dus er is nogal wat huiswerk te maken

Anoniem zei

Als de informatie juist is dan zijn er 5 HR-ketels die de centrale verwarming verzorgen, dus het koude water dat terugkomt via een warmtewisselaar wordt voorverwarmd met de rookgassen. Hierdoor ontstaat condens en wordt er veel warmte overgedragen die weer gebruikt wordt.

Anoniem zei

Netjes dat de Viessmann ketels in de Toutenburgh vervangen zijn door een cascade systeem met meerdere HR ketels.Alleen vanaf wanneer ,inmiddels blijken dergelijke opstellingen niet geheel honderd procent te werken omdat er wel eens een regelklep niet geheel afsluit.Daardoor verliest het systeem de HR waarde met andere woorden verlies in energie dus verspilling van gas.

Anoniem zei

Duurzaamheid?

Heeft men wel eens gedacht om met een dergelijk project mee te anticiperen?
Dan kan men echt een klapper maken om energiebesparing te ontwikkelen.
Ook nog eens Nederlandse ontwikkeling!!!

https://www.change.inc/energie/over-een-jaar-kan-dit-nederlandse-windmolentje-bij-iedereen-tegen-het-dak-of-in-de-tuin-staan-41240

Janneman zei

Behartigen van belangen van alle bewoners van wooncomplex Toutenburgh. Dit staat als omschrijving als een van de activiteiten van de bewonerscommissie Toutenburgh bij de KvK.

Waarom vraagt geen enkele bewoner zich af waarom het bestuur van deze commissie zo stil is en niets communiceert over de warmtemeters op de verwarmingsradiatoren en vertragingen op de aansluiting van de warmtepomp ? Zij zouden toch bij uitstek de belangen moeten behartigen en vragen en kanttekeningen moeten plaatsen bij de aankomende duurzaamheidplannen van de verhuurder Woonzorg Nederland?

Óf zou het kunnen zijn dat deze commissie al ver van tevoren een 'een tweetje' samen met het LHP uitgestippeld hebben in een poging deze plannen geruisloos door te kunnen voeren?

Het is op zijn minst opmerkelijk te noemen dat niet commissieleden aan het inventariseren zijn hoeveel bewoners tégen deze veranderingen zijn.

Janneman

Anoniem zei

Wanneer men warmte gaat berekenen door allerlei metertjes te plaatsen dan zou men eerst maar eens de ventilatie kanalen gaan bemeten welke warmte er verspeeld wordt.Immers de warmte vliegt als een malle uit het dak.
Dit is waarschijnlijk ook een reden om het geheel zo vaag mogelijk te houden immers het gehele complex heeft allerlei manco’s om warmte vast te houden.De bedrijvigheid is zo uiteenlopend in het complex dat de bewoners de rekening krijgen gepresenteerd. Het wooncomplex is deels veranderd in een bedrijventerrein door het toelaten van meerdere huurders buiten de bewoners om met als gevolg dat blokverwarming en het ventilatiesysteem elkaar frustreren met andere invloeden.

Het schokkende is dat daarom ook geen heldere open discussie mogelijk is, men steekt de kop in het zand.
Dergelijke zaken spelen natuurlijk op de achtergrond .Trouwens het dak van de Toutenburgh wordt economisch gezien al in beslag genomen door zendmasten en installatie.Deze zenderinstallatie levert nu geld op weegt dat af tegen de verduurzaming wat is belangrijk en is er nog ruimte op het dak om daadwerkelijk effectief apparatuur te plaatsen voor verduurzaming?Het is nu het spaarpotje van de commissie en dan spelen er andere belangen.
Al deze discussies gaat men nu uit de weg?